Page 454 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 454
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
doğru yöntemler kullanılmadığı takdirde çevre ve toplum sağlığı açısından zararlı
sonuçlar meydana gelebilmekte ve kamu sağlığı olumsuz etkilenmektedir. Ayrıca
dünyayı etkisi altına alan COVID-19 salgınının tüm dünya gibi ülkemiz açısından
da ciddi bir tehlike oluşturması karşısında temiz ve sağlıklı bir çevrede yaşamada ve
virüsle mücadelede de önemli bir rolü olduğu hususu dikkate alındığında, kanalizasyon
hizmeti sağlayan yerel yönetimlerin ilgili idarelerine büyük bir görev düşmektedir.
Özellikle ikamet edilen konutta veya köy gibi yerleşim yerlerinde su ve kanalizasyon
altyapısının olmaması, kanalizasyon ağına bağlantı yapılması ile evine içme suyu
şebekesi bağlanması talepli başvurularda Kamu Denetçiliği Kurumu, Anayasa’nın
65’inci maddesine benzer şekilde Belediye Kanunu’nun 14’üncü maddesindeki
belediye tarafından hizmetlerin yerine getirilmesinde öncelik sırasının belirlenmesinde
belediyenin mali durumu ile hizmetin ivediliğinin dikkate alınacağına vurgu yaparak,
su ve kanalizasyon hizmetlerinin makul bir sürede gerçekleştirilmemesinin Anayasa’nın
56’ncı madde hükmüne ve hukuk devletinin en önemli unsurlarından olan “belirlilik”
ve “hukuki güvenlik” ilkelerine aykırılık oluşturacağı, su ve kanalizasyon altyapısına
yönelik taleplerin vatandaşlar için büyük önem taşıdığı, bu tür kamu hizmetlerinin
sunulmasının hem vatandaşlar hem de yerel yönetimler için çok elzem bir durum
olduğu, su ve kanalizasyon altyapısının yapımına ne zaman başlanacağı hususunun,
idarenin kamu kaynaklarını etkin şekilde kullanmasındaki takdir yetkisi bağlamında
değerlendirilse dahi takdir yetkisinin Anayasa ve yasalar çerçevesinde kullanılması
gerektiğinden imar yolunun açık olduğu ve imar izninin verildiği alanlarda su ve
kanalizasyon altyapılarının ivedilikle kurulması ve idarenin kamu sağlığına ilişkin
görevlerini yerine getirmesi gerektiği değerlendirilmesinde bulunarak su- kanalizasyon
altyapısının yapılmasına yönelik gereken iş ve işlemlerin makul sürede yapılması
hususunda belediyeler ile belediyelerin su ve kanalizasyon idarelerine tavsiye ve
önerilerde bulunmakta, hatta Kurumumuzun girişimleri sonucunda yapılan başvurular
dostane bir şekilde çözüme kavuşturulabilmektedir. 304
7.14.4.3 Doğalgaz Altyapısında Yaşanan Aksaklıklar
5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyenin yetkileri ve imtiyazları” başlıklı 15’inci
maddesinde, il sınırları içinde büyükşehir belediyeleri, belediye ve mücavir alan sınırları
içinde il belediyeleri ile nüfusu 10.000’i geçen belediyelerin, meclis kararıyla doğalgaz
altyapı çalışmalarını yapabileceği veya yaptırabileceği düzenlenmiştir.
Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği’nde; siyah kot, imar planında gösterilen yolun doğal
zemin kotunu ifade eder şeklinde tanımlanırken, kırmızı kot ise, uygulama imar
planında gösterilen yolun gerekli hesaplar yapıldıktan sonra kullanıma hazır kotunu
304 2022/7427 numaralı başvuru hakkında verilen 25.10.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2021/18394 numaralı
başvuru hakkında verilen 25.07.2022 tarihli Ret Kararı, 2021/16340 numaralı başvuru hakkında verilen
21.02.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/8569 numaralı başvuru hakkında verilen 31.08.2022 tarihli
ve 2022/9446 numaralı başvuru hakkında verilen 02.09.2022 tarihli Gönderme Kararları
2022 YILLIK RAPOR 453