Page 325 - KDK
P. 325
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
çalkantıya sahne olacağı, bu noktada polisin arbedeye yönelik müdahalesinin, kötü
muamele sayılmasına yol açacak, doktor raporu gibi hem fiziki manada hem de manevi
boyutta unsurlara rastlanamamıştır.
Açıklanan gerekçelerle, iş bu toplantı ve ifadeyi açıklama özgürlüğünün ihlaline yol
açan bu türden kolluk müdahalelerinin yeniden yaşanmaması için gereken tedbirlerin
alınması hususunda Ankara Valiliğine, barışçıl ve kamu düzenini aksatmayan toplantı
ve düşünceyi açıklama özgürlüklerinin, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi içtihadına
uygun şekilde, önünün açılması amacına yönelik yasal, idari ve kurumsal tedbirlerin
alınması konusunda İçişleri Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 150 karar verilmiştir.
7.8.4. Kişisel Verilerin Korunmasının Önemi
Anayasa’nın ikinci kısmında kişinin temel hak ve ödevleri kapsamında “Özel hayatın
gizliliği” Anayasa’nın 20’nci maddesinde güvence altına alınmıştır. 2010 yılında 5982
sayılı Kanun’la yapılan Anayasa değişikliği ile Anayasa’nın 20’nci maddesine ilave bir
fıkra eklenerek kişisel veriler, “özel hayatın gizliliği ve korunması hakkı” kapsamında
Anayasal güvenceye kavuşmuştur. Söz konusu fıkrada; “Herkes, kendisiyle ilgili kişisel
verilerin korunmasını isteme hakkına sahiptir. Bu hak; kişinin kendisiyle ilgili kişisel veriler
hakkında bilgilendirilme, bu verilere erişme, bunların düzeltilmesini veya silinmesini talep
etme ve amaçları doğrultusunda kullanılıp kullanılmadığını öğrenmeyi de kapsar. Kişisel
veriler, ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasıyla işlenebilir. Kişisel
verilerin korunmasına ilişkin esas ve usuller kanunla düzenlenir.” hükmüne yer verilmiştir.
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun “Amaç” başlığını taşıyan 1’inci
maddesinde; “(1) Bu Kanunun amacı, kişisel verilerin işlenmesinde başta özel hayatın
gizliliği olmak üzere kişilerin temel hak ve özgürlüklerini korumak ve kişisel verileri işleyen
gerçek ve tüzel kişilerin yükümlülükleri ile uyacakları usul ve esasları düzenlemek….”
şeklinde belirlenmiş ve “Kapsam” başlıklı 2’nci maddesinde bu Kanun hükümlerinin
“kişisel verileri işlenen gerçek kişiler ile bu verileri tamamen veya kısmen otomatik olan
ya da herhangi bir veri kayıt sisteminin parçası olmak kaydıyla otomatik olmayan yollarla
işleyen gerçek ve tüzel kişileri” kapsadığı hükme bağlanmıştır. Devamı maddelerinde ise
genel ilkeler, kişisel verilerin işlenme şartları, kişisel verilerin silinmesi, yok edilmesi veya
anonim hâle getirilmesi, aktarılması ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir.
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanun’un 13 ve devamı maddelerinde; bu
Kanunun uygulanmasıyla ilgili taleplerin yazılı olarak veya Kişisel Verileri Koruma
Kurulunun belirleyeceği diğer yöntemlerle veri sorumlusuna iletileceği, talebin gerekçesi
açıklanarak reddedilmesi, verilen cevabın yetersiz bulunması veya süresinde başvuruya
cevap verilmemesi hâllerinde; ilgili kişinin, veri sorumlusunun cevabını öğrendiği
tarihten itibaren otuz ve her hâlde başvuru tarihinden itibaren altmış gün içinde
Kurula şikâyette bulunabileceği, Kurulun, şikâyet üzerine veya ihlal iddiasını öğrenmesi
durumunda resen, görev alanına giren konularda gerekli incelemeyi yapacağı, şikâyet
150 2020/75938 numaralı başvuru hakkında verilen 16.12.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
324 2020 YILLIK RAPOR