Page 428 - kdk_yillik_rapor2018
P. 428

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               bulunmasının, hukuka, hakkaniyete, temel tüketici hakları ile hukukun genel ilkelerine
               aykırı olduğu gerekçesiyle ‘tavsiye kararı’ verilmiştir. Bu Tavsiye Kararlarına MASKİ
               tarafından uyulması sonrasında diğer başvurularla ilgili olarak MASKİ, gerek ‘Bilgi
               Belge İsteme’ yazılarımız gerekse de gönderme kararlarımız doğrultusunda bir kısmı
               dostane çözüm yoluyla bir kısmı da gönderme kararlarımız sonucunda olmak üzere
               hâlihazırda toplamda 100’e yakın başvuru çözüme 169  kavuşturulmuştur.
               6.13.5.2 Su Borcuna İtiraz Hakkında
               Şikâyetçi, hiç bir yükleme yapmadığı halde su sayacının çalışmaya devam ettiğini,
               arızanın bildirilmesi amacıyla ESKİ Genel Müdürlüğüne başvurduğunu, dilekçesinde
               evi 12/07/2016 tarihinde satın aldığını, sayacın arıza yaptığını, halen su vermeye devam
               ettiğini,  evi  aldığı  tarihten  bu  yana  su kartına  su yüklemediğini  belirterek  arızanın
               giderilmesini talep ettiğini, başvuru sonucunda 01/12/2017 tarih 8483 sayılı yazı ile
               1340,89 TL borç çıkartıldığını, konutta başkasının adına kayıtlı su aboneliğinin mevcut
               olduğunu, bu kişinin ESKİ ile yaptığı abonelik sözleşmesini sonlandırmadan konutu
               terk  ettiğini,  oluşan  borcun  sayaç  arızası  nedeniyle  ortaya  çıktığını,  sayaç  arızasını
               usulüne uygun olarak bildirdiğini iddia ederek borcun iptalini talep etmiştir.
               Kurumumuzca yapılan inceleme ve araştırma neticesinde; Evin eski sahibinin/
               kiracısının mevcut aboneliğini sonlandırmadan evi tahliye ettiği, şikâyetçinin de
               kendi adına abonelik tesis etmeden sayaç arızalanana kadar eski abonelik üzerinden su
               kullanmaya devam ettiği, bu kapsamda evin eski sahibinin/kiracısının ESKİ Tarifeler
               Yönetmeliğin 8 inci maddesinin 7 ve 11 inci fıkrası, 11 inci maddesinin 9, 16 ve 19
               uncu fıkrası, 35 inci maddenin 2 nci fıkrası gereğince, şikâyetçinin ise Yönetmeliğin
               8 inci maddesinin 12 nci fıkrası, 35 inci maddenin birinci fıkrası gereğince sorumlu
               olduğu, sorumluluk doğuran olayların ve su kullanımının kim tarafından yapıldığının
               açıkça ortaya konulması gerektiği, abonelik sözleşmesi gereğince kullanılan su bedelinin
               sadece sözleşme kurallarını ihlal eden veya suyu kullanan kişilerden tahsil edilmesi
               gerektiği, burada önemli olan unsurun suyu kim kullandığının olduğu, İdare tarafından
               sağlanan hizmet ve haklardan faydalananların doğrudan sorumlu tutulması ve ‘kullanan
               öder’ prensibi ile hareket edilmesi gerektiği, İdare tarafından tahsil gerekçesi bağlamında
               Yönetmeliğin 35 inci maddesinin birinci fıkrası ile 35 inci maddesinin ikinci fıkrasının
               yarıştığı, İdare tarafından su kullanımının kim tarafından gerçekleştirildiği tespit
               edilmeden doğrudan şikâyetçiden talep edilmesinin hatalı olduğu, bu kapsamda
               şikâyetçinin eve zilyet olduğu taşınma tarihinden önce gerçekleşen kullanımlardan
               evin eski sahibinin/kiracısının, şikâyetçinin eve zilyet olduğu taşınma tarihinden
               sonraki kullanımlardan şikâyetçinin sorumlu tutulması gerektiği, bu kullanımların
               belirlenmesinde sayaca yapılan en son yüklemenin tarihi ve aylık ortalama kullanım
               miktarları gibi hususların dikkate alınması ve ilgili idarece sorumluluk kapsamlarının

               169  31/10/2018 tarihli ve 2017/6360 numaralı Tavsiye Kararı, 04/04/2018 tarihli ve 2017/16670 numaralı
               Tavsiye Kararı 18/05/2018 tarihli ve 2018/1828 numaralı Tavsiye Kararı, 27/07/2018 tarihli ve 2018/2158
               numaralı Tavsiye Kararı 27/07/2018 tarihli ve 2018/3345 numaralı Tavsiye Kararı ile 27/07/2018 tarihli ve
               2018/3388 numaralı Tavsiye Kararı


                                                                        2018 YILLIK RAPOR  427
   423   424   425   426   427   428   429   430   431   432   433