Page 367 - KDK
P. 367

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 isteklilere tercih ederek, o andaki şartlarla işe almak zorundadır. Aranan şartlar bulunduğu
                 halde işveren iş sözleşmesi yapma yükümlülüğünü yerine getirmezse, işe alınma isteğinde
                 bulunan eski işçiye üç aylık ücret tutarında tazminat öder.” şeklinde hüküm bulunduğu,
                 dolayısıyla somut olayda başvuran askerlik hizmetinin sona ermesinden sonra iki ay
                 içinde işverene yeniden işe girmek istediğini bildirdiğinin ve işveren tarafından işe
                 alınmadığının sabit olduğu, Samsun Huzurevi Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi
                 Müdürlüğü yönünden yardımcı iş niteliğinde  olan güvenlik işine ilişkin olarak,
                 Karlıdağ Güvenlik Hiz. Ltd. Şti. ile imzalanan sözleşmenin asıl işveren – alt işveren
                 ilişkisi kapsamında olduğu, bu ilişki de ise asıl işveren olan Samsun Huzurevi Bakım
                 ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğünün 4857 sayılı Kanun gereğince alt işverenin
                 işçilerinin işçilik alacaklarından müteselsilen sorumlu olduğu, somut olayda başvuranın
                 kıdem tazminatı alacağının Samsun Huzurevi Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi
                 Müdürlüğünce ödenmiş olması da aradaki iş ilişkisinin kabulü anlamına geldiği, bu
                 nedenle idarenin, başvuranın askerlik dönüşü işe alınmama nedeniyle doğan üç aylık
                 ücret tutarındaki tazminat alacağı açısından sorumluluğu olduğu değerlendirilmiştir.
                 Dolayısıyla alt işveren işçisi olan başvuranın, askerlik dönüşü işe alınmama nedeniyle
                 üç aylık ücret tutarındaki tazminatının, asıl işveren olarak idare tarafından ödenmesi
                 gerekirken, reddi yönünde tesis edilen işlemin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı
                 sonuç ve kanaatine varılmıştır.

                 Açıklanan gerekçelerle, başvuranın, üç aylık ücret tutarındaki askerlik dönüşü işe
                 alınmama tazminatının yasal faizi ile birlikte ödenmesi için işlem tesis edilmesi yönünde
                 Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığına  Tavsiyede Bulunulmasına 194  karar
                 verilmiştir.
                 7.11.1.3. Taşeron İşçi Olarak Çalışırken İşçilere Ödenen Asgari Ücret
                 Farkının Kadroya Geçtikten Sonra Kesilmesine Yapılan İtiraz

                 Başvuran, 696 sayılı KHK ile 375 sayılı KHK’ya eklenen Geçici 23’üncü maddesi
                 kapsamında 02.04.2018 tarihi itibariyle Sağlık Bakanlığı’nın merkez ve taşra teşkilatında
                 göreve başladığını kadroya geçmeden önceki şirket döneminde ihale şartnamesinde
                 yer alan asgari ücretin yüzdelik farkların kadroya geçilmesi ile ödenmemeye başladığı
                 iddiası ile 01.01.2019 tarihinden itibaren alamadığı yüzdelik diliminin hesaplanarak
                 yasal  faiziyle  beraber  tarafına  ödenmesi  için  gerekli  incelemenin  yapılması  talebi  ile
                 Kurumumuza başvuruda bulunmuştur.
                 Anayasa'nın 55’inci ve 65’inci maddeleri ile 375 sayılı KHK’nın Geçici 23’üncü
                 maddesindeki düzenleme dikkate alındığında, yasama yetkisi kapsamında düzenlenen
                 bir konuda, idarelerin aksine bir uygulama yapamayacağı, Devletin, sosyal ve ekonomik
                 yükümlülüklerini mali kaynaklarının yeterliliği ölçüsünde yerine getirmekle yükümlü
                 olduğu, sürekli işçilerin ücret ve diğer mali haklara ilişkin taleplerinin de bu ilke ve
                 esaslar ile geçerli olan Yüksek Hakem Kurulu kararlarına göre belirlenmesi gerektiği
                 değerlendirilmektedir.

                 194  2020/6701 numaralı başvuru hakkında verilen 22.09.2020 tarihli Tavsiye Kararı


             366 2020 YILLIK RAPOR
   362   363   364   365   366   367   368   369   370   371   372