Page 166 - KDK
P. 166
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
belirtildiği, on birinci fıkrasında da abone ve borç bilgilerinin paylaşım yapılmasına
esas amaç belirlendiği, on üçüncü fıkrasıyla da maddede belirlenen usul ve esaslar
çerçevesinde kişisel verilerin işlenmesi ve korunmasına ilişkin teknik ve uygulamayı
esas alan detayların belirlenmesi konusunda BTK’ya yetki verildiği, bu çerçevede
ilgili şirketler arasında bir protokol yapıldığı anlaşılmakla birlikte, söz konusu kara
liste uygulamasına yönelik bazı tereddütler oluştuğu anlaşıldığından on üçüncü fıkra
kapsamında bu tereddütleri giderici çalışmaların yapılması gerektiği değerlendirilmiştir.
Ayrıca veri güvenliğinin sağlanmasına yönelik olarak yapılan incelemede de; Kurumumuza
gönderilen belgelerde, veri güvenliğinin sağlanması adına abonelere ilişkin verilerin
şifrelenerek ve işletmecilerin birbirlerinin verilerini bütünüyle göremeyeceği şekilde
sisteme aktarıldığı, bu kapsamda tüm işletmeciler tarafından ayrı ayrı oldukça yüksek
yatırım maliyetlerine katlanıldığının ifade edildiği, yine söz konusu belgelerde; söz
konusu Protokol ile kişisel verilerin korunması ve gizliliği konusunda, veri paylaşımının
güvenli şekilde yapılabilmesi için yüksek teknolojili bir platform üzerinden veri iletimi
sağlandığı ayrıca abonelerin hangi işletmeciye borçlu olduğu, borç tutar bilgisinin
işletmecilerin bayileri vb. tarafından ilk kontakta veri gizliliği amacıyla gösterilmediği,
sorgulamalarda bireysel aboneler için TCKN, kurumsal aboneler için vergi kimlik
numarası kullanıldığı ve isim, soy isim ve firma unvanlarında ilk iki harfin açık kalan
kısmın maskeli olarak paylaşıldığı ifade edilmiştir.
Açıklanan gerekçelerle, Kanun’un 51’inci maddesinin on birinci fıkrası kapsamında
“Tahsilata İlişkin Riskin Yönetilmesi” doğrultusunda fatura tutarı ve ödeme bilgilerinin
paylaşılabilmesine imkan tanındığı değerlendirilmekle birlikte abonelerin fatura tutarı ve
ödeme bilgilerinin paylaşım yapılmasına yönelik kriterlerin belirlendiği gibi abonelerin
söz konusu paylaşım platformundan (kara listeden) çıkarılabilmesini teminen ödeme
yapılmasının yanı sıra zamanaşımı, icraya itiraz, icra dosyasının işlemden kaldırılması,
yenileme talebinde bulunulmaması gibi kriterlerin de dikkate alınması gerektiği
anlaşılarak 51’inci maddenin on bir ve on üçüncü fıkraları kapsamında abone ve borç
bilgilerinin paylaşımı (abonenin kara listede yer alması ve kara listeden çıkması) yönünde
yaşanan tereddütleri giderici çalışmaların ve düzenlemelerin yapılması hususunda Bilgi
69
Teknolojileri ve İletişim Kurumu Başkanlığına Tavsiyede Bulunulmasına karar
verilmiştir.
Avlanma Pulu ve Avcılık Belgesi Harcı
Başvuran, kara avcılığıyla iştigal edebilmek amacıyla Ağustos ayında vize işlemlerini
gerçekleştirdiğini ve avcılık pulu aldığını, bununla birlikte Ocak ayında da avcılık
belgesi harcının ödemesini gerçekleştirdiğini, bu durumun bir iştigal için aynı yıl içinde
ikinci kez ödeme gerçekleştirilmesine neden olduğunu, ayrıca avcılığın 6 aylık bir
iştigal olmasına rağmen 1 yıllık harç alınmasının da adil olmadığını iddia ederek tüm
ödemelerin tek seferde ve daha uygun bir bedelle yapılmasını talep etmektedir.
69 2020/6218 numaralı başvuru hakkında verilen 02.10.2020 tarihli Tavsiye Kararı
2020 YILLIK RAPOR 165