Page 140 - 2021 Yıllık Rapor
P. 140

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bu  kapsamda,  ilgili  idarenin  özel  hayatın  gizliliği  kapsamında  personelinin  kişisel
               verilerini koruma ve ifşa edilmesini engelleme yükümlülüğünün bulunduğu aşikardır.
               Aynı zamanda başvuranın kendi haklarını koruyabilme adına ek ödemelerin ilgili
               mevzuat çevresinde adil bir şekilde dağıtılıp dağıtılmadığını denetleyebilmek için
               bilgi  edinme  talebinde  bulunmasında  menfaatinin  olduğu  da  açıktır.  Bu  noktada
               anayasal düzeyde güvence altına alınmış olan iki hakkın (bilgi edinme hakkı ve özel
               hayatın gizliliği hakkı) çatıştığı ve bu iki hak arasında dengenin sağlanması gerektiği
               değerlendirilmiştir.

               Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; idare tarafından başvurana kendi
               ürettiği puan ve ücret ile ilgili bilginin verildiği ancak diğer hekimlerin yapmış olduğu
               tıbbi  işlemler  karşılığında  ürettiği  puan  ile  puana  denk  gelen  ek  ödemelere  ilişkin
               bilginin verilmediği anlaşılmış olup Ordu İl Sağlık Müdürlüğü Ordu Devlet Hastanesi
               tarafından her bir hekimin ürettiği puan ve puana denk gelen ek ödemelerin ilgili
               hekimlerin  belirli  veya  belirlenebilir  olmasını  önleyecek  şekilde  ilanının  mümkün
               olduğu  değerlendirilmiştir.  Bilgi  edinme  hakkının  demokratik  ve  şeffaf  yönetimin
               gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerinin sağlanmasının çok önemli bir
               aracı  olduğu  göz  önünde  bulundurularak  başvuranın  talebinin  idarece  reddedilmesi
               işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.

               6.2.2  MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİLERİMİZLE GERÇEKLEŞEN KATKI

               Hukuk  düzeninde  normlar,  birbirlerinin  üst  ve  alt  normları  olarak  hiyerarşik  bir
               nitelikte  sıralanmaktadır.  Bu  hiyerarşik  geçerlilik  ilişkisi,  normlar  hiyerarşisi  olarak
               adlandırılmaktadır. Anayasa düzeyinde normlardan başlayarak kanun, kanun hükmünde
               kararname, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik, genelge ve adsız düzenleyici
               işlemler, pozitif hukuk bakımından mevzuatı oluştururlar.

               Hukuk sisteminde ortaya çıkan tüm işlem ve eylemlerin temel dayanağı konumundaki
               mevzuat, bir taraftan ilgili işlem veya eyleme hukuki dayanak sağlamaktayken
               diğer taraftan sınır belirlemek suretiyle kişilerin hak ve özgürlüklerinin güvencesi
               olmaktadır. Bu açıdan mevzuat, hem kişiler arasındaki ilişkileri düzenlemekte, devlet
               mekanizmasının varlığını, görev-yetkilerini belirlemekte hem de kişilerin temel hak ve
               özgürlüklerini kamusal güvenceye almaktadır.

               Yasama organı herhangi bir düzenleme yapmak istediğinde Anayasa'ya aykırı olmamak
               kaydıyla  her  konuyu  dilediği  ayrıntıda  ele  alabilmektedir.  İdare  ise  tali  nitelikte  bir
               yetki  kullanmaktadır.  Bu  bakımdan  idarenin  düzenleyici  işlemlerinin  üst  hukuk
               normlarına dayanıp dayanmadığının ve bunlara aykırı olup olmadığının denetlenmesi
               gerekmektedir.  Özellikle  temel  hak  ve  hürriyetlerin  sınırlanması  açısından  idari
               nitelikteki düzenleyici işlemlerin denetlenmesi hakkın özüne müdahalenin önlenmesi
               bakımından önemlidir.





                                                                        2021 YILLIK RAPOR  139
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145