Page 459 - 2019 Yıllık Rapor web
P. 459

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 8.17.3.2. Haksız Yere Kesildiği İddia Edilen HGS-OGS Cezaları ile Karayolları
                 Genel Müdürlüğü Tarafından Kesilen Diğer İdari Para Cezalarının
                 Kaldırılması

                 Bilindiği üzere, HGS ve OGS, araçların gişelerde beklemeden geçmesine imkân
                 sağlayan, tam otomatik bir elektronik ücret toplama sistemidir. Bu sistem, paralı
                 yollardaki ücret toplama işlemini elektronik olarak gerçekleştirerek gişelerdeki beklemeyi
                 ortadan kaldırmakta, kayıtlı araç sahiplerinin araçlarını durdurmalarına gerek kalmadan
                 borçlandırmakta, ticari işletmelere ait araçların yolculuk süresinin azaltılmasını ve
                 araçların rota takipleri yapılmasını sağlayarak işletme maliyetlerini düşürmekte,
                 kullanıcılara  makul ücretler karşılığında  daha  hızlı seyahat  imkânı sunarak karayolu
                 ulaşımında daha az yakıt ile daha verimli seyahatin yapılmasına olanak sağlamaktadır.
                 Bu kapsamda, ülkemiz karayolu ağında, otoyol ve köprülerde ilk olarak 1999 yılında
                 OGS uygulanmaya başlanmış, daha sonra ise sürücülerin yanlarında taşıyabilecekleri
                 elektronik kartlar ile ödeme yapılması sağlanan Kartlı Geçiş Sistemi (KGS) devreye
                 alınmış, 01/02/2013 tarihinden itibaren ise KGS tamamen kaldırılarak yerine HGS
                 uygulaması başlatılmıştır
                 Kurumumuza 2018 yılında olduğu gibi 2019 yılında da, Hızlı Geçiş Sistemi (HGS) ve
                 Otomatik Geçiş Sistemini (OGS) kullanan kişiler ve şirketler tarafından köprü, otoyol
                 ve  tünel geçişlerinde;  aracın  plakasının  sistem  tarafından  yanlış okunması nedeniyle
                 tarafına ait olmayan araca ilişkin olarak HGS cezası gelmesi, bulunduğu il sınırları
                 dışına aracıyla hiç çıkmadığı halde HGS cezası gelmesi, aracını devrettiği (sattığı) halde
                 eski aracına ilişkin olarak devir tarihinden sonra HGS cezası gelmesi, hesabında yeterli
                 bakiye olduğu halde sistemde yetersiz bakiye görünmesi nedeniyle HGS cezası gelmesi,
                 HGS etiketi bulunan araca OGS ya da OGS etiketi bulunan araca HGS cezası gelmesi,
                 taşıma araçlarının arkasındaki kasaların (dorselerin) plakası ile taşıma araçlarının
                 plakasının farklı olması nedeniyle normalden fazla ceza kesilmesi, kesilen HGS ve OGS
                 cezalarının zamanında bildirilmemesi diğer bir ifadeyle çok geç (örneğin 1 yıl sonra)
                 tebliğ edilmesi gibi nedenlerden kaynaklı mağduriyetler yaşandığı iddiasıyla çok sayıda
                 başvuru alınmıştır.
                 2019 yılında 2018 yılından farklı olarak Fatih Sultan Mehmet Köprüsü (61 başvuru)
                 ile 15  Temmuz Şehitler Köprüsünden (575 başvuru) geçişlerden kesilen yüksek
                 tutarda cezalara ilişkin olarak Kurumumuza çok sayıda başvuru yapılmıştır.  Yapılan
                 bu başvurular, söz konusu cezaların TBMM tarafından çıkarılan kanunlarla silinmesi
                 sonucu çözüme kavuşmuştur.
                 Geçmiş yıllarda olduğu gibi 2019 yılında da bu alanda Kurumumuza yönelik yapılan
                 başvurulara ilişkin olarak sorun alanlarının tespiti neticesinde alanda mevcut bulunan
                 sıkıntıların giderilmesi için Karayolları Genel Müdürlüğü başta olmak üzere ilgili
                 idarelere tavsiye ve önerilerde bulunulmuştur.





             458 2019 YILLIK RAPOR
   454   455   456   457   458   459   460   461   462   463   464