Page 140 - 2021 Yıllık Rapor
P. 140
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bu kapsamda, ilgili idarenin özel hayatın gizliliği kapsamında personelinin kişisel
verilerini koruma ve ifşa edilmesini engelleme yükümlülüğünün bulunduğu aşikardır.
Aynı zamanda başvuranın kendi haklarını koruyabilme adına ek ödemelerin ilgili
mevzuat çevresinde adil bir şekilde dağıtılıp dağıtılmadığını denetleyebilmek için
bilgi edinme talebinde bulunmasında menfaatinin olduğu da açıktır. Bu noktada
anayasal düzeyde güvence altına alınmış olan iki hakkın (bilgi edinme hakkı ve özel
hayatın gizliliği hakkı) çatıştığı ve bu iki hak arasında dengenin sağlanması gerektiği
değerlendirilmiştir.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; idare tarafından başvurana kendi
ürettiği puan ve ücret ile ilgili bilginin verildiği ancak diğer hekimlerin yapmış olduğu
tıbbi işlemler karşılığında ürettiği puan ile puana denk gelen ek ödemelere ilişkin
bilginin verilmediği anlaşılmış olup Ordu İl Sağlık Müdürlüğü Ordu Devlet Hastanesi
tarafından her bir hekimin ürettiği puan ve puana denk gelen ek ödemelerin ilgili
hekimlerin belirli veya belirlenebilir olmasını önleyecek şekilde ilanının mümkün
olduğu değerlendirilmiştir. Bilgi edinme hakkının demokratik ve şeffaf yönetimin
gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerinin sağlanmasının çok önemli bir
aracı olduğu göz önünde bulundurularak başvuranın talebinin idarece reddedilmesi
işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı sonuç ve kanaatine varılmıştır.
6.2.2 MEVZUAT DEĞİŞİKLİĞİ ÖNERİLERİMİZLE GERÇEKLEŞEN KATKI
Hukuk düzeninde normlar, birbirlerinin üst ve alt normları olarak hiyerarşik bir
nitelikte sıralanmaktadır. Bu hiyerarşik geçerlilik ilişkisi, normlar hiyerarşisi olarak
adlandırılmaktadır. Anayasa düzeyinde normlardan başlayarak kanun, kanun hükmünde
kararname, Cumhurbaşkanlığı kararnamesi, yönetmelik, genelge ve adsız düzenleyici
işlemler, pozitif hukuk bakımından mevzuatı oluştururlar.
Hukuk sisteminde ortaya çıkan tüm işlem ve eylemlerin temel dayanağı konumundaki
mevzuat, bir taraftan ilgili işlem veya eyleme hukuki dayanak sağlamaktayken
diğer taraftan sınır belirlemek suretiyle kişilerin hak ve özgürlüklerinin güvencesi
olmaktadır. Bu açıdan mevzuat, hem kişiler arasındaki ilişkileri düzenlemekte, devlet
mekanizmasının varlığını, görev-yetkilerini belirlemekte hem de kişilerin temel hak ve
özgürlüklerini kamusal güvenceye almaktadır.
Yasama organı herhangi bir düzenleme yapmak istediğinde Anayasa'ya aykırı olmamak
kaydıyla her konuyu dilediği ayrıntıda ele alabilmektedir. İdare ise tali nitelikte bir
yetki kullanmaktadır. Bu bakımdan idarenin düzenleyici işlemlerinin üst hukuk
normlarına dayanıp dayanmadığının ve bunlara aykırı olup olmadığının denetlenmesi
gerekmektedir. Özellikle temel hak ve hürriyetlerin sınırlanması açısından idari
nitelikteki düzenleyici işlemlerin denetlenmesi hakkın özüne müdahalenin önlenmesi
bakımından önemlidir.
2021 YILLIK RAPOR 139