Page 94 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 94
Bu itibarla, başvuranın Ankara iline naklen yer değişikliği yapılması neticesinde hak ettiği, sürekli
görev yolluğunun tarafına ödenmesi yönünde Milli Eğitim Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına
60
karar verilmiştir.
Aile Sağlığı Merkezinin Güvenliğinin Sağlanması ve Oluşacak Maliyetin Aile Hekimine
Yansıtılmaması Talebi
Başvuran, her geçen gün giderek artan şiddet olayları nedeniyle 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği
Kanunu hükümleri uyarınca Aile Sağlığı Merkezinin güvenliğinin sağlanmasını ve oluşacak
maliyetin tarafına yansıtılmamasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda, Aile Hekimlerinin görev yaptığı aile sağlığı
merkezlerinin 6331 sayılı Kanun kapsamında işyeri olduğundan aile sağlığı merkezlerinde var olan
ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi için risk analizlilerinin yapılması gerektiği, İş
Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliğinde, aile sağlığı merkezleri “tehlikeli”
sınıfında sayıldığı ve 6331 sayılı Kanun ile işverene bazı yükümlülükler yüklediği, ancak Ali
Hekimliği Kanunu’nda aile hekiminin işveren olabileceği düzenlenmişse de, iş sağlığı ve güvenliği
ile ilgili işverene yüklenmiş olan yükümlülüklerin aile hekimlerine yapılan ödemeler ile yerine
getirilmesinin mümkün olmadığı ve aile hekimine kazanç sağlayıcı başka iş yapma yasağı getirildiği
hususları bir arada değerlendirildiğinde, Sağlık Bakanlığınca aile hekiminin işveren olduğundan
bahisle iş sağlığı ve güvenliği kapsamında tüm sorumluluğun aile hekimine yüklenmesinin
hakkaniyete aykırı olduğu değerlendirilmiştir.
Bu itibarla, başvuranın hizmet vermekte olduğu Demrek Aile Sağlığı Merkezinin güvenlik
bakımında riskli bir bölgede bulunduğu ve “aile sağlığı merkezinde güvenliğin sağlanması”
yönündeki talebi üzerine Sağlık Bakanlığının 5258 sayılı Ali Hekimliği Kanunu’na atıfla aile
hekiminin işveren olduğu ve aile sağlığı merkezi gider ödemelerinden karşılanmak suretiyle
güvenlik görevlisi çalıştırılabileceği, kamunun güvenliğini sağlamak ve gerekli kurumlar ile iş
birliği yapma görevinin İçişleri Bakanlığında bulunduğu gerekçeleriyle talebi reddettiği anlaşılmış
olup, birinci basamak sağlık hizmetlerini yürütmek için sözleşmeli olarak çalıştırılan aile hekiminin
aile sağlığı merkezi gider ödemesi ile hem aile sağlığı merkezinin asgari fiziki ve teknik şartlarının
devamını sağlaması hem de güvenlik görevlisi istihdam edebilmesi mümkün olmadığından, ayrıca
kamu hizmetinin yürütüldüğü aile sağlığı merkezlerinin bulunduğu bölgelerde güvenlik riskinin
bulunması durumunda devriye faaliyetlerinin yürütülüyor olmasının güvenlik tedbirlerinin alınması
bakımından yeterli görülemeyeceğinden, şikâyet konusu bölge ile ilgili olarak Sağlık Bakanlığınca
aile hekimliği hizmetleri ile ilgili var olan ya da dışarıdan gelebilecek tehlikelerin belirlenmesi için
risk analizleri yapılıp analiz sonuçlarına göre gerekiyorsa İçişleri Bakanlığıyla da iş birliği yapılmak
suretiyle güvenlik önlemlerinin alınması ve aile hekimine buna ilişkin maliyetin yansıtılmaması
hususunda Sağlık Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar verilmiştir.
61
Komando Temel Kursunu Bitirenlere Verilen 14.000 Puan İş Riski Zammından
Faydalandırılma Talebi
Başvuran, Millî Savunma Bakanlığı Kara Kuvvetleri Komutanlığında piyade astsubay olarak
çalıştığını, 2018 yılı Askeri Personel Yan Ödeme Kararnamesi ile komando birliklerinde görev
yapan personelin özlük haklarında iyileştirmeler yapıldığını, bu iyileştirmeler arasında hali hazırda
60 2020/4325 numaralı başvuru hakkında verilen 22.05.2020 tarihli Tavsiye Kararı
61 2019/12716 numaralı başvuru hakkında verilen 17.01.2020 tarihli Tavsiye Kararı
85