Page 140 - KDK
P. 140

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Zira söz konusu faaliyetlerin hüküm ve sonuçları, yalnız hukuk âleminde etkisini
               göstermemekte, aksine fiili hayata müessir olmakta ve ilgilileri nezdinde önemli
               neticeler doğurmaktadır. Bu bakımdan, kamusal otoritenin iş ve işlemlerinde, hukuk
               metinlerinde belirtilen usul, esas ve sorumluluklarına ek olarak iyi yönetim ilkeleri
               olarak bilinen prensiplere de uyması önem taşımaktadır.

               İyi yönetim ilkeleri hakkında detaylı değerlendirmeler, Türkiye’nin üyesi olduğu Avrupa
               Konseyi tarafından alınan Bakanlar Komitesi Kararlarında, Avrupa Birliği Temel Haklar
               Şartında ve Avrupa Parlamentosu tarafından onaylanan Avrupa Doğru İdari Davranış
               Yasasında bulunmaktadır. Bununla birlikte, ülkemizde son yıllarda yapılan kanuni,
               idari düzenlemeler ve kamu kurum-kuruluşlarının yeniden yapılandırılması çalışmaları
               da,  bu  bağlamda  değerlendirilmeyi  hak  etmekte  olup  iyi  yönetim  anlayışının  kamu
               yönetimine egemen olması açısından kıymete değerdir. Özellikle bu tedbirler arasında
               yer alan ve 2010 yılında yapılan halkoylamasıyla anayasal bir hak olarak kabul edilen
               kamu denetçisine başvuru hakkının özünde de aynı yaklaşım kendine yer bulmuştur.
               Çünkü bu hak marifetiyle bir taraftan idari işleyişten kaynaklı şikâyetlerin Kamu
               Denetçiliği Kurumu tarafından hukuka uygunluğunun denetlenmesi amaçlanırken,
               diğer taraftan, kamu kurum-kuruluşlarının işlem, eylem, tutum ve davranışlarının
               hem hakkaniyet hem de iyi yönetim ilkeleriyle olan ilişkisine ışık tutulmak istenmiştir.
               İdari faaliyetlerin hukuki denetiminin yanı sıra hakkaniyet ve hatta iyi yönetim ilkeleri
               yönünden denetiminin yapılmasıyla, vatandaşların daha iyi hizmet alması, şeffaf,
               hesap verebilir bir idarenin oluşması ve devlet kurumlarına olan güvenin artmasına
               katkı  sağlanacağı  muhakkaktır.  Dolayısıyla kamu denetçisine başvuru hakkı  ile
               Kamu Denetçiliği Kurumu faaliyetlerinin,  Türk kamu yönetimindeki iyi yönetim
               uygulamalarını yaygınlaştırıcı bir yönünün bulunduğu kabul edilmelidir.
               Bu bağlamda Kurum, Kamu Denetçiliği Kurumu Kanununun Uygulanmasına
               İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında  Yönetmeliğin “İyi yönetim ilkeleri” başlıklı 6’ncı
               maddesindeki, “Kurum, inceleme ve araştırma yaparken idarenin, insan haklarına
               dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük,
               yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap
               verilebilirlik, haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme
               hakkı, savunma hakkı, bilgi edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların
               gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının gösterilmesi, kararın geciktirilmeksizin
               bildirilmesi, kişisel verilerin korunması gibi iyi yönetim ilkelerine uygun işlem ve eylem
               ile tutum veya davranışta bulunup bulunmadığını gözetir ve iyi yönetim ilkelerine
               uyar” hükmü uyarınca, başvuru üzerine yaptığı inceleme ve araştırmalarda bahse konu
               ilkeler yönünden idarenin eylem işlem, tutum ve davranışlarını ele almaktadır. Bazı
               kararlarında hukuk ve hakkaniyet yönünden bir aykırılık tespiti yapılmasa dahi iyi
               yönetim ilkelerine ilişkin tespitlerle idarelere önerilerde bulunulabilmektedir. Aşağıda
               bu yönüyle öne çıkan bazı kararlara yer verilmiştir.




                                                                        2020 YILLIK RAPOR  139
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145