Page 174 - 2021 Yıllık Rapor
P. 174

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Dilekçe ve bilgi edinme hakkı, kişilerce idarelere yöneltildiğinden ve idareleri belli
               ödevlerle yüklediğinden, idarelerin dilekçe hakkının kullanılmasını ve bilgi edinme
               hakkını engelleyen eylem, işlem, tutum ve davranışları hakkında Kurumumuza da
               şikâyet başvuruları yapılmaktadır.
                                                                                       28
                                            27
               KDK’ya yapılan başvurular kişisel  bir talebe yönelik olabildiği gibi genel meseleler
               hakkında da olabilmektedir. KDK’nın bu yöndeki başvuruları incelemedeki temel
               yaklaşımı; demokratik hukuk devletinin bir gereği olan bilgi edinme hakkının, yasanın
               belirlediği çerçeve içerisinde idareler tarafından karşılanması ve sorunun dostane yolla
               çözümü için rehber olma şeklindedir.

               Nitekim, bilgi edinme talepli başvuruların önemli bir kısmının KDK’nın girişimleri
                                                                           29
               neticesinde dostane yolla çözüme kavuşturulduğu söylenebilir.   Bu  durum,
               Kurumumuzun uyuşmazlığın dostane yolla çözümü yönünde incelemelerini ön planda
               tutmaktaki gayretini yansıtmaktadır. Bu bağlamda, kararlarıyla idarelere rehber olma
               yanında tarafları uzlaşı noktasında birleştirerek çözümün bir parçası da olmaktadır.
               Özel Hayatın Gizliliği Çerçevesindeki Bilgi Edinme Talepleri

               KDK’ya gelen başvurularda, bilgi edinme taleplerine idarelerin çoğunlukla, 4982 sayılı
               Kanun'da yer alan istisnai durumları gerekçe gösterdiği görülmüştür. Bunun yanında,
               6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'na atıfla kişisel veri, özel hayatın ihlali
                                                           30
               gibi gerekçelerin de öne sürüldüğü tespit edilmiştir.
               Ancak, KDK tarafından yapılan incelemelerde, idarelerin bu yaklaşımının hukuka uygun
               olmadığı değerlendirmesi yapılmakla birlikte, bazı başvurularda idarenin gerekçelerinin
               olduğu  değerlendirilmiştir.  Örneğin,  hekimlere  ait  Tıbbi  Kötü  Uygulamaya  İlişkin
               Zorunlu Mali Sorumluluk Sigorta Poliçelerinin talep halinde zarar gören hak sahipleri,
               mirasçılar ve bunların avukatları ile derhal paylaşılması şeklindeki bir taleple ilgili olarak
               Kurumumuzca yapılan değerlendirmede; bu bilginin üçüncü kişilerle paylaşılmasının
               hem 4982 sayılı Kanun'un 21’inci maddesindeki özel hayatın gizliliğini hem de 6698
               sayılı  Kişisel Verilerin  Korunması  Kanunu'nun  8’inci  maddesindeki  kişisel  verilerin,
               ilgili kişinin açık rızası olmaksızın aktarılmaması hükümlerine aykırılık teşkil edeceği
               kanaatine varılmıştır. 31

               Öte  yandan,  KDK’ya  idari  soruşturmaların  içeriği  ve  sonuçlarına  ilişkin  bilgi  ve
               belge  taleplerini  içeren  başvurular  geçmişte  olduğu  gibi  bu  yıl  da  gelmektedir.  Bu
               tür başvurularda, 4982 sayılı Kanun'un bilgi edinme hakkının sınırlarını oluşturan
               istisnai hükümler arasında yer almasa bile bahse konu bilgi ve belgelerin başvuranlarla
               27   2021/1923, 2021/1939, 2021/6449, 2021/10787, 2020/96140, 2021/10898, 2021/6623,
               2021/7313 numaralı başvurular.
               28   2021/6316, 2021/17361, 2021/7280, 2020/103728, 2020/99518, 2021/17174 numaralı başvurular.
               29   2020/96787 başvuru numaralı ve 04.01.2021 tarihli, 2021/4380 başvuru numaralı ve 30.03.2021
               tarihli, 2021/19094 başvuru numaralı ve 10.11.2021 tarihli, 2021/10813 başvuru numaralı ve
               28.10.2021 tarihli, 2021/17354 başvuru numaralı ve 12.10.2021 tarihli Dostane Çözüm Kararları.
               30   2021/1373 numaralı başvuru hakkında verilen 09.07.2021 tarihli Tavsiye Kararı.
               31   2021/1923 numaralı başvuru hakkında verilen 12.04.2021 tarihli Ret Kararı.


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  173
   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179