Page 426 - kdk_yillik_rapor2018
P. 426

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               iadesi için idareye dilekçeyle başvurduğunu; Belediyenin ise, bu kapsamdaki talebini
               reddettiğini iddia ederek, ödemeye konu bedelin tarafına iadesini talep etmiştir.

               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; 2464 sayılı Belediye Gelirleri
               Kanunu, belediyelerin gelirlerini genel hatlarıyla vergi, harç, katılma payı ve  ücret
               kalemleri altında topladığı, bunlar arasında başvuruyu ilgilendiren gelir türünün,
               Kanunun 79 uncu maddesinde düzenlenen kayıt ve suret harcı olduğu, bu harcın,
               belediyeler veya belediyelere bağlı müesseselerden istenecek her türlü kayıt suretiyle
               taşınmazlara ait harita, plan ve kroki suretlerinin verilmesi halinde gündeme geldiği,
               yani 2464 sayılı Kanun bağlamında söz konusu harcın alınabilmesi için, belirtilen
               belgelerin suretinin idareden istenmesi ve bunun üzerine anılan suretlerin idare
               tarafından ilgilisine verilmesinin şart olduğu, başvuruya konu olayda, şikâyetçinin, iki
               ayrı parsele ilişkin bilgi almak için idareye başvurduğu, bu kapsamda tarafına gerekli
               bilgilendirme yapılan şikâyetçiye, her bir parsel için ayrı ayrı 75,00 TL “Kayıt Suret
               Harcı” tahakkuk ettirildiği, bunun üzerine, şikâyetçinin tahsilat makbuzlarında kayıt
               suret harcı olarak belirtilen toplam 150,00 TL’lik bedelin iadesini idareden talep ettiği,
               ancak idarenin, 06/12/2017 tarihli ve 6461 sayılı yazısında, bunun ekspertiz dosya
               inceleme bedeli olarak alındığını ve iade edilemeyeceğini belirtiği, ancak her ne kadar
               idarenin şikâyetçiye ve Kurumumuza gönderdiği yazılarda söz konusu 150,00 TL lik
               ödemenin ekspertiz dosya inceleme bedeline ilişkin olduğu iddia edilse de, ödemenin
               farklı bir ad altında gerçekleştiği tahsilat makbuzlarında açıkça görüldüğü, buradan
               da şikâyetçinin iadesini istediği bedelin, idare tarafından belediye meclis kararına
               dayanılarak değil, 2464 sayılı Kanunun 79 uncu maddesi gereğince tahsil edildiğinin
               anlaşıldığı, fakat tahsil edilen bu harcın yukarıda da ifade edildiği gibi ilgili Kanunda
               zikredilen belgelerin suretlerinin verilmesi halinde talep edilebileceği, oysaki başvuru
               bağlamında, herhangi bir belge suretinin şikâyetçiye verilmediği, yapılan incelemeler
               neticesinde tespit edildiğinden kayıt ve suret harcının alınması için gerekli şartlar,
               şikâyetçi bakımından gerçekleşmemesi ve yasal dayanağı olmayan bir işlemle idare
               tarafından harç tahakkuku yapıldığı anlaşıldığından hukuka aykırı surette tahsil
               edilen 150,00 TL’lik bedelin, şikâyetçiye iadesi hakkında gerekli işlemleri yapması için
               Germencik Belediye Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 168  karar verilmiştir.
               6.13.5  Su Hizmetleri

               İnsanlık için vazgeçilmez bir yaşam kaynağı olan suyun tüketime konu olan kısmı,
               özellikle de içilebilir su, her geçen gün çeşitli sebeplerle kıtlaşmaktadır. Türkiye’de su
               kaynaklarının kullanımı konusunda üç kurum ön plana çıkmaktadır. Bunlar; Devlet Su
               İşleri (DSİ), İller Bankası ve Belediyelerdir.
               Ülkemizde şebeke suyunun idaresi, tedariki ve tahliyesi hizmeti, fiyatlandırılması büyük
               oranda, mahalli idare olan belediyelere ait kuruluşlar tarafından yerine getirilmektedir.
               Belediyeler söz konusu hizmetin sunumu karşılığında, maliyetlerin karşılanması,

               168  2017/16128 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 28/03/2018 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  425
   421   422   423   424   425   426   427   428   429   430   431