Page 145 - 2021 Yıllık Rapor
P. 145

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Burada temel nokta ilgililerinin idari veya yargısal talebi veya yargı kararı olmaksızın
                 nüfus sicilindeki kişisel bilgilerinde, nüfus müdürlüklerince bilgileri dışında resen
                 yapılan  değişikliklerin  yine  bilgileri  olmadan  MERNİS  sistemi  üzerinden  TAKBİS
                 aracılığı ile tapu siciline de aktarılarak, aynı şekilde tapu müdürlüklerince de talep
                 dahi aranmaksızın resen düzeltilmesi, bunun yanında buna istinaden tapu kayıtlarında
                 yapılacak düzeltme taleplerinin tapu harcı ve döner sermaye ücretinden istisna
                 edilmemesi durumudur.

                 Tüm  hususlar  birlikte  değerlendirildiğinde;  idarenin  işlemi,  meri  mevzuata  uygun
                 olmakla birlikte, hukukun genel ilkelerine ve hakkaniyete aykırı olduğu tespit edilmekle
                 başvuranın talebinin tapu harcı ve döner sermaye ücreti ödenmeden talebin karşılanması
                 gerektiği, ayrıca 5490 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatı gereğince nüfus idaresi tarafından
                 resen gerçekleştirilen maddi hataların düzeltilmesi, tamamlanması ve geri alınması
                 işlemleri neticesinde, ilgililerin kusuru olmaksızın  tapuda kimlik bilgileri düzeltme
                 işlemlerinde tapu harcı ve döner sermaye ücretinden müstesna tutulması konusunda
                 özelge veya genelge yayınlamak veya kanuni düzenleme çalışması yapmak suretiyle
                 uygun göreceği bir yöntemle bu boşluğu doldurması amacıyla Tapu ve Kadastro Genel
                 Müdürlüğü, Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü ve Gelir İdaresi Başkanlığı
                                                                                         42
                 tarafından gerekli mevzuat çalışmalarının yapılması gerektiği sonuç ve kanaatine
                 varılmıştır.
                 Nakdi Ücret Desteği
                 Başvuran,  işvereninin  Mayıs  ayından  bu  yana  pandemi  nedeniyle  kısa  çalışma
                 uyguladığını ve yapılan bildirimle İŞKUR tarafından bunun kabul edildiğini, şartları
                 sağlamadığından kısa çalışma ödeneği alamadığını ancak eksik gün bildirimini işverenin
                 10 ve 18 numaralı kod ile yapması ve İŞKUR’un bu kodun 28 olması gerektiğinde ısrar
                 etmesi nedeniyle nakdi ücret desteğinden yararlanmadığını, işvereninin mecburiyet
                 olmaması nedeniyle kodu değiştirmeyeceğini ifade ettiğini, asgari ücretin  altında
                 maaş alması nedeniyle zor durumda olduğunu belirterek nakdi ücret desteğinden
                 yararlandırılmasını talep etmiştir.

                 Bu durumda somut uyuşmazlığın çözümü için, nakdi ücret desteğinin hukuki mahiyeti
                 ile  ödemeye  ilişkin  yasal  şartların  irdelenmesi  gerekmiştir.  Bilindiği  üzere,  Covid-19
                 salgınının sosyal ve ekonomik hayata olumsuz etkilerinin azaltılması amacıyla 7244
                 sayılı Kanun ile çeşitli düzenlemeler yapılmıştır. Bu kapsamda Kanun’un 9. maddesi ile
                 istihdamı korumaya yönelik olarak, 4857 sayılı Kanun’a geçici 10. madde eklenmiştir.
                 Söz konusu maddenin ikinci fıkrası uyarınca işverene, tek taraflı olarak işçiyi tamamen
                 veya kısmen ücretsiz izne ayırabilme imkânı getirilmiştir. Öte yandan aynı Kanun’un
                 7. maddesi ile 4447 sayılı Kanun’a eklenen geçici 24. madde uyarınca ise, işveren
                 tarafından ücretsiz izne ayrılan ve kısa çalışma ödeneğinden yararlanamayan işçilere
                 ücretsiz izinde bulundukları süre kadar İşsizlik Sigortası Fon’undan nakdi ücret desteği
                 verilmesi amaçlanmıştır.


                 42  2020/99098 numaralı başvuru hakkında verilen 08.02.2021 tarihli Tavsiye Kararı


             144 2021 YILLIK RAPOR
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150