Page 422 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 422

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Liyakat, ilkesi ise; “Devlet kamu hizmetleri görevlerine girmeyi, sınıflar içinde ilerleme
               ve yükselmeyi, görevin sona erdirilmesini liyakat sistemine dayandırmak ve bu sistemin
               eşit imkânlarla uygulanmasında devlet memurlarını güvenliğe sahip kılmak” olarak
               tanımlanmıştır. Liyakat sistemi, kamu hizmetinde görevlendirilecek memurların atama,
               ilerleme, eğitim, yükselme, uzaklaştırma ve memurluktan çıkartılma faaliyetlerinde
               memurların ehliyetlerinin esas alındığı sistemdir.  Yani liyakat ilkesi kişinin tüm
               memuriyet süresi boyunca göz önünde bulundurulması gerekli bir ilkedir.
               Devletin görev ve sorumluluk alanlarında meydana gelen artış, beraberinde kamu
               çalışanlarının sayı ve nitelik olarak artışını da gerektirmekte, bu da nitelikli hizmet
               kalitesinin devam ettirilebilmesi için personel sayısının arttırılmasından daha çok
               mevcut personelin niteliksel gelişimine önem verilmesini, dolayısıyla liyakat ilkesinin
               önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.

               Bir kamu görevine alım ya da görev içi terfi sürecinde, idarenin karar vermede kullandığı
               en önemli araçlardan olan sınavlarla (görevde yükselme) ilgili Kurumumuza yapılmış
               olan başvurularda liyakat ilkesinin hayata geçirilmesinde bir takım sıkıntılar yaşandığı
               gözlemlenmektedir.

               Unvan değişikliği sınavına yönelik olarak yapılan başvuruda   başvuran, Kayseri
               Keykubat Anadolu İmam Hatip Lisesinde matematik öğretmeni olarak çalıştığını,
               unvan değişikliği sınavının yazılısından 60 puan alarak sözlü mülakata girmeye hak
               kazandığını, 31.07.2021 tarihinde saat 13:30 da online olarak sözlü mülakata girdiğini
               ve mülakat sonucunda tüm sorulara cevap vermiş olmasına rağmen yazılı sınav puanının
               aynısı olan 60 puanın tarafına verildiğini ve bu nedenle tercih hakkı kazanamadığını
               ayrıca  Yönetmelik gereği mülakatta 5 kişilik bir heyet olması gerekirken kendisinin
               ekranda sadece iki kişi gördüğünü belirterek, yaşadığı mağduriyetin giderilmesini talep
               etmiştir.

               Kamu hizmetlerinin ehil ve yetişmiş kamu görevlileri eliyle yürütülmesi için yapılan
               sözlü sınavların kariyer ve liyakat ilkelerine uygun, objektif ve aynı zamanda yetki,
               şekil, sebep, konu ve maksat yönünden denetime imkân tanıyacak şekilde yapılmasının,
               hukuk devleti ilkesinin bir gereğidir.

               Milli Eğitim Bakanlığı Personelinin Görevde  Yükselme, Unvan Değişikliği ve  Yer
               Değiştirme Suretiyle Atanması Hakkında Yönetmelik’inin 16’ncı maddesinde, adayların,
               Sınav Kurulunun her bir üyesi tarafından; a) Sınav konularına ilişkin bilgi düzeyi
               (%20), b) Bir konuyu kavrayıp özetleme, ifade yeteneği ve muhakeme gücü (%15),
               c) Liyakati,  temsil  kabiliyeti,  tutum ve davranışlarının  göreve uygunluğu (%15), ç)
               Özgüveni, ikna kabiliyeti ve inandırıcılığı (%15), d) Genel kültürü ve genel yeteneği
               (%20), e) Bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı (%15), hususları bakımından yüz
               tam puan üzerinden değerlendirileceği ve en az 70 puan alanların başarılı sayılacağı
               düzenlemesine yer verilmiştir.



                                                                        2022 YILLIK RAPOR  421
   417   418   419   420   421   422   423   424   425   426   427