Page 213 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 213
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
durumunda Sosyal Güvenlik Kurumu tarafından kabul merkezine başvurularak
haber isteme formu doldurulmak suretiyle gönderilerin akıbeti hakkında bilgi talep
edilmesinin mümkün olduğu, bu durumda varış posta idaresi nezdinde detaylı
araştırma yapılarak bilgi verilebileceği, ancak haber isteme süresi kabul tarihinin ertesi
gününden başlayarak altı ayla sınırlı olduğundan bu süre içerisinde gelen başvurulara
varış posta idaresinden yanıt alınabildiği, öte yandan TURPEX hizmeti kapsamında
iş yerlerinden kabulü yapılan yurt dışı varışlı gönderilerin, alıcılarına ulaştırılmasında
belli bir teslim süresinin sunulduğu, söz konusu gönderilerin yurt dışına taşınması,
dağıtım ve teslimi tek elden bir şirket tarafından yapıldığından hızlı ulaştırıldığı, bu
hizmet kapsamında 200’den fazla farklı noktaya taşıma hizmetinin gerçekleştirildiği,
çoğu gönderinin gümrük süreleri hariç iki ya da üç gün gibi kısa süreler içerisinde teslim
edilebildiği anlaşılmıştır.
Önemle belirtmek gerekir ki; tebligat, yetkili makamlarca birtakım hukuki işlemlerin,
işlemin hukuki sonuçlarından etkilenmeleri istenilen kişilere kanuna uygun şekilde
bildirimini ve bu bildirimin usulüne uygun olarak yapıldığının belgelendirilmesini ifade
etmektedir. Bu nedenle söz konusu işlemlerin kendilerine bağlanan hukuki sonuçları
doğurabilmesi, her şeyden önce muhatabına bildirilmesine bağlıdır. Bu yönüyle
tebligat, Anayasa’da güvence altına alınmış olan iddia ve savunma hakkının tam olarak
kullanılabilmesinin ve bireylere tanınan hak arama hürriyetinin önemli güvencelerinden
64
biridir. Yetkili makamların, tebliğ işlemlerini yürütürken gerekli özeni göstermemesi
nedeniyle muhatabının tebliğ konusuna vâkıf olamadığı durumlarda, muhatabını
herhangi bir kusuru bulunmadığı hâlde tebligata bağlanan hukuki sonuçtan sorumlu
65
tutmak hakkın varlığını anlamsız kılacaktır. Şu halde tebligat konusu hukuki
işlemin ilgilisi hakkında hukuki sonuç doğurmasının, kanuna uygun şekilde bildirim
yapılmasının yanında, bu bildirimin ayrıca usulüne uygun olarak belgelendirilmesine
de bağlı olduğu anlaşılmaktadır.
Bu anlamda tebligat, tebliğ konusu hakkında muhatabın bilgilendirilmesinin yanında,
bu bilgilendirmenin belgelendirilmesini de içeren bir usul işlemidir. Nitekim 7201
sayılı Kanun, tebligatın bu özelliklerinin somut olarak gerçekleşmesini tamamen
birtakım şekli kurallar ile sağlamaya çalışmaktadır. Dolayısıyla Kanun’un amacı;
tebliğin muhatabına ulaşması, tebliğ konusu ile ilgili olarak muhatabın bilgilendirilmesi
ve bu hususun belgeye bağlanmasıdır. Hâl böyle iken, Kanun kapsamındaki kurum
ve kuruluşlar tarafından yapılacak tebligatlarda, söz konusu şekli hükümlerin en ufak
66
ayrıntılarına kadar uygulanması yasal zorunluluktur.
Bu noktada ifade etmek gerekirse; Sosyal Güvenlik Kurumunun yapacağı tebligatlarda,
7201 sayılı Kanun hükümlerinin uygulanması gerektiği konusunda tereddüt
64 Anayasa Mahkemesinin 13.11.2014 tarihli ve E: 2013/95, K: 2014/176 sayılı kararı
65 Anayasa Mahkemesinin; 25.10.2017 tarihli ve E: 2014/7805, K: 2014/7805; 21.03.2019 tarihli ve E:
2016/2595, K: 2016 2595 sayılı kararları
66 Yargıtay Onuncu Hukuk Dairesinin 16.03.2017 tarihli ve E: 2017/1090, K: 2017/2178 sayılı kararı
212 2022 YILLIK RAPOR