Page 370 - 2021 Yıllık Rapor
P. 370

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               büyük önem taşıdığı, bu tür kamu hizmetlerinin sunulmasının hem vatandaşlar hem
               de yerel yönetimler için çok elzem bir durum olduğu, su ve kanalizasyon altyapısının
               yapımına ne zaman başlanacağı hususunun, idarenin kamu kaynaklarını etkin
               şekilde kullanması sırasındaki takdir yetkisi bağlamında değerlendirilse dahi takdir
               yetkisinin Anayasa ve yasalar çerçevesinde kullanılması gerektiğinden imar yolunun açık
               olduğu ve imar izninin verildiği alanlarda su ve kanalizasyon altyapılarının ivedilikle
               kurulması ve idarenin kamu sağlığına ilişkin görevlerini yerine getirmesi gerektiği
               değerlendirilmesinde  bulunarak  su ve  kanalizasyon  altyapısının yapılmasına  yönelik
               gereken iş ve işlemlerin makul sürede yapılması hususunda belediyeler ile belediyelerin
               su ve kanalizasyon idarelerine tavsiyelerde bulunmaktadır. 251
               7.14.3.3 Doğalgaz Altyapısında Yaşanan Aksaklıklar

               5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyenin yetkileri ve imtiyazları” başlıklı 15 inci
               maddesinde, il sınırları içinde büyükşehir belediyeleri, belediye ve mücavir alan sınırları
               içinde il belediyeleri ile nüfusu 10.000’i geçen belediyelerin, meclis kararıyla doğalgaz
               altyapı çalışmalarını yapabileceği veya yaptırabileceği düzenlenmiştir.
               Kurumumuza, doğalgaz dağıtım şirketince gereken tüm yükümlülükler yerine getirildiği
               halde ilgili büyükşehir belediyesinin/belediyenin doğalgaz altyapısının tamamlanmasına
               yönelik gereken kazı izni, çalışma izni gibi yükümlüklerini yerine getirmemesi ve
               kırmızı kot çalışmaları nedeniyle bulunduğu sokağa/evine doğalgaz hattı çekilememesi/
               arzı sağlanamamasına yönelik başvuruların yapıldığı görülmektedir.

               Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’nde, siyah kot, imar planında gösterilen yolun doğal
               zemin kotunu ifade ederken, kırmızı kot ise, uygulama imar planında gösterilen yolun
               gerekli hesaplar yapıldıktan sonra kullanıma hazır kotu olarak tanımlanmaktadır.
               Kırmızı kot aynı zamanda, yerin altındaki tüm teknik altyapının ve yerin üstünde
               yapılması  planlanan  yapıların  inşası  öncesi  yapılacak  çalışmalara  konum  ve  yön
               gösterebilecek şekilde bilgiler de içermektedir.
               Kentin yerin altındaki ve üstündeki kentsel alt ve üst altyapısının sağlıklı ve düzgün
               bir şekilde gelişimi ve sürdürülebilirliği açısından kırmızı kot uygulanmasının önemi
               büyüktür. Kırmızı kot uygulamasının olmaması, mevcut yol durumuna (siyah kota)
               göre altyapı ve yol çalışmaları yapılması ve yatay ve düşey kot koordinat verilerinin
               gerçek durumu yansıtmaması sonucunda, altyapı çalışmaları sırasında mevcut diğer su,
               kanalizasyon, telefon, internet vb. altyapılara zarar verilme riskinin artması, yolların
               (yol kaplamalarının) sürekli kazılması nedeniyle tahrip edilmesi ve ilave maliyetlerin
               ortaya çıkması gibi olumsuzluklara neden olabildiği gibi özellikle belediyeler ve
               doğalgaz dağıtım şirketleri gibi kurum ve kuruluşlar arasında da altyapı hizmetlerinde
               oluşan koordinasyonsuzluk nedeniyle verilen hizmetin gecikmesine, ikamet edilen yere
               251  2020/98992 numaralı başvuru hakkında verilen 09/04/2021 tarihli, 2021/2877 numaralı başvuru
               hakkında verilen 05/05/2021 tarihli, 2021/9343 numaralı başvuru hakkında verilen 11/10/2021 tarihli,
               2021/9361 numaralı başvuru hakkında verilen 11/10/2021 tarihli, 2021/9126 numaralı başvuru hakkında
               verilen 20/10/2021 tarihli Tavsiye Kararları, 2021/8313 numaralı başvuru hakkında verilen 20/05/2021
               tarihli Gönderme Kararı


                                                                        2021 YILLIK RAPOR  369
   365   366   367   368   369   370   371   372   373   374   375