Page 141 - KDK
P. 141
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Aile Hekimi Olan Başvuranın Askerlik Yaptığı Döneme Ait Boş Birim Cari
Giderinin Sadece Karar Defterinin İbrazı ile Ödenmesi
Başvuran, Malatya’da aile hekimi olduğunu, 01.03.2019–24.03.2019 tarihlerinde
bedelli askerlik yaptığını, Sağlık Bakanlığı Halk Sağlığı Genel Müdürlüğünün “Aile
Hekimliğinde Bedelli Askerlik” konulu ve “Boş Aile Hekimliği Birimlerinin Cari
Giderlerinin Ödenmesi Hk.” konulu yazılarına rağmen bedeli askerlik yaptığı döneme
ait aile hekimliği cari giderini kendi cebinden ödediğini, 11.04.2019 tarihinde dilekçe
yazarak Malatya Valiliği İl Sağlık Müdürlüğüne başvurduğunu, dilekçesine cevaben
Sağlık Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığından konu ile ilgili görüş sorulduğunun
ve gelecek cevaba göre işlemler yapılacağının bildirildiğini, sözlü olarak fatura ibraz
etmesinin istendiğini belirterek, askerde olduğu dönemdeki cari gider ödemesinin karar
defterinin ibrazına istinaden yapılmasını talep etmiştir.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, 5018 sayılı Kanun’un “Giderin
gerçekleştirilmesi” başlıklı 33’üncü maddesinde; bütçeden bir giderin yapılabilmesi
için iş, mal veya hizmetin belirlenmiş usul ve esaslara uygun olarak alındığının
veya gerçekleştirildiğinin, görevlendirilmiş kişi veya komisyonlarca onaylanması ve
gerçekleştirme belgelerinin düzenlenmiş olmasının gerektiği, maddenin son fıkrasında
ise giderin çeşidine göre aranacak gerçekleştirme belgelerinin şekil ve türlerinin merkezi
yönetim kapsamındaki kamu idareleri için Maliye Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle
belirleneceği düzenlenmiştir. Diğer yandan, Sağlık Bakanlığınca Aile Hekimliği Ödeme
ve Sözleşme Yönetmeliği’nde ise boş bulunan aile hekimliği pozisyonu için yapılan
giderlerin, “karar defteri” ibrazı ile ödeneceği öngörülmüştür. Aile hekimlerine görev
yaptığı aile hekimliği biriminin asgari fiziki ve teknik şartların devamına yönelik
giderleri için herhangi bir harcama belgesi talep edilmeden matbu bir “Aile Sağlığı
Merkezi Giderleri” ödemesi (her ay tavan ücretin %50’sinin, Türkiye İstatistik Kurumu
tarafından yayımlanan illerin satın alma gücü paritesi puanı ile çarpımı sonucuna
göre bulunacak tutar ödemesi) yapılması nedeniyle, hizmetlerini yürüttükleri boş
aile hekimliği birimi için de belge sunulmadan ödeme yapılması beklentisi doğduğu
değerlendirilmiştir.
Sonuç olarak, bir harcama gerçekleştiğinde aranacak belgelerin belirlenme yetkisinin
5018 sayılı Kanun ile Hazine ve Maliye Bakanlığına verilmesi ve 5258 sayılı Kanun’un
verdiği yetki ile çıkarılan Aile Hekimliği Ödeme ve Sözleşme Yönetmeliğinde yer
alan “… Aile hekimi pozisyonunun sözleşmeli aile hekimi bulunmaması nedeniyle
boş olması durumunda, bu ödemenin müdürlüğün döner sermayesine aktarılacağı ve
birimin giderlerinin karar defterinin ibrazı üzerine müdürlüğün döner sermayesinden
karşılanacağı” hükmünün Merkezi Yönetim Harcama Belgeleri Yönetmeliği’nde belirtilen
harcama belgelerinin aranmasına engel teşkil etmemesi nedeniyle başvurunun reddi
gerektiği, diğer taraftan aile sağlığı merkezi giderlerinin ödemesi usulünün hukuki belirlilik
ilkesi gereği herhangi bir tereddüde, şüpheye yer vermeyecek, çelişkileri giderecek, açık,
net, anlaşılabilir bir şekilde yeniden belirlenmesi gerektiği değerlendirilmiştir.
140 2020 YILLIK RAPOR