Page 163 - KDK
P. 163
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
hangi oranları içerdiği tespit edilemediğinden ilgili idareden ilave açıklama istenmiş
olup Kurumumuza gönderilen ve 14.08.2020 tarih ve 193042 ve 193043 sayıları ile
kayıt altına alınan e-postalarda; “Hacettepe Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim
ve Sınav Yönetmeliğinde oranlamaya ilişkin hüküm olmadığı, bunun yerine genel
başarı değerlendirmesi başlıklı 8. maddesi hükmü uyarınca senato tarafından belirlenir
denildiğinden Üniversitedeki diğer Enstitüler ile Fen Bilimleri Enstitüsünün bir önceki
Yönetmeliğin 16 ncı maddesi hükmü uyarınca sınava ilişkin oranlama yaptığı, bir
önceki Yönetmeliğin “Genel başarı değerlendirmesi” başlıklı 16 ncı maddesinin “(1)
Adayların değerlendirilmesi sınav jürileri tarafından yapılır. Sınav jürisi anabilim/
anasanat dalı başkanlığınca önerilen ve enstitü yönetim kurulu kararıyla onaylanan en
az üç asıl, iki yedek öğretim üyesinden oluşur. Bir anabilim/anasanat dalında yürütülen
farklı lisansüstü programlar için ayrı jüriler kurulabilir. Sınav jürisinin uygun görmesi
koşuluyla sınavlar görüntülü elektronik iletişim araçları ile yapılabilir. Müzik ve sahne
sanatları alanlarındaki sınavlar görüntülü ve sesli olarak kaydedilir. (2) Yüksek lisans ve
doktora/sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde, adayların genel başarı notu,
100 üzerinden tam nota dönüştürülen ALES puanının ya da TUS/DUS temel tıp
puanının %50’si, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalamasının %20’si ve giriş sınavı
sınav tam notu üzerinden alınan notun %30’u alınarak hesaplanır… (4) Yüksek lisans
öğrencilerinin sınav değerlendirilmesinde tam not üzerinden en az %50 alan ve genel
başarı notundan da tam notun en az %60’ını sağlayan adaylar başarılı kabul edilirler.
Başarılı adayların kendi içinde sıralaması, sınav jürisi tarafından, genel başarı notuna göre
yapılır. Genel başarı notunun eşitliği halinde sınav notu dikkate alınır… (6) Anabilim/
anasanat dalları yüksek lisans, doktora/sanatta yeterlik programları için belirlenen
kontenjanların en fazla %50’si kadar yedek adayı, genel başarı değerlendirme sırası esas
alınarak belirleyebilir. Programa kayıt hakkı kazanmasına rağmen, akademik takvimde
belirtilen günlerde kayıt yaptırmayarak haklarını kaybeden adayların yerine, başarılı
bulunan yedek adaylar genel başarı değerlendirme sırası esas alınarak kabul edilir.”
şeklinde olduğu, netice itibariyle, değerlendirmede dikkate alınacak oranların önceden
belirli olması ve bu belirlemenin herkes tarafından, en azından adaylar tarafından,
bilinir olmasının hukuki belirlilik ilkesi çerçevesinde idarenin öngörülebilirliği ve
şeffaflığı açısından önemli olduğu değerlendirilmiş ve öncelikle bu eksikliğin idare
tarafından bundan böyle giderilmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
Diğer taraftan, her ne kadar mülakatta hangi soruların sorulacağının ve kaç puana
karşılık geleceğinin önceden belirlenmediği ve nesnel değerlendirme adına sözlü
mülakatta her bir jüri üyesinin kendi kanaatini belirten bir tutanak ve/veya kamera
kaydının olmaması eksiklik olarak tespit edilmiş olsa da mevcut bilgi ve belgeler
ışığında başvuranın söz konusu yüksek lisans programına yeterliliğinin ilgili jürinin
bilimsel takdirinde olduğu, ayrıca söz konusu programın multidisipliner bir alan olması
nedeniyle başka bölümlerin lisans programlarından öğrenci kabulünün makul olduğu
ve bu bölümlerden başvuran adayların yeterliliklerinin de yine ilgili jürinin bilimsel
162 2020 YILLIK RAPOR