Page 90 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 90

olumsuz  bir  eylem  girişiminde  bulunsa  dahi  refakatçisi  tarafından  rahatlıkla  kontrol  altına
              alınabileceği ve ortamdan uzaklaştırılabileceği, diğer yandan havuzda altına kaçırma olasılığının ise
              havuzu kullanan diğer küçük yaştaki çocuklar için de muhtemel olduğu, somut olayımız açısından
              başvuranın çocuğunun fazladan bir risk teşkil etmediğinin göz önünde bulundurulması gerektiği,
              somut olay açısından başvuranın çocuğu ile diğer çocuklar arasında idare tarafından ileri sürülen
              gerekçeler  yönünden idarenin ret işlemini haklı gösterecek bir fark görülemediği, bu kapsamda
              zihinsel  engelli  bireylerin  idare  yönetimi  altında  bulunan  tesislerden  haklı  bir  gerekçeye
              dayanmaksızın  ücretsiz  yararlanamamalarının  doğrudan  ayrımcılık  tanımı  kapsamında  olduğu
              değerlendirilmiştir.

              Öte yandan her ne kadar İdare tarafından “tesislerinin tüm ilçe vatandaşlarının yararlanabilmesi için
              genel  amaçlı  tesisler  olduğu,  özel  amaçlı  ve  rehabilitasyon  amaçlı  vb.  tesislerden  olmadığı”
              belirtilmiş ise de idarenin tüm politika ve programlarında engellilerin insan haklarının korunmasını
              ve güçlendirilmesini dikkate alması gerektiği, nitekim yürürlükteki mevzuatta “Kamusal hizmet ve
              tesisler  engellilere  diğer  bireylerle  eşit  şekilde  açık  olmalı  ve  onların  ihtiyaçlarına  yanıt
              verebilmelidir.” hükmünün yer aldığı, zihinsel engelli çocukların genel amaçlı tesislerin dışında
              bırakılması,  sadece  özel  amaçlı  veya  rehabilitasyon  amaçlı  tesislerden  yararlandırılması
              düşüncesinin engelli bireyin topluma dahil olma hakkını zedelediği, ülkemizde idarenin tüm politika
              ve programlarının engelli bireylerin ayrımcılığa uğramaksızın ve engellilik halinin gerektirdiği özel
              önlemler  alınarak  ve  çocuğun  üstün  yararı  gözetilerek  sunulması  gerekliliği  ile  engelli  bireyin
              gelişimi  ve  toplum  hayatıyla  uyumlu  biçimde  yaşama  eksiksiz  katılımının  amaçlandığı,  bu
              bağlamda zihinsel engelli bireylerin genel amaçlı tesislerinden somut olaya ilişkin haklı bir gerekçe
              sunulmadan  ücretsiz  faydalandırılması  talebinin  reddi  işleminin  başta  Anayasa  olmak  üzere,
              kanunlarımıza ve taraf olduğumuz uluslararası sözleşme metinlerinde yer alan eşitlik ve ayrımcılık
              yapılmaması ilkelerine aykırılık teşkil edeceği sonuç ve kanaatine varılarak 5393 sayılı Belediye
              Kanunu’nun “Belediyenin görev ve sorumlulukları” başlıklı 14’üncü maddesi çerçevesinde zihinsel
              engelli  bireylerin  Belediyeye  ait  genel  amaçlı  tesislerden  ücretsiz  yararlanabilmelerine  imkân
              sağlayacak makul bir düzenleme  yapılması  ve idare tarafından ileri sürülen  gerekçelerin somut
              olayda başvuranın çocuğu için söz konusu olmadığı değerlendirildiğinden, başvuranın çocuğunun
              aile  yaşam  merkezindeki  tesislerden  ücretsiz  faydalandırılması  hususunda,  Etimesgut  Belediye
              Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                                                    55

              5510 Sayılı Kanun’un Geçici 4'üncü Maddesinin Onuncu Fıkrası Kapsamında Borçlandırılan
              Sürenin Sigortalılık Başlangıç Süresini Borçlanılan Süre Kadar Geriye Çekmemesi Hakkında
              Başvuran,  5510  sayılı  Sosyal  Sigortalar  ve  Genel  Sağlık  Sigortası  Kanunu  Geçici  4’üncü
              maddesinin  10’uncu  fıkrasında  yer  alan  “…ayrıca,  bu  Kanunun  yürürlüğe  girmesinden  önce
              üniversitelerin çeşitli fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokullarında kendi hesabına öğrenim
              yaptıktan sonra muvazzaf astsubay nasbedilenlerin sözü edilen okullarda geçen başarılı öğrenim
              süreleri de istekleri halinde; borçlanma talep tarihinde en az aylık alan astsubay çavuşun emekli
              keseneğine ait unsurlar üzerinden, bu fıkradaki esaslar dâhilinde borçlandırılarak tahsil edilmek
              suretiyle hizmetten sayılır.” hüküm kapsamında yapmış oldukları okul borçlanmasının sigortalılık
              başlangıç tarihini geri çekmemesi sebebiyle Astsubay okullarından 2000, 2001 ve 2002 yıllarında
              mezun olarak astsubaylığa nasbedilenlerin emeklilik işlemlerinin daha aleyhe bir düzenlemeye tabi
              tutulduğunu,  bu  kapsamda  söz  konusu  düzenlemenin  Anayasa’nın  eşitlik  ilkesiyle  de
              bağdaşmayacağını belirterek yapılmış olan borçlanma işlemleri neticesinde sigortalılık başlangıç



              55  2019/15475 numaralı başvuru hakkında verilen 15.01.2020 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                                                           81
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95