Page 482 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 482
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
başlıklı 68’inci maddesi uyarınca, gerçeğe aykırı beyanda bulunanlara idarî para cezası
yaptırımı öngörüldüğü; Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği’nin “Düzeltme” başlıklı
27’nci maddesinde, veri girişi sırasında adres bilgilerinde yapılan maddi hataların
ilgililerin müracaatı üzerine, yeniden düzenlenecek adres beyan formuna göre nüfus
müdürlüklerince düzeltileceği, gerçeğe aykırı adres bileşeninin ulusal adres veri tabanına
veya gerçeğe aykırı yerleşim yeri ile diğer adres bilgilerinin MERNİS veri tabanına
işlenmesinin tespiti halinde; adres bileşenleri, yerleşim yeri ve diğer adres bilgilerinin
Genel Müdürlükçe silineceği, sorumlular hakkında Kanun’un 67’nci maddesine göre
işlem yapılacağı düzenlemesine yer verildiği görülmektedir.
Kurumumuza adres bilgilerinin güncellenmesine yönelik başvurularda yapılmakta olup,
bu başvurulardan “şahsına ait olan daireye, daire boş durumda iken hiç tanımadığı
kişilerce bilgisi dışında sahte ikamet kaydı yaptırıldığı iddiası ile bu durumdan idarenin
kusurunun bulunup bulunmadığı tespit edilmesi” talebi ile yapılan 2022/4426 Şikâyet
No.lu başvuru ile ilgili olarak yapılan inceleme ve araştırma ve idarelerden talep edilen
bilgi ve belgeler neticesinde verilen 28.06.2022 tarihli Ret Kararında; Nüfus Hizmetleri
Kanunu ve Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği uyarınca adres bildiriminde beyan esas kabul
edildiğinden beyanı teyit eden kira sözleşmesi, su, elektrik, doğalgaz faturası gibi bilgi ve
belgelerin istenmesinin ancak beyanda şüphe duyulması halinde geçerli olduğu, İlçe Nüfus
Müdürlüğüne yapılan adres bildiriminde şüphe unsuruna rastlanmadığından beyanın
yeterli görüldüğü, ıslak imzalı adres beyanında “2. Cadde” yerine “2. Sokak” yazıldığı, bu
nedenle beyan hatasının adres beyanının kaydında hataya düşülmesine yol açtığı, adres
beyanında bulunan kişilerin hata tespit edildiğinde “2. Sokak” yerine “2. Cadde” şeklinde
adresi düzelttirmesi karşısında kasten gerçeğe aykırı adres beyanında bulunduğu yönünde bir
tespite ulaşılamadığı, bu nedenle başvuru dilekçesinde ifade edildiği üzere “yanlışlık olmuş
denilerek kimsenin korunduğuna” ilişkin bir verinin mevcut olmadığı, idarenin işlemlerinin
Nüfus Hizmetleri Kanunu ve Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliği’nde yer verilen hükümler
dikkate alınarak tesis edildiği, yazılı beyan alınırken sokak ve cadde adı karışmasında
maddi hata bulunduğu kanaatine varılarak adres düzeltme yoluna gidildiği, şikâyetçinin
yukarıda zikredilen iddialarının bahse konu hükümlere aykırı bir yönünün bulunmadığı ve
idarece gerçek durumun araştırılarak sonuca bağlandığı ve hukuka aykırılık bulunmadığı
belirtilerek başvuru hakkında Ret Kararı verilmiştir 355 .
7.16.2 Vatandaşlık Hizmetleri ile Mülteci ve Sığınmacı Başvuruları
Türk vatandaşları kadar vatandaş olmayan göçmenler, sığınmacılar, mülteciler ve
vatansızlar da insan haklarının süjeleri olmaları nedeniyle bazı haklardan yararlanabilmek
ve idare tarafından hakları ihlal edildiğinde idari veya yargısal mekanizmalara
başvurabilme hakkına sahiptirler. Zira vatandaşlık bağı olsun olmasın ülke sınırları
355 2022/4426 numaralı başvuru hakkında verilen 28.06.2022 tarihli Ret Kararı, ayrıca adres değişikliği/
ikamet kaydı ile ilgili Kurumumuza yapılan 2022/6256 numaralı başvuru hakkında verilen 13.05.2022
tarihli Dostane Çözüm Kararı ile 2022/13017 numaralı başvuru hakkında verilen 09.09.2022 tarihli
Gönderme Kararı
2022 YILLIK RAPOR 481