Page 386 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 386

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               mahkûmlar hakkında en fazla 20 gün süre ile başvurulabilecektir. Daha önemlisi
               Kanunun 48’inci maddesinde, hücreye koyma cezasının infazına, ‘ancak infaz hâkiminin
               onayı ile başlanabileceği’, ‘infazından önce ve infazı sırasında hükümlünün, hekim
               tarafından muayene edileceği’, ‘ilgilinin bu cezaya katlanamayacağı anlaşılırsa
               cezanın infazının sonraya bırakılacağı veya hekiminin belirleyeceği aralıklarla
               infaz edileceği’, ‘koşullu salıverilme tarihine kadar hükümlünün iyileşemeyeceğinin
               tam teşekküllü Devlet veya üniversite hastanesi sağlık kurulu raporu ile saptanması
               hâlinde  hücreye  koyma  cezasının  infaz  edilmeyeceği  ve  yerine  alternatif  ceza
               verileceği’,  şeklinde kaleme alınan pek çok temel güvence getirilmiştir. Bu sayede,
               en fazla 20 günlük süre ile tatbik edilebilecek olan hücreye koyma cezasının, hem
               hukuk hem de tıp ilmi açısından mahkûmun haklarına zarar gelmeyecek şekilde
               uygulanmasına zemin hazırlanmıştır. Tekraren bu uygulama bir infaz modeli olmayıp,
               kısa süreli bir disiplin cezası infazı şeklidir.
               Yukarıda da ifade edildiği gibi 5275 sayılı Kanunun “tek kişilik odada” tutma
               konusunda bu iki istisna haricinde öngördüğü bir üçüncü yol bulunmamaktadır.
               Dolayısı ile mahkûmların, gözlem, sınıflandırılma ve gruplandırma sonrasında
               durumlarına  uygun  odalarda  diğer  mahkûmlar  ile  beraber  barındırılmaları  ve
               cezalarının infazı gerekmektedir.

               Nelson Mandela Kuralları olarak bilinen, 17.12.2015 tarihli Birleşmiş Milletler
               Mahpusların Islahı İçin Asgari Standart Kurallara (1955 tarihli BM Mahpusların
               Islahı  İçin  Asgari  Standart  Kurallar  Bütününün  revizyonu)  göre; hapishane  sistemi,
               olaya özgü olarak haklı görülebilir ayırma ya da disiplin gerekçeleri hariç, hürriyetten
               mahrum bırakmanın yol açtığı ıstırabı, daha ağır hale getiremez. Kurallarda, kısıtlama
               araçlarının, ancak yasa izin verdiğinde ve diğer denetim yöntemlerinin başarısızlığı
               halinde,  hapishane müdürünün emriyle, mahpusun kendisine ya da başkalarına
               veya eşyalara zarar vermesini engellemek amacıyla kullanılabileceği düzenlenmiştir.
               Bu noktada hapishane personeline, saldırgan mahpusları bedenen denetim altına
               almalarını sağlayan, özel fiziksel eğitim verilecektir.  Benzer şekilde, hapis cezasının
               ya da kişinin özgürlüğünü kısıtlayan benzer tedbirlerin amacının, öncelikle toplumu
               suça karşı korumak ve suçun tekrarını azaltmak olduğundan bahisle bu amaçların,
               eğer  hapislik  dönemi,  bu  kişiler  tahliye  olduklarında  mümkün  olduğunca topluma
               yeniden  uyumlarını  sağlayacak  biçimde  kullanılırsa  başarılabileceği  vurgulanmıştır.
               Yine Kurallara göre, hapishane idarelerinin, ayrı tutulan ya da tutulmuş mahpuslar için,
               hapishaneden salıverilmelerinin ardından kapatılmalarının kendileri ve ait oldukları
               topluluk üzerindeki zararlı etkilerini hafifletmek amacıyla gerekli tedbirleri alacakları
               belirtilmiştir.
               Nelson Mandela Kurallarında, süresiz olarak hücrede tutma ve uzatılmış hücrede
               tutma açıkça yasaklanmıştır. Buna göre, hücrede tutma, sadece istisnai durumlarda,
               son çare olarak, mümkün olduğunca kısa bir süre için ve bağımsız denetime



                                                                        2022 YILLIK RAPOR  385
   381   382   383   384   385   386   387   388   389   390   391