Page 457 - 2021 Yıllık Rapor
P. 457

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 olarak sürekli işçi kadrosuna geçişte bildirilen meslek koduna uygun iş kolunda
                 yani  temizlik  iş  kolunda  çalıştırılıyor  olduğu  açıklanmışsa  da  aynı  idare  tarafından
                 Kurumumuza gönderilen Başhekimlikçe Rektörlüğe hitaben yazılmış olan 10.12.2020
                 tarihli yazıda “başvuranın Hastanede göreve başlarken temizlik personeli olarak işe alınmış
                 olmasına rağmen göreve başladığı 03.09.2015 tarihinden bugüne kadar fiilen sekreterlik işi
                 yaptığı” açıklamalarına yer verildiği ve başvuran tarafından başvuru dosyasına sunulan
                 diğer tüm bilgi ve belgelerle başvuranın sürekli işçi kadrosuna geçiş öncesi ve sonrasında
                 ve de halen Selçuk Üniversitesi Hastanesinde “tıbbi sekreter” olarak görev yaptığının
                 belgelendiği hususları birlikte değerlendirildiğinde başvuranın istihdam edildiği iş kolu
                 ile meslek kodu arasında uyumsuzluğun olduğu, mevzuata göre idarenin işçiyi hangi
                 iş kolunda istihdam ediyorsa o iş kolunda kadroya geçirmesi gerektiği, çalışılan iş için
                 uygun olan meslek kodunun seçilmesi ve görev değişikliği, terfi gibi durumlarda sistem
                 üzerinde güncellemenin yapılmasından işverenin sorumlu olduğu ve idarenin işyerinde
                 fiilen yapılan işe uygun meslek adı ve kodunu bildirmesi ile sorumlu olduğu sonucuna
                 ulaşılmakla  birlikte  idarenin  başvuranın  meslek  kodu bildirimine  ilişkin  eylem  ve
                 işlemlerinde hukuka ve hakkaniyete uyarlık bulunmamıştır.
                 Bu  doğrultuda,  başvuranın,  idarede  fiilen  yürütmekte  olduğu  hizmeti  ile  meslek
                 kodunun birbirine uygun olup olmadığının ortaya konulması neticesinde yeni bir işlem
                 tesis edilmesi hususunda Selçuk Üniversitesi Rektörlüğüne Tavsiyede Bulunulmasına
                               29
                 karar verilmiştir.
                 İlgili idare ise, Kurumumuza 21.04.2021 tarihinde ulaşan 63605 sayılı cevabi yazısında,
                 ilgili mevzuat ile Strateji ve Bütçe Başkanlığının yazısına yer vererek yasal düzenlemeler
                 karşısında işlem tesis edilemeyeceği; kanuni değişiklik yapılması halinde gerekli işlemin
                 gerçekleştirilebileceği belirtilmiştir. 30

                 Burada  idarenin  işlem  tesis  etmemesine  dayanak  konumdaki  “kanuni  düzenlemenin
                 olmayışı” iddiası, ilk bakışta idarenin kanuniliği ile bağdaşır görünmektedir. Fakat
                 idarenin faaliyette bulunabilmesi için kanunla yetkilendirilmesi gerekliliğini işaret
                 eden idarenin kanuniliği ilkesini, belli bir konuda sadece onunla doğrudan ilişkili olan
                 kanunun yetki vermesi şeklinde anlamak kimi zaman Kanun koyucunun iradesini yok
                 saymak anlamına gelebilecektir. Zira hukuk düzenine kazandırılan yasal düzenlemelerin
                 bir kısmında ilgili kamu kurum-kuruluşuna özel surette görev-yetki tevdii yapılırken
                 diğer bir kısmında ise tüm kamu kurum-kuruluşları muhatap olarak belirlenmektedir.
                 Ayrıca kanunların idareyi yetkilendirdiği düzenlemeleri yorumlarken bazen ilgili
                 hükümle sınırlı kalmak gerekirken bazı durumlarda konuyu ilgilendiren kanunların bir
                 bütün halinde değerlendirilmesi önem taşımaktadır. Nitekim başvuruya konu meslek
                 kodu değişikliği talebinde de benzer bir durum söz konusu olup bu kapsamda işlem
                 tesis edecek idarenin yalnızca 375 sayılı KHK’nın Geçici 23 ve 24 üncü maddelerini
                 göz  önünde  tutmaması,  aynı  zamanda  5510  sayılı  Sosyal  Sigortalar  ve  Genel  Sağlık

                 29   2020/99538 numaralı başvuru hakkında verilen 13/04/2021 tarihli Tavsiye Kararı
                 30   Aynı idare benzeri bir cevabı, 2021/5945 numaralı başvuru hakkında verilen 19/08/2021 tarihli Tavsiye
                 Kararı üzerine de iletmiştir.


             456 2021 YILLIK RAPOR
   452   453   454   455   456   457   458   459   460   461   462