Page 179 - 2021 Yıllık Rapor
P. 179
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
usulü ve kesinliğinden hareketle geri alınamayacağı görüşündedir. Ne var ki, Yüksek
Mahkemenin bu tutumu itiraz etme ve dava açma sürelerini kaçıran kişiler yönünden
hukuka aykırı bir disiplin cezasına katlanmak zorunda bırakılmalarına neden olacağı
gerekçesiyle haklı olarak eleştirilmektedir. Bu nedenle disiplin cezalarının kesinliğinin;
idari usul yönüyle anlaşılması, açık bir ifadeyle söz konusu kesinliğin kesinleşen disiplin
cezaları hakkında idari başvuru yolunun kalmadığı şeklinde yorumlanması gerektiği,
hukuka aykırılığı tespit edilen disiplin cezalarının geri alınmasına hukuki bir engel
37
bulunmadığı ifade edilmektedir.
Benzer şekilde öğretide, ilgilisine yükümlülük yükleyen idari işlemlerin herhangi bir
süre ile sınırlı olmadan her zaman geri alınabileceği, bu anlamda disiplin cezalarının
da yükümlendirici işlem kapsamında değerlendirilmesi gerektiği belirtilmektedir.
Yükümlendirici bir işlem olan disiplin cezalarının geri alınamayacağı yönündeki bir
kabulün ise ilgilisinin hukuka aykırı bir cezaya katlanması sonucunu doğuracağı, bu
durumun ise hukuk devleti ilkesine ve bu kapsamda hukuki güvenlik ilkesine aykırı
olacağı ifade edilmektedir. Nihayet disiplin cezalarının kesinliğinin, kesinleşen disiplin
cezalarının geri alınarak ilgililerine daha ağır bir disiplin cezası verilemeyeceği şeklinde,
38
bireyin hakkını koruyucu yoruma tabi tutulması gerektiği savunulmaktadır.
Dolayısıyla hukuka aykırılığı tespit edilen bir disiplin cezasının, idare tarafından geri
alınması mümkün olduğu gibi muhatabı olan kamu görevlilerinin hukuki güvenliğinin
korunması açısından zorunlu olduğu değerlendirilmektedir.
Önemle belirtmek gerekir ki Danıştay kararlarının, disiplin cezalarının idarece resen
geri alınamayacağına ilişkin olduğu, KDK tarafından yapılacak incelemeler sonucunda
verilecek kararlar üzerine disiplin cezasının geri alınıp alınamayacağı konusunda
39
olmadığı anlaşılmaktadır.
Kaldı ki, yukarıda da değinildiği üzere, 6328 sayılı Kanun hükümleri dikkate
alındığında, disiplin cezalarının Kurumun görev alanı içerisinde bulunduğu, bu
kapsamda Kurumun kamu görevlisine verilen disiplin cezasını konu alan başvuru
hakkında inceleme ve araştırma yaparak, bu inceleme ve araştırmasının sonucunu ve
varsa önerilerini idareye bildirebileceği açıktır. Tüm bu açıklamalardan sonra, KDK
tarafından hukuka aykırılığı tespit edilen disiplin cezasının idarece geri alınmasında
hukuki bir engelin olmadığı sonucuna ulaşılmaktadır.
Bu başlık altında gelen başvurular kapsamında ele alınacak konulardan bir tanesi
de mobbing iddiası hakkındadır. Yargı organlarınca verilen kararlarda, mobbinge
dayanan iddialarda kesin ve mutlak bir ispatın aranmayacağı, “ilk görünüş ispatı olarak
adlandırılan” vicdani kanaatin oluşmasına yetecek kadar bir ispatın yeterli olduğu,
delillerin sıhhat ve kuvvetinde tereddüt edilmesi halinde çalışan lehine yorum ilkesinin
37 Ramazan Çağlayan, İdare Hukuku Dersleri, 6. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara, 2018, s. 560, 561.
38 F. Ebru Gündüz, “Disiplin Cezalarının Geri Alınması”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, C:
20, S: 1, 2016, s. 422, 423.
39 Cem Derin/Burak Coşkun, “Kamu Denetçiliği Kurumunun Tavsiye Kararı Üzerine Disiplin
Cezasının Geri Alınması”, Ombudsman Akademik, S: 7, 2017, s. 190.
178 2021 YILLIK RAPOR