Page 182 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 182

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               konusu resmi belgeleri kullanmak durumunda olan başvuran ve benzer durumdakiler
               hakkında olumsuz algılara yol açabileceği, böylece kişinin maddi ve manevi zararına yol
               açabileceği değerlendirilmektedir.
               7.1.4.3 Maaş Farkı (Kıst Maaş) Ödenmesi

               Kadro kavramı, kamu hizmeti ifa eden kurumların içerisinde; işgal ettiği yer bakımından
               sınıfı, unvanı, görev yetki ve sorumlulukları, özlük haklarını gösteren, düzenleyen
               hukuki bir kavram olup 657 sayılı Kanunun 33’üncü maddesindeki kadrosuz memur
               çalıştırılamayacağı  kuralıyla  birlikte  düşünüldüğünde,  kamu  personel  sistemimizin
               temelinin kadro rejimine dayandığı anlaşılmaktadır.

               Aylık kavramı ise 657 sayılı Kanunun 147’nci maddesinde; bu Kanuna tabi kurumlarda
               görevlendirilen memurlara hizmetlerinin karşılığında, kadroya dayanılarak ay itibariyle
               ödenen parayı ifade eder şeklinde tanımlanmış ve aynı Kanunun 165’inci maddesinde;
               bir göreve açıktan aday veya asıl memur olarak atananların, göreve başladıkları günden
               itibaren aylığa hak kazanacakları kurala bağlanmıştır.

               289 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile ay kavramı değiştirildiğinden, 657 sayılı
               Kanuna tabi personelin aylık ve ücretleri 15 Ekim 1987 tarihinden başlamak üzere her
               ayın 15’inde ödenmekte; aylık ve ücretlerin ödenmesinde "ay" ibaresi içinde bulunulan
               ayın 15'inden müteakip ayın 15'ine kadar olan dönemi kapsamakta ve Devlet memurları
               ile diğer kamu görevlilerinin aylık ve özlük haklarına ilişkin kanunlar ve diğer mevzuatta
               yer alan "ay başı" ibarelerinden her ayın 15’i anlaşılmaktadır.
               Personel kanunlarında da görevleri değişen memurların yeni görevlerine ilişkin mali
               haklarının bu görevlere atandıkları tarihten itibaren ödenebilmesine ilişkin kanuni
               düzenleme hükümlerine yer verildiği; örnek olarak, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar
               Kanunu’nun “Aylık tablosu” başlıklı 103’üncü maddesi üçüncü fıkrasında “Sınıfları ve
               dereceleri yükselen hakim ve savcılar, yeni sınıf ve derecelerine ilişkin aylığa, söz konusu
               yükselmelerinin geçerlilik tarihlerini takip eden ayın on beşinden itibaren hak kazanırlar.”
               hükmünün yer aldığı, benzer şekilde 926 sayılı  Türk Silahlı Kuvvetleri Personel
               Kanunu’nun 146’ncı maddesi birinci fıkrasında da “İlk defa göreve atanan subay ve
               astsubaylar, onay metninde yazılı nasıp tarihini takip eden aybaşından itibaren aylığa
               hak kazanırlar.” şeklinde bir düzenle yer aldığı, 147’nci maddesinde “Subay ve astsubaylar
               kademe ilerlemesinde onay metninde yazılı tarihi takip eden aybaşından itibaren kademe
               maaşına müstahak olurlar.” denildiği, 148’inci maddesi birinci fıkrasında “Rütbe terfi
               veya rütbe kıdemliliği onanan subay ve astsubaylar onay metninde yazılı yükselme tarihini
               takibeden aybaşından itibaren yeni rütbe veya kıdemliliğin birinci kademe aylığına hak
               kazanırlar.” hükmüne yer verildiği görülmüştür.

               926 sayılı Kanunla yapılan düzenlemede olduğu gibi, memurlara ve diğer kamu
               görevlilerine kıst ödeme yapılabilmesinin bu yönde açık bir düzenleme yapılması




                                                                        2022 YILLIK RAPOR  181
   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187