Page 142 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 142

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               bağlanmamış çocuklar, mülga kanun ile benzer şekilde üç gruba ayrılmıştır. İlk grup
               18 yaşını, lise ve dengi öğrenim görmesi halinde 20 yaşını, yükseköğrenim yapması
               halinde 25 yaşını doldurmayanlar; ikinci grup, Kurum Sağlık Kurulu kararı ile
               çalışma gücünü en az % 60 oranında yitirip malûl olduğu anlaşılanlar; son grup ise
               yaşları ne olursa olsun evli olmayan, evli olmakla beraber sonradan boşanan veya dul
               kalan kızlardır. Bu itibarla yasa koyucunun malul çocukların hak sahipliğine ilişkin
               iradesinin, çalışamayacak derecede malul oldukları tespit olunanlardan, çalışma
               gücünü en az % 60 oranında yitirilmesine verildiği anlaşılmaktadır. Bir diğer deyişle
               malul çocuğun cinsiyeti, evli olup olmaması gibi hususlar yeni Kanunda da önem arz
               etmezken hak sahipliği için aranan maluliyet derecesi düşürülmüştür. Mülga 1479
               sayılı Kanuna göre yapılacak tahsis işlemleri için çıkartılan 2013/26 sayılı genelgenin
               ilgili bölümlerinde de malul kız çocuğunun evli olması halinde aylık ya da gelir
               bağlanmayacağına ilişkin bir hüküm bulunmamaktadır.

               Bu itibarla 1479 sayılı Kanun uyarınca müteveffa anne ve babasının 4/b kapsamında
               sigortalılıkları nedeniyle şikâyetçiye malul çocuk statüsünde bağlanan aylığın
               evlenmesi sebebiyle kesilmesi yönündeki idari işlemin hukuka aykırı olduğu anlaşılmış
               olup düzeltilmesi yönünde idareye tavsiyede bulunulmuştur.
                         15
               2015/5496  esas numaralı başvuruda şikâyetçi tarafından, Sosyal Güvenlik Kurumu,
               sağlık hizmet ve bedellerinin belirlendiği Sağlık Uygulama Tebliğinde (SUT) yaptığı
               düzenleme ile ortopedik engelli bireylere bedelleri ödenen (tekerlekli sandalye,
               bası yarası önleyici minder vb.) yardımcı medikal cihazlar hakkında malzemelerin   141
               nitelik ve fiyatlarının belirlendiği EK-3/C-2 ve EK-3/C-5 numarasıyla iki farklı
               cetvel üzerinden ödemeler yapılması yoluna gidildiği, buna göre engelli sigortalılara
               sadece EK-3/C-2 listesinden malzeme temin edilmesi hakkı tanınmışken, aynı engel
               sınıfında olup da 3713 sayılı  Terörle Mücadele Kanununa göre aylık bağlanmış
               maluller, 5434 sayılı  Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 56 ncı
               maddesi veya 2330 sayılı Nakdi Tazminat ve Aylık Bağlanması Hakkında Kanunun
               ilgili  maddelerine  göre  vazife malulü  ve  gazi  olan  engelliler  ile  şehitlerin engelli
               yakınlarına hem EK-3/C-2 hem de EK-3/C-5 listesinden medikal malzeme temin
               edilmesi hakkının, engelliler arasında ayrım yapılması suretiyle Anayasa’nın eşit bir
               şekilde tedbir alma hükmü getirmesine rağmen gruplar içerisinde ayrımcılığa yol
               açtığı, ayrıca Birleşmiş Milletler Engelli Hakları Sözleşmesinin ilgili maddelerinin
               ihlal edildiği iddia edilmiş olup, SUT’ta yer alan EK-3/C-2 ve EK-3/C-5 listelerinin
               tek liste haline getirilerek aynı durumda olan bütün engellilerin sağlık koşullarının

               15  2015/5496 şikâyet numaralı başvuru için verilen 27/07/2016 tarihli Ret Kararı.



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147