Page 86 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 86
tarihinden sonra ödeme yapılmadığını, son durumda dört sene ödeme almış olduğunu, eğitiminin
halen devam ettiğini ve beş yıllık bir taahhütname imzaladığını, Kayseri İl Müdürlüğü tarafından
ödemelerin dört yıl ile sınırlı olduğun bilgisinin verildiğini, Genel Müdürlüğün ise öğrenim
süresinin Haziran 2019 ayında sona ermesi nedeniyle işlem yapmadığını, gerekçe olarak da Yüksek
Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Öğrenim Kredisi Yönetmeliği’nin 20’nci maddesini dayanak
olarak sunduklarını, idare tarafından maddede bahsi geçen normal öğrenim süresi ibaresinin dar
yorumlandığını ve Fırat Üniversitesinde yeni başlayan öğreniminin normal süresinin göz ardı
edildiğini belirterek bir yıl daha öğrenim kredisi ödenmesini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda, başvuranın beş yıllık bir taahhütnameye imza atmış
olmasına rağmen dört sene ödeme almış olduğu, öğrenim süresinin değişmediği, eğitiminin halen
devam ettiği, başvuranın üniversite değiştirmese idi 5 yıl boyunca öğrenim kredisi alacağı,
üniversite değişikliği sonrasında da 4 yıllık bir bölüme geçiş yaptığı, ilk üniversite eğitiminde 1 yıl
aldığı krediye ek ikinci üniversitede 4 yıl daha kredi alarak beş yılı tamamlaması gerektiği, idarenin
amacının yükseköğrenim öğrencilerine kredi ve burs vermek ve öğrencilerin yükseköğrenimini
kolaylaştırmak olduğu hususları birlikte değerlendirildiğinde idarenin öğrenim kredisini erken
kesmesi işleminde hakkaniyete uygunluk tespit edilememiş olup başvuranın ve benzer durumdaki
kişilerin mağduriyetlerini giderecek şekilde Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Öğrenim
Kredisi Yönetmeliği’nde öğrenim süresiyle ilgili gerekli düzenlemenin yapılması hususunda
Gençlik ve Spor Bakanlığı Yükseköğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğüne
Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
50
ÖSYM Sınav Başvuru Ücretlerinin Makul Bir Düzeye Çekilmesi
Başvuran, ÖSYM Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen sınavlarda sınav başvuru ücretlerinin çok
pahalı olduğu, özellikle işsiz gençlerin ve öğrencilerin bu ücretleri karşılamakta güçlük yaşadıkları
ifade edilerek sınav başvuru ücretlerinin makul bir düzeye çekilmesi talep edilmektedir.
Kurumumuz tarafından yapılan inceleme neticesinde; günümüzde sınavların eğitim hakkının bir
uzantısı görünümünde olduğu, sınav hizmetlerinin sunumunun bir kamu hizmeti olduğu, sınav
başvuru ücretlerinin yüksek belirlenmesinin ekonomik olarak dezavantajlı kesimlerin bu hizmetten
faydalanamamasına neden olabileceği yahut bu ücretleri karşılamakta büyük güçlükler
yaşayabileceği, Anayasamızda yer bulan sosyal devlet ilkesi ve eşitlik ilkesine uygun biçimde
öğrencilerin eğitim öğretim hizmetlerine ulaşmada fırsat eşitliğinin sağlanması bakımından bazı
gruplara imtiyazlı davranması, imtiyazlı davrandığı gruplar arasına düşük gelir düzeylerindeki
öğrencileri ve işsizleri de dâhil etmesinin anlamlı olacağı değerlendirilmiştir. Daha açık bir ifadeyle,
herhangi bir geliri olmayanlar ve öğrenci olanlar için eğitim öğretim hakkına ulaşmasını engelleyen
maddi yetersizliklerin tolere edilmesi amacıyla bu gruptakilerin sınav başvuru ücretlerinde
indirimlere gidilmesinde kamu yararı olduğu değerlendirilmiştir.
ÖSYM Başkanlığı her ne kadar mevzuata uygun bir biçimde işlem yaparak hizmetin kaliteli ve etkin
bir şekilde sunumu için tek gelir kaynağı niteliğinde olan sınav ücretlerini belirliyor olsa da, henüz
işsiz olan gençlere ve öğrencilere başvuru ücretlerinde indirim tanıyacak bir düzenlemeye
gitmesinin hakkaniyetin gereği olduğu vurgulanmıştır.
ÖSYM Başkanlığı tarafından gerçekleştirilen sınavlarda sınav başvuru ücretlerinin makul bir
düzeye çekilmesi için gereken adımların atılması ve sosyal devlet ilkesinin bir gereği olarak işsiz
50 2019/14159 numaralı başvuru hakkında verilen 07.02.2020 tarihli Tavsiye Kararı
77