Page 174 - 2021 Yıllık Rapor
P. 174
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Dilekçe ve bilgi edinme hakkı, kişilerce idarelere yöneltildiğinden ve idareleri belli
ödevlerle yüklediğinden, idarelerin dilekçe hakkının kullanılmasını ve bilgi edinme
hakkını engelleyen eylem, işlem, tutum ve davranışları hakkında Kurumumuza da
şikâyet başvuruları yapılmaktadır.
28
27
KDK’ya yapılan başvurular kişisel bir talebe yönelik olabildiği gibi genel meseleler
hakkında da olabilmektedir. KDK’nın bu yöndeki başvuruları incelemedeki temel
yaklaşımı; demokratik hukuk devletinin bir gereği olan bilgi edinme hakkının, yasanın
belirlediği çerçeve içerisinde idareler tarafından karşılanması ve sorunun dostane yolla
çözümü için rehber olma şeklindedir.
Nitekim, bilgi edinme talepli başvuruların önemli bir kısmının KDK’nın girişimleri
29
neticesinde dostane yolla çözüme kavuşturulduğu söylenebilir. Bu durum,
Kurumumuzun uyuşmazlığın dostane yolla çözümü yönünde incelemelerini ön planda
tutmaktaki gayretini yansıtmaktadır. Bu bağlamda, kararlarıyla idarelere rehber olma
yanında tarafları uzlaşı noktasında birleştirerek çözümün bir parçası da olmaktadır.
Özel Hayatın Gizliliği Çerçevesindeki Bilgi Edinme Talepleri
KDK’ya gelen başvurularda, bilgi edinme taleplerine idarelerin çoğunlukla, 4982 sayılı
Kanun'da yer alan istisnai durumları gerekçe gösterdiği görülmüştür. Bunun yanında,
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'na atıfla kişisel veri, özel hayatın ihlali
30
gibi gerekçelerin de öne sürüldüğü tespit edilmiştir.
Ancak, KDK tarafından yapılan incelemelerde, idarelerin bu yaklaşımının hukuka uygun
olmadığı değerlendirmesi yapılmakla birlikte, bazı başvurularda idarenin gerekçelerinin
olduğu değerlendirilmiştir. Örneğin, hekimlere ait Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin
Zorunlu Mali Sorumluluk Sigorta Poliçelerinin talep halinde zarar gören hak sahipleri,
mirasçılar ve bunların avukatları ile derhal paylaşılması şeklindeki bir taleple ilgili olarak
Kurumumuzca yapılan değerlendirmede; bu bilginin üçüncü kişilerle paylaşılmasının
hem 4982 sayılı Kanun'un 21’inci maddesindeki özel hayatın gizliliğini hem de 6698
sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'nun 8’inci maddesindeki kişisel verilerin,
ilgili kişinin açık rızası olmaksızın aktarılmaması hükümlerine aykırılık teşkil edeceği
kanaatine varılmıştır. 31
Öte yandan, KDK’ya idari soruşturmaların içeriği ve sonuçlarına ilişkin bilgi ve
belge taleplerini içeren başvurular geçmişte olduğu gibi bu yıl da gelmektedir. Bu
tür başvurularda, 4982 sayılı Kanun'un bilgi edinme hakkının sınırlarını oluşturan
istisnai hükümler arasında yer almasa bile bahse konu bilgi ve belgelerin başvuranlarla
27 2021/1923, 2021/1939, 2021/6449, 2021/10787, 2020/96140, 2021/10898, 2021/6623,
2021/7313 numaralı başvurular.
28 2021/6316, 2021/17361, 2021/7280, 2020/103728, 2020/99518, 2021/17174 numaralı başvurular.
29 2020/96787 başvuru numaralı ve 04.01.2021 tarihli, 2021/4380 başvuru numaralı ve 30.03.2021
tarihli, 2021/19094 başvuru numaralı ve 10.11.2021 tarihli, 2021/10813 başvuru numaralı ve
28.10.2021 tarihli, 2021/17354 başvuru numaralı ve 12.10.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararları.
30 2021/1373 numaralı başvuru hakkında verilen 09.07.2021 tarihli Tavsiye Kararı.
31 2021/1923 numaralı başvuru hakkında verilen 12.04.2021 tarihli Ret Kararı.
2021 YILLIK RAPOR 173