Page 143 - 2021 Yıllık Rapor
P. 143
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bürosunun diğer gelirleri ile ödenebileceği değerlendirilmektedir. İdarenin cevabi
yazısında her ne kadar, Yönetmelik gereği işin yapıldığı tarihteki ücretin ödenmesi
gerektiği iddia edilmiş ise de ne Türkiye Barolar Birliği Adli Yardım Yönetmeliği'nde
ne de 1136 sayılı Avukatlık Kanunu’nda böyle sınırlayıcı bir düzenlemenin mevcut
olmadığı görülmüştür. Başvuranın birinci görevlendirmesi için ücreti ödenmiş ise de
gecikme nedeniyle faiz ödemesi yapılmamasının hukuka aykırı olduğu, idare tarafından
faiz ödemesi yapılmıyorsa ödemenin yapıldığı tarihte yürürlükte bulunan tarife esas
alınarak ödemenin yapılması gerektiği sonucuna varılarak, başvuranın 17.05.2019 tarihli
görevlendirmesinden kaynaklanan ve 15.10.2020 tarihinde ödenen 2.725,00 TL adli
yardım alacağı için 01.01.2020 – 15.10.2020 tarihleri arasında işleyen toplam 193,51
TL yasal faizin başvurana ödenmesi, başvuranın 12.07.2019 tarihli görevlendirmesine
ilişkin 2.725,00 TL adli yardım ücretinin ve bu ücret için 01.01.2020 tarihinden
ödeme tarihine kadar işleyecek yıllık % 9 faiz oranı üzerinden hesaplanacak tutarın
ödenmesi için Ankara Barosu Başkanlığına tavsiyede bulunulmasına karar verilmiştir.
Ayrıca Türkiye Barolar Birliği Adli Yardım Yönetmeliği'nin 7’nci maddesinde değişiklik
yapılarak Yönetmeliğe “Adli yardım görevlendirmelerinde görevlendirilen avukata,
ödemenin yapıldığı tarihte yürürlükte bulunan avukatlık asgari ücret tarifesinde
görevlendirmeye konu iş için belirlenen maktu vekâlet ücretinin ödeneceği” hükmünün
40
eklenmesi konusunda yetkili Türkiye Barolar Birliğine Tavsiyede Bulunulmasına karar
verilmiştir.
Engelli Başvuranın Ücretsiz Seyahat Kartını Özel Toplu Taşıma Araçlarında
Kullanma İsteği
Başvuran, Manisa ili içerisinde ilçeler arası taşıma yapan özel toplu taşıma araçlarında
engelliler için düzenlenen ücretsiz seyahat kartlarının geçerliliğinin kaldırılmasının
mağduriyete sebep olduğunu, ikamet ettiği ilçe olan Alaşehir ile Manisa merkez
arasında sadece özel halk otobüsü seferleri olduğunu, bu araçlarda ücretsiz seyahat
kartını kullanamadığını belirterek; ücretsiz seyahat kartlarının söz konusu araçlarda
kullanılabilmesini talep etmiştir.
Uyuşmazlık konusunun, mevzuatta yer alan şehir içi toplu ulaşım faaliyetinin
tanımı ve gelir desteği ödemesini düzenleyen yönetmelikler ile Büyükşehir Belediyesi
Kanunu’nda yapılan değişiklik arasında yer alan uyuşmazlıktan kaynaklandığı
görülmüştür. Engellilerin erişilebilirlik hakkı, onların toplum hayatına katılımının
sağlanması için kamu otoritelerinin en hassas şekilde yaklaşması gereken, idarelere
pozitif düzenleme yükümlülüğü yükleyen temel bir haktır. Bu bakımdan, 12.11.2012
tarihinde 5216 sayılı Kanun'da yapılan değişiklikle ücretsiz seyahat kartı düzenlemesi ile
büyükşehir belediyelerinin tüm il sınırları içerisinde hizmet vermekle yükümlendirildiği
dikkate alındığında, ücretsiz seyahat kartı kullanımının şehir içi yolcu taşımacılığında
kullanılmasının düzenlenmesi birtakım eşitsiz uygulamaları beraberinde getirmektedir.
Örneğin, Ankara, İstanbul, İzmir gibi büyükşehirler il sınırları içerisinde yer alan tüm
yerleşim yerlerine ayakta yolcu taşıyabilen toplu taşıma araçları ile ulaşım hizmeti
40 2020/94469 numaralı başvuru hakkında verilen 11.02.2021 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
142 2021 YILLIK RAPOR