Page 89 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 89
kaldırılması için gerekli işlemlerin tesis edilmesi hususunda İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
53
Tasarruf Kesintisi ve Katkılarından Kaynaklanan Anapara ve Nema Alacaklarının Ödenmesi
Talebi
Başvuran, 1994-2001 yılları arasında … Kolektif Şirketinde çalıştığını, çalıştığı yıllar boyunca
maaşından tasarrufu teşvik primi kesildiğini, 2003 yılında yürürlüğe giren 4853 sayılı Kanun ile bu
kesintilerin geri ödenmesine başlanıldığını, bu kapsamda … Bankasına ve Hazine Müsteşarlığına
müracaat ettiğini, kendisine ilk başta “Kaydı bulunamadığı” şeklinde cevap verildiğini, idarelerle
yaptığı yazışmalar sonrasında kaydının bulunduğunun kabul edildiğini ancak kendisinden bazı bilgi
ve belgelerin istendiğini, ayrıca ilgili şirket nezdinde iş müfettişi tarafından incelemede işveren
tarafından bazı dosyaların su baskınına maruz kaldığı hususunun ileri sürüldüğünü, idarelerin ilgili
dönemde 5,5 yıllık süre boyunca kendisinden yapılan kesintinin 1,5 yıllık süreyle yapıldığı ve bu
1,5 yıllık süre üzerinden 5,95 TL anapara ve 71,40 TL tutarında nema ödemesi yapılabileceği
hususlarında tarafına bilgi verdiğini iddia ederek ilgili dönemde (5,5 yıllık süre boyunca) maaşından
yapılan tasarrufu teşvik primi kesintilerin güncellenerek tarafına ödenmesini talep etmektedir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, tasarruf kesintisi ve katkılarının bildirimi ve bankaya
yatırılmasıyla ilgili işlemlerde işverenlerin sorumluluğunun bulunduğu, mülga Sosyal Sigortalar
Kurumunun bu kesinti ve katkı tutarlarının yatırılıp yatırılmadığı konularıyla ilgili olarak gerekli
denetimleri ve kontrolleri yapması ve işveren tarafından yatırılmayan kesinti ve katkı tutarlarını
işverenlerden tahsil ederek ilgili hesaba yatırması gerektiği, adı geçen idarenin başvuran adına
yatırılması gereken kesinti ve katkı tutarlarını ilgili işverenden tahsil ederek başvuranın tasarrufu
teşvik hesabına aktarılmasını sağlamadığı, ilgili işveren/idare tarafından bazı sorumlukların veya
yükümlerin yerine getirilmemesi nedeniyle başvuranın konuyla ilgili mağduriyet yaşadığı, bu
durumlar nedeniyle başvurana herhangi bir sorumluluk yüklenmesinin hakkaniyete aykırı olduğu,
idarelerin kamu hizmetlerini gereği gibi yerine getirmek, hizmetin yürütülmesi sırasında gerekli
önlemleri almak ve kontrolleri yapmakla yükümlü olduğu değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, başvuranın tasarruf kesintisi ve katkılarından kaynaklanan anapara ve nema
alacaklarının ödenmesiyle ilgili gerekli iş ve işlemlerin makul sürede yapılması hususunda Hazine
ve Maliye Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
54
Engelli Çocuğun Mahalli İdareye Bağlı Aile Yaşam Merkezindeki Yüzme Havuzundan
Ücretsiz Yararlandırılması Talebi
Başvuran, %90 (ÖKGV) oranında otizm ve epilepsi rahatsızlığı bulunan 5,5 yaşında engelli bir oğlu
olduğunu, Etimesgut Belediyesi bünyesinde faaliyet gösteren aile yaşam merkezlerinden ortopedik,
işitsel ve görme engellilerin refakatçileriyle birlikte ücretsiz faydalanmasına rağmen oğlu ve oğlu
gibi zihinsel engeli bulunanların bu imkânlardan faydalanamadığını belirterek söz konusu
ayrımcılığın sona erdirilmesini talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, başvuranın çocuğunu daha önce havuza götürdüğünü
ve bu süre zarfında sıkıntı yaşamadıklarını ifade ettiği ve çocuğunun spor faaliyetlerine katılmasında
sağlık açısından sakınca olmadığını belirten uzman hekim raporunu sunduğu, başvuranın çocuğu
5,5 yaşında olduğu göz önünde bulundurulduğunda diğer üyeleri rahatsız edebilecek herhangi
53 2019/18870 numaralı başvuru hakkında verilen 24.02.2020 tarihli Tavsiye Kararı
54 2019/18073 numaralı başvuru hakkında verilen 27.03.2020 tarihli Tavsiye Kararı
80