Page 428 - kdk_yillik_rapor2018
P. 428
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bulunmasının, hukuka, hakkaniyete, temel tüketici hakları ile hukukun genel ilkelerine
aykırı olduğu gerekçesiyle ‘tavsiye kararı’ verilmiştir. Bu Tavsiye Kararlarına MASKİ
tarafından uyulması sonrasında diğer başvurularla ilgili olarak MASKİ, gerek ‘Bilgi
Belge İsteme’ yazılarımız gerekse de gönderme kararlarımız doğrultusunda bir kısmı
dostane çözüm yoluyla bir kısmı da gönderme kararlarımız sonucunda olmak üzere
hâlihazırda toplamda 100’e yakın başvuru çözüme 169 kavuşturulmuştur.
6.13.5.2 Su Borcuna İtiraz Hakkında
Şikâyetçi, hiç bir yükleme yapmadığı halde su sayacının çalışmaya devam ettiğini,
arızanın bildirilmesi amacıyla ESKİ Genel Müdürlüğüne başvurduğunu, dilekçesinde
evi 12/07/2016 tarihinde satın aldığını, sayacın arıza yaptığını, halen su vermeye devam
ettiğini, evi aldığı tarihten bu yana su kartına su yüklemediğini belirterek arızanın
giderilmesini talep ettiğini, başvuru sonucunda 01/12/2017 tarih 8483 sayılı yazı ile
1340,89 TL borç çıkartıldığını, konutta başkasının adına kayıtlı su aboneliğinin mevcut
olduğunu, bu kişinin ESKİ ile yaptığı abonelik sözleşmesini sonlandırmadan konutu
terk ettiğini, oluşan borcun sayaç arızası nedeniyle ortaya çıktığını, sayaç arızasını
usulüne uygun olarak bildirdiğini iddia ederek borcun iptalini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; Evin eski sahibinin/
kiracısının mevcut aboneliğini sonlandırmadan evi tahliye ettiği, şikâyetçinin de
kendi adına abonelik tesis etmeden sayaç arızalanana kadar eski abonelik üzerinden su
kullanmaya devam ettiği, bu kapsamda evin eski sahibinin/kiracısının ESKİ Tarifeler
Yönetmeliğin 8 inci maddesinin 7 ve 11 inci fıkrası, 11 inci maddesinin 9, 16 ve 19
uncu fıkrası, 35 inci maddenin 2 nci fıkrası gereğince, şikâyetçinin ise Yönetmeliğin
8 inci maddesinin 12 nci fıkrası, 35 inci maddenin birinci fıkrası gereğince sorumlu
olduğu, sorumluluk doğuran olayların ve su kullanımının kim tarafından yapıldığının
açıkça ortaya konulması gerektiği, abonelik sözleşmesi gereğince kullanılan su bedelinin
sadece sözleşme kurallarını ihlal eden veya suyu kullanan kişilerden tahsil edilmesi
gerektiği, burada önemli olan unsurun suyu kim kullandığının olduğu, İdare tarafından
sağlanan hizmet ve haklardan faydalananların doğrudan sorumlu tutulması ve ‘kullanan
öder’ prensibi ile hareket edilmesi gerektiği, İdare tarafından tahsil gerekçesi bağlamında
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrası ile 35 inci maddesinin ikinci fıkrasının
yarıştığı, İdare tarafından su kullanımının kim tarafından gerçekleştirildiği tespit
edilmeden doğrudan şikâyetçiden talep edilmesinin hatalı olduğu, bu kapsamda
şikâyetçinin eve zilyet olduğu taşınma tarihinden önce gerçekleşen kullanımlardan
evin eski sahibinin/kiracısının, şikâyetçinin eve zilyet olduğu taşınma tarihinden
sonraki kullanımlardan şikâyetçinin sorumlu tutulması gerektiği, bu kullanımların
belirlenmesinde sayaca yapılan en son yüklemenin tarihi ve aylık ortalama kullanım
miktarları gibi hususların dikkate alınması ve ilgili idarece sorumluluk kapsamlarının
169 31/10/2018 tarihli ve 2017/6360 numaralı Tavsiye Kararı, 04/04/2018 tarihli ve 2017/16670 numaralı
Tavsiye Kararı 18/05/2018 tarihli ve 2018/1828 numaralı Tavsiye Kararı, 27/07/2018 tarihli ve 2018/2158
numaralı Tavsiye Kararı 27/07/2018 tarihli ve 2018/3345 numaralı Tavsiye Kararı ile 27/07/2018 tarihli ve
2018/3388 numaralı Tavsiye Kararı
2018 YILLIK RAPOR 427