Page 168 - KDK
P. 168

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               hukuka uygun olup olmadığını incelemekte ve hukuka aykırılık tespit edilmesi
               durumunda, idareyi konu hakkında bilgilendirerek bu aykırılığın giderilmesi için
               öneride bulunmaktadır. Dolayısıyla Kurum, idareye hukuka aykırı faaliyetlerini bildiren
               bir ulak görevi üstlenerek haksız uygulamanın son bulmasına ve tekrarlanmasının
               önüne geçilmesine yardımcı olmaktadır.
               Aşağıda ise, Kamu Denetçiliği Kurumunun 2020 yılında hukuka aykırılık tespit
               edilen işlemler veya eylemler neticesinde idareye verdiği tavsiye karar örneklerine yer
               verilmiştir.
               İdare Tarafından Ödemeye Davet Yazısı Gönderilmeksizin Doğrudan İcra Takibi
               Başlatılması Nedeniyle Yaşanan Mağduriyetin Giderilmesi
               Başvuran, Erzincan İdare Mahkemesinde açmış olduğu davayı kaybettiğini ve aleyhine
               1.090,00  TL vekalet ücretine hükmedildiğini, Sağlık Bakanlığı Hukuk Müşavirliği
               tarafından “Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesi” konulu 16.03.2016 tarihli ve 2016/4
               sayılı Genelgesinin “Vekalet Ücreti İle İlgili Hususlar” başlıklı 15’ini maddesi hükmüne
               aykırı olarak vekalet ücretinin ödenmesine ilişkin önceden bildirim yapılmadan
               doğrudan icraya başvurulması nedeniyle fazladan ödemek zorunda kaldığını belirterek
               paranın iadesini talep etmektedir.
               Kurumumuzca yapılan incelemede, Türkiye Cumhuriyeti’nin bir hukuk devleti olması,
               hukuk devleti ve Anayasa’nın 8’inci maddesi hükmü gereğince idari makamların
               görevlerini yerine getirirken hukuka, kanunlara ve çağdaş hukukta evrensel olarak
               kabul görmüş ilkelere de uygun hareket etmek zorunda olması, 659 Sayılı Genel
               Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin
               Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde Kararname’nin 9’uncu maddesinde idarelerin
               icra takibine başlamadan önce karşı tarafı sulhe davet etmesinin esas olması, Sağlık
               Bakanlığı tarafından yayınlanan 2016/4 sayılı “Hukuk Hizmetlerinin  Yürütülmesi”
               konulu genelgede de her türlü dava ve takip sebebiyle lehe hükmolunan vekalet ücretinin
               kararın tebliği tarihinden itibaren (15) gün içerisinde bedeli ödemekle yükümlü olan
               taraftan yazılı bir şekilde talep olunacağı ve söz konusu yazılı talepte vekalet ücretinin
               en geç (30) gün içerisinde ödenmesi, verilen süre içerisinde ödenmemesi halinde,
               icra marifetiyle tahsili sağlanacağının düzenlendiği dikkate alındığında, idarenin
               somut olayda konuyla ilgili hukuk kurallarına uymamasının hizmet kusuru olduğu ve
               Anayasa’nın 125’inci maddesinde belirtilen “İdarenin, kendi eylem ve işlemlerinden
               doğan zararı da ödemekle yükümlüdür.” hükmü gereğince; Sağlık Bakanlığı Hukuk
               Müşavirliği tarafından “Hukuk Hizmetlerinin  Yürütülmesi” konulu 16.03.2016
               tarih ve 2016/4 sayılı Genelgesinin “Vekalet Ücreti İle İlgili Hususlar” başlıklı 15’inci
               maddesi hükmüne aykırı olarak vekalet ücretinin ödenmesine ilişkin önceden bildirim
               yapılmadan  doğrudan  icraya  başvurulması  işleminin  hukuka  ve  hakkaniyete  uygun
               olmadığı kanaatine varılmıştır.

               Bu kapsamda, başvuranın uğradığı maddi zararının giderilmesine yönelik makul sürede
                                                                  71
               işlem tesisi için Sağlık Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına  karar verilmiştir.
               71  2019/12368 numaralı başvuru hakkında verilen 10.01.2020 tarihli Tavsiye Kararı

                                                                        2020 YILLIK RAPOR  167
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173