Page 143 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 143

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               ve yaşam kalitelerinin yükselmesine katkıda bulunacak malzemelerden eşit şekilde
               faydalanmalarının sağlanması yönünde tavsiye kararı verilmesi talep edilmiştir.
               Anayasanın  “Sosyal Güvenlik Bakımından Özel Olarak Korunması Gerekenler”
               başlıklı 61 inci maddesinin birinci fıkrasında, devletin, harp ve vazife şehitlerinin
               dul ve yetimleriyle, malul ve gazileri koruyup, toplumda kendilerine yaraşır bir hayat
               seviyesi sağlayacağı, ikinci fıkrasında ise, devletin, engellilerin korunmaları ve topluma
               intibaklarını sağlayıcı  tedbirleri alacağı düzenlenmiştir.  Şehit yakını ve gazilere
               ilişkin fıkrayla ilgili gerekçelerin incelenmesi neticesinde, toplumumuzun fedakârlık
               yapmış şehitlerin yakınları ile gazilerin korunmasını direktif olarak kabul ettiği ve
               şehitlerin geride kalanları ile gazilerin korunmasının toplumsal garanti altına alındığı
               görülmüştür. Engellilere yönelik fıkranın gerekçesinde ise, devletin engellilerin
               çalıştırılmasını sağlamak, bazı vergi muafiyetleri getirmek ve rehabilitasyonlarını
               gerçekleştirmekle yükümlü olduğu belirtilmiştir. Şehit yakını ve gaziler ile engellilere
               yönelik bu gerekçeler karşılaştırıldığında, ülkemizin yaşamış olduğu ve içinde
               bulunduğu terör vb. olaylar nedeniyle fedakârlık temelinde toplumumuzun refahı için
               canını feda etmiş şehitlerimizin devletimize emaneti olan yakınları ile yine bu amaçla
               sağlığını ve çalışma gücünü kaybeden gazilerimiz için getirilen bu düzenlemelerin
               doğuştan veya sonradan engelli olan kesime göre daha kapsamlı ve güvenceli olduğu
               bu durumun da haklı bir nedeninin olduğu görülmektedir.

               Bu bağlamda, Anayasanın 10 uncu maddesindeki eşitlik ilkesi, birbiriyle aynı
               durumda olanlara ayrı kuralların uygulanmasını ve ayrıcalıklı kişi veya toplulukların
     142       yaratılmasını engellemektedir. Anayasanın söz konusu maddesine eklenen “Çocuklar,
               yaşlılar, özürlüler, harp ve vazife şehitlerinin dul ve yetimleri ile malul gaziler için
               alınacak tedbirler eşitlik ilkesine aykırı sayılmaz.” ifadesi aslında kanun önünde eşitliği
               aşan, haklar ve özgürlükler açısından dezavantajlı grupları toplumun diğer üyeleri ile
               eşitlemeye çalışan ve bu anlamda fiili eşitliği sağlamaya yönelik bir düzenlemedir.
               Anayasa Mahkemesinin “…Durum ve konumlarındaki özellikler, kimi kişiler ya da
               topluluklar için değişik kuralları geçerli kılabilir. Ancak kişisel nitelikler ve durumları
               özdeş olanların farklı kurallara tabi tutulmaları, Anayasa’nın eşitlik ilkesine aykırılık
               oluşturur.” ifadesi ve eşitsiz bir durumu ortadan kaldırmak amacıyla gerçekleştirilen
               farklı muamelelerin AİHS’nin 14 üncü maddesi ile koruma altında olduğu hususu
               birlikte değerlendirildiğinde, yukarıda anılan her bir dezavantajlı grup için, devletin
               farklı kurallar belirlemesinin eşitlik ilkesine aykırılık oluşturmayacağı,

               Bununla birlikte, şikâyet dilekçesinde bahsedilen SUT’ ta adı geçen tekerlekli
               sandalye, akülü araba ve bası yastığı minderi için şehit yakını, gazi ve vazife malulü
               engellilere yapılan ödeme ile diğer engellilere yapılan ödeme arasında sırasıyla 2 kat,
               4 kat ve 20 kat fark olduğu, idarece bu hususun aksinin iddia edilmediği, bu tespit



               YILLIK RAPOR 2016
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148