Page 34 - KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
P. 34

BÖLÜM II

              AMAÇ VE HEDEFLER


             A.  TEMEL POLİTİKA VE ÖNCELİKLER

                                                               Ülkemizde  2012  yılında  Kamu  Denetçiliği
                                                               Kurumunun  kurulması  ve  şikâyet  başvurularını
                                                               kabul  etmesiyle  birlikte,  iyi  yönetim  ilkelerinin
                                                               hukuki  ve  idari  denetim  ölçütü  olarak
                                                               değerlendirilmesinde yeni bir dönem başlamıştır.

                                                               Anayasal  bir  Kurum  olan  6328  sayılı  Kamu
                                                               Denetçiliği  Kurumu  Kanunu  hükümlerine  göre
                                                               kamu hizmetlerinin işleyişinde bağımsız ve etkin
                                                               şikâyet  mekanizması  oluşturmak  suretiyle
                                                               idarenin işleyişi ile ilgili şikâyet üzerine; idarenin
              her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışlarını; insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde,
              hukuka ve hakkaniyete uygunluk yönlerinden incelemek, araştırmak ve idareye öneride bulunmakla
              görevlendirilmiştir.

              Bu  bağlamda  Kamu  Denetçiliği  Kurumunun  kurulmasıyla  idare  ve  birey  arasında  karşılaşılan
              uyuşmazıkların bağımsız bir yapı içinde etkin ve hızlı bir şekilde çözümlenmesi amaçlanmış olup,
              Kanunda belirtilen istisnalar haricinde idarenin her türlü eylem ve işlemleri ile tutum ve davranışları
              Kurumun görev alanına girmektedir.

              Anayasa’nın 125’inci maddesinde, idarenin her türlü eylem ve işlemlerine karşı yargı yolunun açık
              olduğu ve yargı yetkisinin, idarî eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olduğu
              hükmüne yer verilmiştir. Diğer bir ifadeyle, idari yargı denetimi hukukilik denetimiyle sınırlıdır.
              Oysa Kamu Denetçiliği Kurumu idarenin işlem, eylem, tutum ve davranışlarını hakkaniyet yönünden
              de inceleme yetkisine de  sahiptir.


              “İnsanların  en  hayırlısı  insanlara  en  fazla  faydası  dokunandır”  inancı  ile  “İnsanı  yaşat  ki  Devlet
              yaşasın”  ilkesini  kendine  rehber  edinen  ve  kukuka,  insan  haklarına  dayalı  adalet  anlayışına  ve
              hakkaniyete dayalı olarak çalışan Kamu Denetçiliği Kurumu;

                     •  İdarenin hizmet kalitesinin yükseltilmesine,
                     •  İyi yönetim ilkelerinin yerleşmesine,
                     •  İnsan haklarının gelişmesine,
                     •  Hukukun üstünlüğünün sağlanmasına,
                     •  Hak arama kültürünün yaygınlaşmasına,
                     •  Şeffaf,  hesap  verebilir  insan  odaklı  bir  idarenin  oluşmasına,  katkı  sağlamaya
                         çalışmaktadır.

              Aynı  zamanda  Kamu  Denetçiliği  Kurumu  Kanununun  Uygulanmasına  İlişkin  Usul  ve  Esaslar
              Hakkında Yönetmeli’ğin  6’ncı  maddesinde;  Kurumun,  inceleme ve  araştırma  yaparken idarenin,
              insan haklarına dayalı adalet anlayışı içinde; kanunlara uygunluk, ayrımcılığın önlenmesi, ölçülülük,
              yetkinin kötüye kullanılmaması, eşitlik, tarafsızlık, dürüstlük, nezaket, şeffaflık, hesap verebilirlik,
              haklı beklentiye uygunluk, kazanılmış hakların korunması, dinlenilme hakkı, savunma hakkı, bilgi
              edinme hakkı, makul sürede karar verme, kararların gerekçeli olması, karara karşı başvuru yollarının


                                                                                                            32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39