Page 180 - 2021 Yıllık Rapor
P. 180

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               uygulanması gerektiği; ayrıca kişilik haklarının ağır şekilde ihlaline gerek olmadığı,
               kişilik haklarına yönelik haksızlığın yeterli olduğu vurgulanmaktadır. Bunun yanında
               mobbing iddiasının açıklığa kavuşturulması için idare nezdinde etkili soruşturma
               yapılmalıdır.

               Nitekim,  KDK  verdiği  kararlarında,  mobbing  iddialarının  tam  olarak  ortaya
               konulabilmesi için bir an önce yerinde inceleme/soruşturma başlatılması, bundan
               sonraki süreçte mobbing olarak algılanacak uygulamalara fırsat verilmemesi için gerekli
               tedbirlerin alınması yönünde idarelere tavsiyede bulunmuştur. 40
               7.1.5 Kolluk Kuvvetleri Faaliyetleri
               Kolluk kısaca; iç güvenlik hizmetlerini yerine getiren teşkilat olarak tanımlanabilir.
               Ülkemizde emniyet ve asayişin sağlanması ile güvenlik hizmetlerinin yerine getirilmesi,
               iç güvenliğin korunması ve kamu düzeninin tesisi görevi, İçişleri Bakanlığına bağlı genel
               kolluk olarak görev yapan Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve
               Sahil Güvenlik Komutanlığından oluşan birimlerce yerine getirilir.  41
               Kolluk, kamu düzenini sağlama görevini icra ederken çeşitli faaliyetlerde bulunur.
               Kolluk faaliyetlerinin yerine getirilmesinde kolluk birimleri, çeşitli yetkilerle donatılmış
               olup kolluk faaliyetleri doğası gereği temel hak ve özgürlüklere müdahale niteliği taşıyan
               yetkiler içerir. Ancak, Anayasamızın 2’nci maddesinde de ifadesini bulan hukuk devleti
               ilkesi gereği kolluk yetkileri çeşitli sınırlamalara ve denetime tabidir ve bu sınırlamaların
               ve denetimin özünde insan hakları kavramı yer almaktadır.

               Ülkemizde idari kolluk, kamu düzenini korumak, bozulan kamu düzenini yeniden
               tesis etmek ve bu maksatla ilgili mevzuat çerçevesinde her türlü tedbiri almakla yetkili
               ve görevlidir. Adli kolluk ise, kamu düzenini bozan ve suç sayılan eylemlerin işlenmesi
               durumunda suç faillerini ve suça ait delilleri araştırıp bulmak ve adli makamlara teslim
               etmekle görevli olan kolluktur.
               Kolluk kuvvetlerinin faaliyetleri kapsamında KDK’ya 2021 yılında; trafik idari para
               cezalarının geç tebliğ edilmesi, savunma makamının temsilcisi olan avukatların
               görevlerini yerine getirirken kendilerine kolluk birimleri tarafından gerekli imkânların
               sunulmaması, özel güvenlik görevlisi kimlik kartlarının verilmesi, yenilenmesi ve iptali
               konusundaki iş ve işlemler, silah ruhsatına ilişkin işlemler, kolluk görevlilerinin genel
               tutum ve davranışları ve sürücü belgesiyle ilgili işlemler hakkında başvurular yapılmıştır.

               Trafik İdari Para Cezalarının Tebliği
               Trafik idari para cezalarının muhatabına tebliği, bu cezalara karşı yapılacak itirazların
               süresi bakımından önem arz etmekte olup, anayasa’nın 36’ncı maddesinde düzenlenmiş
               olan hak arama hürriyetiyle bağlantılıdır.


               40   2020/102089 numaralı başvuru hakkında verilen 04.06.2021 tarihli Tavsiye Kararı, 2020/100108
               numaralı başvuru hakkında verilen 12.05.2021 tarihli Tavsiye Kararı.
               41   AYYILDIZ, Hakan, “Kolluk Faaliyetlerinin Denetimi Hakkında Genel Bir Değerlendirme”, TBB
               Dergisi, Y:2019, S.143.


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  179
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185