Page 368 - 2021 Yıllık Rapor
P. 368
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
sağlanamaması 247 ile taşınmaza bireysel kombili ısınma sistemi aboneliği verilmesi 248
gibi doğalgaz hizmetlerinde yaşanan aksaklıkların giderilmesi hususlarında yoğunlaştığı
görülmektedir.
Bu başvurular üzerinden bir konuya değinmek gerekirse, yol, su, kanalizasyon,
doğalgaz, elektrik, telefon, internet gibi altyapı hizmetlerinde, altyapı hizmeti veren
kurum ve kuruluşların bakım, onarım ve yenileme çalışmalarının koordineli bir şekilde
planlanarak gerçekleştirilmesi, aynı yerin defalarca kazılması gibi iş tekrarlarının neden
olduğu, zaman ve kaynak israfının, trafik düzeninde aksamaların önüne geçilmesi ve
altyapı çalışmalarının kişilerin günlük yaşamını etkilemeden gerçekleştirilmesi büyük
önem taşımaktadır.
7.14.3.1 Belediyelerden Yol Yapımı, Bakımı ve Onarımı Talepleri
2021 yılı dahil geçmiş yıllardan bu yana Kuruma belediyeler tarafından yol/yolların en
kısa sürede yapılacağı, asfaltlanacağı, bakım ve onarımının yapılacağı sözü verilmesine
rağmen uzun süredir (yıllardır) gerekli çalışmaların yapılmadığı, belediyenin ilgilileri
oyaladığı iddialarını içeren başvurular alınmaktadır.
Belediyelerin herkesin kullanımına sunduğu hizmetler içerisinde bulunan kent içi araç
ve yaya yollarının belirlenmesi, yapımı, bakımı ve onarımı ile yol yapım hizmetini
tamamlayan köprü ve alt geçitlerin yapılması, cadde ve sokakların asfaltlanması,
kaldırım yapılması, parke taşı döşenmesi gibi hizmetler belediye sınırları içerisinde
ulaşımı kolaylaştıran kentin estetiğine dokunan önemli altyapı hizmetlerindendir.
Bu noktada, sınırlı mali kaynaklara sahip olan belediyelerin kendisine verilen görevleri
yerine getirmesinde yapacağı plan ve programlarda bireysel çıkar ve kamu yararı
arasındaki dengeyi gözeterek yol yapım, bakım ve onarım taleplerinde öncelik sırasını
belirlemesi önem arz etmektedir. Zira öncelik sırasının belirlenmesinde kullanılan
ölçütler dikkate alınmadan plan ve program yapmak, yol yapım, bakım ve onarım
hizmetlerinin aksamasına hatta yapılmamasına neden olabilmektedir.
Kurumumuz kendisine yapılmış bu başvurularda, Anayasa’da sayılan devletin temel
amaç ve görevlerine vurgu yapmakta, devamında da Anayasa’nın 65 inci maddesinde
yer verilen “mali kaynakların yeterliliği” ile Belediye Kanunu’nun 14 üncü
maddesinde belediye tarafından hizmetlerin yerine getirilmesinde ve öncelik sırasının
belirlenmesinde belediyenin “mali durumu” ile “hizmetin ivediliği” ölçütlerini
dikkate alarak şikâyete konu talep hakkında değerlendirmesini yapmakta ve kamu
hizmeti verilirken “belirlilik”, “istikrar”, “öngörülebilirlik” ve “haklı beklenti” gibi
ilkeleri de göz önünde bulundurarak, ilgili mevzuat doğrultusunda, başvuruya konu
yola/yollara ilişkin çalışmanın gerçekleştirilme tarihi/tarihlerinin belirlenmesi ve yolun/
yolların ivedilikle yapılması hususunda belediyelere tavsiyelerde bulunmaktadır. 249
247 Doğalgaz hizmetlerinde yaşanan aksaklıklara ilişkin olarak alınan başvuruların tamamı bu konuda
alınmıştır.
248 2021/749 numaralı başvuru hakkında verilen 22/06/2021 tarihli Tavsiye Kararı
249 2020/99054 numaralı başvuru hakkında verilen 09/04/2021 tarihli, 2021/1909 numaralı başvuru
hakkında verilen 09/07/2021 tarihli Tavsiye Kararları
2021 YILLIK RAPOR 367