Page 533 - kdk_yillik_rapor2018
P. 533
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurumumuzun görev alanı ve yetkilerinin zamanla kamu kurum ve kuruluşlarınca
tanınmış olmasından dolayı geçtiğimiz yıl idarelerin yaklaşık % 95’i Kurumumuzca
istenen bilgi ve belge taleplerini kısa süre içerisinde ve yeterli bir şekilde karşılamış,
işbirliğine açık bir tutum sergilemiştir. Ancak kimi bazı münferit başvurularda idarelerin
bu konuda yeterince hassasiyet göstermediği görülebilmektedir.
Bu bağlamda, Kurumumuzun bilgi ve belge taleplerine olumsuz şekilde yaklaşan
idarelere ilişkin açıklamalara aşağıda yer verilmiştir:
- Türkiye Futbol Federasyonu hakkında 2016 yılından itibaren yapılan şikâyet
başvuruları 2017 ve 2018 yıllarında da artarak devam etmiştir. Söz konusu
34
başvurulardan bir tanesi TFF Yönetim Kurulu eski üyesi , bir tanesi TFF Merkez
35
Hakem Kurulu eski üyesi tarafından yapılmış, diğer başvurular ise TFF tarafından
çeşitli görevlerde yer alan hakemlerin TFF ile ilişiklerinin MHK Talimatına aykırı
36
şekilde sonlandırıldığı iddiaları ile gerçekleştirilmiştir. Kurumumuzca yapılan
kapsamlı incelemelerin ardından söz konusu başvuruların tamamı Tavsiye Kararı ile
sonuçlanmıştır.
Ancak, Kurumumuz tarafından TFF’den talep edilen bilgi ve belgeler “TFF’nin
Anayasanın 59 uncu maddesi uyarınca futbol faaliyetlerinin yönetimine ve disiplinine
ilişkin kararlarına karşı ancak zorunlu tahkim yoluna başvurulabileceği, tahkim kurulu
kararlarının ise kesin olduğu ve bu kararlara karşı yargı yoluna başvurulamayacağı,
bunun yanı sıra TFF’nin Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun 3 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (e) bendinde tanımlanan idare kavramı ve kamu hizmeti kavramı içine
dâhil edilemeyeceği, Kamu Denetçiliği Kurumunca TFF hakkında inceleme ve araştırma
yapma cihetine gidilmesi durumunda ise TFF'nin UEFA ve FIFA tarafından uluslararası
futbol hukukunun ihlal edilmesi şeklinde değerlendirilebileceği belirtilerek istenen bilgi ve
37
belgelerin temin edilemeyeceği ” şeklindeki yanıtlarla karşılıksız bırakılmıştır.
Kurumumuzca Futbol Federasyonuna yazılan yazılarda, Türkiye Cumhuriyeti
Anayasasının “Sporun geliştirilmesi ve tahkim” başlıklı 59 uncu maddesinde “(Spor
Federasyonları) Tahkim kurulu kararlarına karşı hiçbir yargı merciine başvurulamayacağı”;
Anayasanın “Seçimlerin genel yönetim ve denetimi” başlıklı 79 uncu maddesinde ise
“Yüksek Seçim Kurulunun (YSK) kararları aleyhine başka bir mercie başvurulamayacağı”
nın kurala bağlandığı, dolayısı ile kanun koyucu tarafından YSK'nın kararlarına karşı
her türlü başvuru yolu kapatılırken tahkim kurulu kararlarına karşı sadece yargı yolu
kapatılarak yargı haricindeki hak arama yollarının açık bırakıldığı hususu göz önünde
bulundurularak Türkiye Futbol Federasyonunun işlem, eylem, tutum ve davranışlarının
34 2017/3619 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 27/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı
35 2017/11462 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 16/07/2018 tarihli Tavsiye Kararı
36 2017/14328 numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 01/08/2018 tarihli Tavsiye Kararı; 2017/14323
numaralı şikâyet başvurusu hakkında verilen 07/08/2018 tarihli Tavsiye Kararı; 2017/14251 numaralı
şikâyet başvurusu hakkında verilen 05/09/2018 tarihli Tavsiye Kararı gibi
37 Türkiye Futbol Federasyonunun 02/05/2018 tarihli ve 27-7342 sayılı cevabi yazısı; 10/08/2018 tarihli
ve 27-13315 sayılı cevabi yazısı gibi
532 2018 YILLIK RAPOR