Page 368 - KDK
P. 368
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Dolayısıyla başvuranın ücreti, idare tarafından mevzuata uygun bir şekilde belirlendiği,
idarenin işleminde hukuka aykırılık bulunmadığı bununla birlikte, 31.10.2020
tarihinde süresi dolacak olan Yüksek Hakem Kurulu kararı sonrasında, başvuranla
benzer durumda olan sürekli işçilerin ücret zammı hususundaki talebinin, ülkenin
mali kaynakları ile sosyal ve ekonomik koşulları da dikkate alınarak değerlendirilmesi
gerektiği sonuç ve kanaatine varılarak Yüksek Hakem Kurulu kararının geçerli olduğu
dönem için başvuranın ücret zammına ilişkin talebinin reddine, 31.10.2020 tarihinde
sona erecek Yüksek Hakem Kurulu kararı sonrasında, yapılacak yasal veya idari
düzenlemeler veya toplu iş sözleşmelerinde alınacak kararlar çerçevesinde, ülkenin mali
kaynakları ile sosyal ve ekonomik koşulları dikkate alınarak, ücret zammına ilişkin
taleplerin değerlendirilmesi için Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ile Hazine
ve Maliye Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 195 karar verilmiştir.
7.11.1.4. 6772 Sayılı Kanun Kapsamında Kamu Kurumlarında İşçi
Statüsünde Çalışan Personele Verilen Yıllık Toplam 52 Gün Tutarındaki
İlave Tediyeden Faydalanma
Başvuran, Yalova ve Çınarcık Belediyelerinin üyesi olduğu Yeşil Körfez Su Birliğine
ait Yalova Çınarcık Belediyeleri Su Birliği Personel Limited Şirketi’nde işçi statüsünde
çalıştığını ve 6772 sayılı Kanun kapsamında kamu kurumlarında işçi statüsünde
çalışan personele verilen yıllık toplam 52 gün tutarındaki ilave tediyelerden
faydalandırılmadıkları, iş akitlerinin bağlı olduğu personel hizmet alımı sözleşmesinin
tarafları olan kamu şirketine ve kamu kurumuna söz konusu ilave tediyelerin tarafına
ödenmesi gerektiği şeklinde başvuru yaptığı halde söz konusu şirketin 5018 saylı Kamu
Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu eki cetvellerde yer almadığı gerekçesiyle reddedildiği,
aynı veya benzeri işleri yürüten ve birlikte çalıştıkları “kamu kurumu” personelinin
bu haktan faydalandırıldığı, ancak “Şirket” personeli olarak kendilerinin bu haktan
faydalandırılmadıkları, yürürlükteki bu durumun eşit işe eşit ücret ilkesine aykırı
olduğu, asıl işverenin “eşit davranma” yükümlülüğünü yerine getirmediği için kurum
içi çalışma barışının da zedelendiği ifade edilmekte olup 6772 sayılı Kanun kapsamında
ilave tediyeden yararlanma talebinde bulunmuştur.
Kurumumuzca yapılan inceleme neticesinde, 6772 sayılı Kanun’un isminde “Devlet ve
Ona Bağlı Müesseselerde Çalışan İşçilere İlave Tediye Yapılması…” ibaresi bulunmasına
rağmen Kanun kapsamında şirket niteliğinde özel hukuk tüzel kişileri de bulunduğu
dikkate alındığında, 6772 sayılı Kanun’un kapsamının belirlenmesinde gözetilmesi
gereken asıl hususun tüzel kişilikten ziyade iştiraklerde kamu kaynaklarının kullanılması
durumu olduğu, bu itibarla belediye iştiraklerinin şirket statüsünde kurulmuş olmaları
ve özel hukuk tüzel kişiliğine sahip olmalarının 6772 sayılı Kanun kapsamına girmeleri
için bir engel teşkil etmediği, somut olayda mahalli idare birliklerinin merkezi
yönetim kapsamında kaldığı kabulünden hareketle belediye şirketleri için yapılan
değerlendirmenin mahalli idare birlikleri bakımından da doğru olduğu başvuranın
195 2020/5528 numaralı başvuru hakkında verilen 17.07.2020 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
2020 YILLIK RAPOR 367