Page 167 - KDK
P. 167

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Kurumumuzca yapılan inceleme sonucunda, Kara Avcılığı Kanunu’nun 2’nci
                 maddesinde, av  yılının normal yıldan farklı olarak 1 Nisan’da başlayıp 31 Mart’da
                 bittiğinin düzenlendiği, dolayısıyla Harçlar Kanunu ile Kara Avcılığı Kanunu’nun bu
                 hükümleri birbiri ile uyumlu olmadığı, örneklendirmek gerekirse; avcılık faaliyetinden
                 8  ay  önce  2020  yılı  ocak  ayında  harç  yatıran  bir  kişinin,  ancak  ağustos  ayında  pul
                 bedeli yatırarak söz konusu faaliyete başlayabildiği, av sezonu bitmeden ocak ve şubat
                 aylarından kalan haklarını kullanabilmek ve 2020 yılından bedelini ödediği faaliyete
                 devam edebilmek için 2021 yılı harç bedelini de ödemek durumunda kaldığı, diğer
                 taraftan avcılık faaliyetini hobi amaçlı veya kültürel olarak en fazla haftada bir kez
                 piknik mahiyetinde yapan kişiler ile bu faaliyeti meslek haline getirmiş olanların aynı
                 bedeli ödemesi hakkaniyetle bağdaşmadığı, dolayısıyla pul bedeli ile belge harcının,
                 Kanun’da  belirtilen  av yılı  başlangıcında  tek  seferde tahsil  edilmesinin,  otomatik
                 tahakkuktan vazgeçilmesinin zaman kaybını önleyeceği ve iş yükünü azaltacağı,
                 ayrıca Tarım ve Orman Bakanlığını cevabi yazılarında da geçmiş tarihlerde sorunun
                 çözümüne yönelik çalışmaların yapıldığı ancak neticelendirilemediği belirtildiğinden,
                 avcılık faaliyetinin hobi sınırlarında kalmasına yönelik olarak, haftada bir seferden fazla
                 rezervasyon yapanlara yönelik olarak farklı fiyatlandırmalara gidilmesinin harcın tanımı
                 ve doğaya yük anlamında daha hakkaniyetli bir çözüm sağlayacağı değerlendirilmiştir.

                 Açıklanan gerekçelerle, bürokrasinin azaltılması ile faaliyetin hobi sınırlarını aşmasının
                 önlemesine yönelik olarak kararda zikredilen sorunların ortadan kaldırılması için gerekli
                 mevzuat çalışmalarının koordinasyon içerisinde yapılması hususunda Tarım ve Orman
                                                                        70
                 Bakanlığı ile Gelir İdaresi Başkanlığı’na Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
                 6.2.4  DİĞER TAVSİYE KARARLARIMIZLA SAĞLANAN KATMA DEĞER

                 Güç kullanma tekelini elinde bulunduran idarenin, hukuka aykırı işlem tesis ederek
                 veya eylemde bulunarak hak ve özgürlükleri ihlal potansiyeli mevcuttur. Bu nedenle,
                 bireylerin hak ve özgürlüklerini güvence altına alacak hem ulusal hem de uluslararası
                 birçok koruma mekanizması oluşturulmuştur. İşte Kamu Denetçiliği Kurumu da
                 idarenin hukuk içerisinde kalmasını temin etmeye çalışan bir mekanizmadır.
                 Anayasal bir kurum olan ve 6328 sayılı Kanun ile kurulan Kamu Denetçiliği
                 Kurumunun görevi, idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine, idarenin her türlü eylem
                 ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde,
                 hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye
                 önerilerde bulunmaktır.

                 Bu doğrultuda, görevi temelde bireyleri idarenin hukuka aykırı faaliyetlerine karşı
                 korumak olduğundan Kamu Denetçiliği Kurumunun hukuk devleti ilkesinin
                 gerçekleşmesi açısından ülkemizde oldukça önemli bir yeri vardır. Zira hukuk devleti
                 ilkesinin bir gereği olarak idare, hukuka aykırı eylem veya işlemde bulunduğunu çeşitli
                 yollarla öğrenmesi halinde bunu geri alma/kaldırma ile mükelleftir. Kamu Denetçiliği
                 Kurumu ise, kendisine yapılan başvurular vasıtasıyla şikâyete konu işlem veya eyleminin

                 70  2020/5040 numaralı başvuru hakkında verilen 16.09.2020 tarihli Tavsiye Kararı


             166 2020 YILLIK RAPOR
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172