Page 145 - 2021 Yıllık Rapor
P. 145
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Burada temel nokta ilgililerinin idari veya yargısal talebi veya yargı kararı olmaksızın
nüfus sicilindeki kişisel bilgilerinde, nüfus müdürlüklerince bilgileri dışında resen
yapılan değişikliklerin yine bilgileri olmadan MERNİS sistemi üzerinden TAKBİS
aracılığı ile tapu siciline de aktarılarak, aynı şekilde tapu müdürlüklerince de talep
dahi aranmaksızın resen düzeltilmesi, bunun yanında buna istinaden tapu kayıtlarında
yapılacak düzeltme taleplerinin tapu harcı ve döner sermaye ücretinden istisna
edilmemesi durumudur.
Tüm hususlar birlikte değerlendirildiğinde; idarenin işlemi, meri mevzuata uygun
olmakla birlikte, hukukun genel ilkelerine ve hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilmekle
başvuranın talebinin tapu harcı ve döner sermaye ücreti ödenmeden talebin karşılanması
gerektiği, ayrıca 5490 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatı gereğince nüfus idaresi tarafından
resen gerçekleştirilen maddi hataların düzeltilmesi, tamamlanması ve geri alınması
işlemleri neticesinde, ilgililerin kusuru olmaksızın tapuda kimlik bilgileri düzeltme
işlemlerinde tapu harcı ve döner sermaye ücretinden müstesna tutulması konusunda
özelge veya genelge yayınlamak veya kanuni düzenleme çalışması yapmak suretiyle
uygun göreceği bir yöntemle bu boşluğu doldurması amacıyla Tapu ve Kadastro Genel
Müdürlüğü, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü ve Gelir İdaresi Başkanlığı
42
tarafından gerekli mevzuat çalışmalarının yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine
varılmıştır.
Nakdi Ücret Desteği
Başvuran, işvereninin Mayıs ayından bu yana pandemi nedeniyle kısa çalışma
uyguladığını ve yapılan bildirimle İŞKUR tarafından bunun kabul edildiğini, şartları
sağlamadığından kısa çalışma ödeneği alamadığını ancak eksik gün bildirimini işverenin
10 ve 18 numaralı kod ile yapması ve İŞKUR’un bu kodun 28 olması gerektiğinde ısrar
etmesi nedeniyle nakdi ücret desteğinden yararlanmadığını, işvereninin mecburiyet
olmaması nedeniyle kodu değiştirmeyeceğini ifade ettiğini, asgari ücretin altında
maaş alması nedeniyle zor durumda olduğunu belirterek nakdi ücret desteğinden
yararlandırılmasını talep etmiştir.
Bu durumda somut uyuşmazlığın çözümü için, nakdi ücret desteğinin hukuki mahiyeti
ile ödemeye ilişkin yasal şartların irdelenmesi gerekmiştir. Bilindiği üzere, Covid-19
salgınının sosyal ve ekonomik hayata olumsuz etkilerinin azaltılması amacıyla 7244
sayılı Kanun ile çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Bu kapsamda Kanun’un 9. maddesi ile
istihdamı korumaya yönelik olarak, 4857 sayılı Kanun’a geçici 10. madde eklenmiştir.
Söz konusu maddenin ikinci fıkrası uyarınca işverene, tek taraflı olarak işçiyi tamamen
veya kısmen ücretsiz izne ayırabilme imkânı getirilmiştir. Öte yandan aynı Kanun’un
7. maddesi ile 4447 sayılı Kanun’a eklenen geçici 24. madde uyarınca ise, işveren
tarafından ücretsiz izne ayrılan ve kısa çalışma ödeneğinden yararlanamayan işçilere
ücretsiz izinde bulundukları süre kadar İşsizlik Sigortası Fon’undan nakdi ücret desteği
verilmesi amaçlanmıştır.
42 2020/99098 numaralı başvuru hakkında verilen 08.02.2021 tarihli Tavsiye Kararı
144 2021 YILLIK RAPOR