Page 181 - 2021 Yıllık Rapor
P. 181

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Hukuk  devletinin  gereklerinden  biri  olan  öngörülebilirlik  ilkesi,  hukuk  güvenliği
                 ilkesi ile doğrudan bağlantılıdır. Bireyler, hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal
                 yaptırımın veya sonucun bağlandığını, bunların kamu otoritesine hangi müdahale
                 yetkisini  sağladığını,  önceden  bilecek  durumda  olmalıdır.  Hukuki  öngörülebilirliğin
                 tam olarak sağlandığı bir sistem aynı zamanda bireylere hukuk kurallarının mutlaka
                 hayata geçirileceği güvencesini verir.
                 KDK’ya yapılan başvurularda, trafik idari para cezalarının bazılarının yaklaşık 1
                 yıl sonra muhatabına tebliğ edildiği görülmüş olup bu sürelerin günümüz şartları
                 düşünüldüğünde çok uzun süreler olduğu ve hukuki güvenlik ilkesi ile öngörülebilirlik
                 ilkesine  uygun  olmadığı  değerlendirilmesi  yapılmıştır.  Trafik  idari  para  cezalarının
                 uygulanma amacına bakıldığında, karayollarında trafik düzenini sağlamak ve denetlemek
                 olduğu göz önünde bulundurulduğunda idari para ceza tutanakların bu kadar geç tebliğ
                 edilmesinin bu amaca uygun olmadığı, ayrıca sürücülerin idari para cezası sonrası
                 gerekli tedbir  ve önlemi  alması konusunda geç kalmalarına ve  hatalı davranışları
                 tekrarlamalarına  sebep  olacağı  sonucuna  varılmıştır.  Bu  durumun  trafik  düzenini
                 olumsuz etkilediği, buradan hareketle günün teknolojik imkanları da kullanılarak idari
                 para cezalarının tebligatının olabilecek en kısa sürede ilgililerine tebligatının yapılması,
                 bu sayede karayollarında düzenin sağlanmasına ve kurallara uyumun artmasına katkı
                 sağlayacağı düşünülmektedir.

                 Bu bağlamda, tebligatların geç yapılması sebebiyle oluşan mağduriyetlerin önlenmesi
                 için  Trafik  İdari  Para  Cezası  Karar  Tutanaklarının  Düzenlenmesinde,  Tahsilinde  ve
                 Takibinde  Uygulanacak  Usul  ve  Esaslar  Hakkında  Yönetmeliği'nde  trafik  idari  para
                 cezası tutanakların günün şartlarına uygun olarak daha hızlı şekilde tebliğ edilmesi için
                 anılan Yönetmelik'in 10’uncu maddesinin birinci fıkrasına “Tebligat işlemlerine 30 iş
                 günü içinde başlanacağı” hükmünün eklenmesi gerektiği değerlendirilmektedir.  42
                 Kolluk Birimlerinin, Avukatlık Görevinin Yerine Getirilmesi Sırasındaki
                 Yaklaşımı
                 Anayasa’nın 36’ncı maddesinde; herkesin, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak
                 suretiyle yargı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile adil
                 yargılanma hakkına sahip olduğu vurgulanmak suretiyle savunma hakkı güvence
                 altına alınmıştır. Savunma hakkı, temel insan hakları arasında yer alan hak arama
                 özgürlüğünün etkin bir şekilde kullanılması için vazgeçilmez olup adil yargılanma
                 hakkının olmazsa olmaz unsurlarından biridir. Avukatlık Kanun'un 1’inci maddesinde
                 avukatın, yargının kurucu unsurlarından olan bağımsız savunmayı serbestçe temsil
                 edeceği düzenleme altına alınmak suretiyle bu husus vurgulanmıştır.
                 Avukatlık Kanunu’nun 2’nci maddesinde, avukatlığın amacının; hukuki münasebetlerin
                 düzenlenmesini, her türlü hukuki mesele ve anlaşmazlıkların adalet ve hakkaniyete
                 uygun olarak çözümlenmesini ve hukuk kurallarının tam olarak uygulanmasını her
                 derecede yargı organları,  hakemler, resmi ve özel kişi, kurul ve kurumlar nezdinde

                 42   2021/5930 numaralı başvuru hakkında verilen 24.08.2021 tarihli Tavsiye Kararı.


             180 2021 YILLIK RAPOR
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186