Page 367 - KDK
P. 367
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
isteklilere tercih ederek, o andaki şartlarla işe almak zorundadır. Aranan şartlar bulunduğu
halde işveren iş sözleşmesi yapma yükümlülüğünü yerine getirmezse, işe alınma isteğinde
bulunan eski işçiye üç aylık ücret tutarında tazminat öder.” şeklinde hüküm bulunduğu,
dolayısıyla somut olayda başvuran askerlik hizmetinin sona ermesinden sonra iki ay
içinde işverene yeniden işe girmek istediğini bildirdiğinin ve işveren tarafından işe
alınmadığının sabit olduğu, Samsun Huzurevi Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi
Müdürlüğü yönünden yardımcı iş niteliğinde olan güvenlik işine ilişkin olarak,
Karlıdağ Güvenlik Hiz. Ltd. Şti. ile imzalanan sözleşmenin asıl işveren – alt işveren
ilişkisi kapsamında olduğu, bu ilişki de ise asıl işveren olan Samsun Huzurevi Bakım
ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğünün 4857 sayılı Kanun gereğince alt işverenin
işçilerinin işçilik alacaklarından müteselsilen sorumlu olduğu, somut olayda başvuranın
kıdem tazminatı alacağının Samsun Huzurevi Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi
Müdürlüğünce ödenmiş olması da aradaki iş ilişkisinin kabulü anlamına geldiği, bu
nedenle idarenin, başvuranın askerlik dönüşü işe alınmama nedeniyle doğan üç aylık
ücret tutarındaki tazminat alacağı açısından sorumluluğu olduğu değerlendirilmiştir.
Dolayısıyla alt işveren işçisi olan başvuranın, askerlik dönüşü işe alınmama nedeniyle
üç aylık ücret tutarındaki tazminatının, asıl işveren olarak idare tarafından ödenmesi
gerekirken, reddi yönünde tesis edilen işlemin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı
sonuç ve kanaatine varılmıştır.
Açıklanan gerekçelerle, başvuranın, üç aylık ücret tutarındaki askerlik dönüşü işe
alınmama tazminatının yasal faizi ile birlikte ödenmesi için işlem tesis edilmesi yönünde
Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına Tavsiyede Bulunulmasına 194 karar
verilmiştir.
7.11.1.3. Taşeron İşçi Olarak Çalışırken İşçilere Ödenen Asgari Ücret
Farkının Kadroya Geçtikten Sonra Kesilmesine Yapılan İtiraz
Başvuran, 696 sayılı KHK ile 375 sayılı KHK’ya eklenen Geçici 23’üncü maddesi
kapsamında 02.04.2018 tarihi itibariyle Sağlık Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatında
göreve başladığını kadroya geçmeden önceki şirket döneminde ihale şartnamesinde
yer alan asgari ücretin yüzdelik farkların kadroya geçilmesi ile ödenmemeye başladığı
iddiası ile 01.01.2019 tarihinden itibaren alamadığı yüzdelik diliminin hesaplanarak
yasal faiziyle beraber tarafına ödenmesi için gerekli incelemenin yapılması talebi ile
Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.
Anayasa'nın 55’inci ve 65’inci maddeleri ile 375 sayılı KHK’nın Geçici 23’üncü
maddesindeki düzenleme dikkate alındığında, yasama yetkisi kapsamında düzenlenen
bir konuda, idarelerin aksine bir uygulama yapamayacağı, Devletin, sosyal ve ekonomik
yükümlülüklerini mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getirmekle yükümlü
olduğu, sürekli işçilerin ücret ve diğer mali haklara ilişkin taleplerinin de bu ilke ve
esaslar ile geçerli olan Yüksek Hakem Kurulu kararlarına göre belirlenmesi gerektiği
değerlendirilmektedir.
194 2020/6701 numaralı başvuru hakkında verilen 22.09.2020 tarihli Tavsiye Kararı
366 2020 YILLIK RAPOR