Page 212 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 212
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
başvurulardan, söz konusu borç tahakkuk cetvelinin tebliği konusunda uyuşmazlıkların
yaşandığı gözlemlenmektedir. Özellikle ilgilisinin tebliğ adresinin yurt dışı olduğu
durumlarda sorun yaşanma ihtimalinin arttığı anlaşılmaktadır.
Sosyal Güvenlik Kurumu, borç tahakkuk cetvelinin tebliğinin 7201 sayılı Tebligat
Kanunu hükümleri doğrultusunda yapılacağına ilişkin bir düzenlemenin bulunmadığını,
borç tahakkuk cetveline ilişkin tebliğ mektubunun 3201 sayılı Kanun ve Yurtdışında
Geçen Sürelerin Borçlandırılması ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönetmelik’e uygun
olarak tebliğe çıkarılmasına rağmen ilgilisine teslim edilememesi nedeniyle Kuruma
iade edilmesinden sonra ilgilisinin adresinin doğru olup olmadığının dosyasından
ve adrese dayalı kimlik paylaşım sisteminden kontrol edildiğini ve adresin doğru
olduğunun anlaşıldığı durumlarda borcun ilgilisine tebliğine ilişkin iadeli taahhütlü
yazının Kurumdan gönderildiği tarihten itibaren üç ay içerisinde ilgilisinin müracaatı
olmaması halinde borçlanma işleminin geçersiz sayıldığını belirtmektedir.
Bu kapsamda ilgililerin, yurt dışında geçen çalışma sürelerinin borçlandırılması
talepleri kapsamında düzenlenen borç tahakkuk cetvellerinin tebliğinin hangi Kanun
kapsamında yapılacağı ile söz konusu yazının, Kurumdan gönderildiği tarihten itibaren
üç ay içerisinde ilgilisinin müracaatı olmaması nedeniyle borçlanma işleminin geçersiz
sayılmasına yönelik Kurum işlemleri bu başvurularda inceleme konusu yapılmıştır.
Başvuru konusunun incelenmesi aşamasında Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi
Genel Müdürlüğü ile de yazışma yapılmıştır. Söz konusu yazışmadan, yurt dışına kabul
edilen taahhütlü gönderilerin, 7201 sayılı Tebligat Kanunu kapsamında olmadığı,
Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından yurt dışında bulunan vatandaşlara gönderilen
taahhütlü gönderilerin kabulünden teslimine kadar her aşamasının internet sitesi
üzerinden sorgulanabildiği, takip izleme sistemleri üzerinde yapılan sorgulamada en son
işlem basamağı “teslim girişiminde bulunuldu” olarak görülmesi durumunda varış posta
idaresinin alıcı adresine gidilerek alıcının adreste bulunamadığı, “teslim edilemedi” bilgisi
girildiğinde ise alıcıya ulaşamadığından gönderinin teslim edilemediği anlamına geldiği,
bu durumda söz konusu gönderinin alıcıya teslim edilemediğinin anlaşıldığı, tebliğ
evrakının tebliğ edilmiş sayılıp sayılamayacağı hususunun Sosyal Güvenlik Kurumu
tarafından değerlendirilmesi gerektiği, taahhütlü gönderinin alıcıya teslim edilememesi
durumunda dağıtıcı personelin, gönderinin en yakın teslim ofisine bırakılacağı yönünde
adrese haber kâğıdı ile bilgilendirmede bulunmak suretiyle söz konusu gönderiyi adrese
en yakın teslim ofisine bıraktığı ve teslim ofisinde bekleme süresi boyunca bekletilen
gönderinin alıcısı tarafından teslim alınmaması durumunda ise bahse konu gönderinin
iade işlemine tabi tutulduğu, yurt dışına kabul edilen taahhütlü gönderilerin 7201 sayılı
Tebligat Kanunu kapsamında olmadığı, yurt dışı gönderilerin kabul, ayrım, sevk ve
teslim işlemlerinin Dünya Posta Birliği Konvansiyon Kararlarında belirtilen hükümler
çerçevesinde yapıldığı, varış ülkesi posta idaresi personeli tarafından gönderi üzerinde
belirtilen adrese gidilmek suretiyle teslim edildiği, gönderilerin teslim edilememesi
2022 YILLIK RAPOR 211