Page 150 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 150
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
ve IV sayılı cetvellere göre hesaplanacak maaş, tazminat ve makam tazminatı
toplamı arasındaki farkın yasal faiziyle birlikte ödenmesinin,
2. 15/06/2016 tarihi ve müteakip dönemlerde tarafına ödenecek maaş ve
tazminatlar yönünden de; 375 sayılı KHK’nın Ek-l0 uncu maddesine bağlı
III ve IV sayılı cetvellerde yer alan maaş, tazminat ve makam tazminatı
uygulanarak ödeme yapılmasının talep edildiği pek çok başvuru alınmaktadır.
Bu konudaki şikâyet başvurularının çok çeşitlilik gösterdiği, genellikle kamu
idarelerinin, mali haklar ile ilgili mevzuatları yanlış yorumladığı ve bu nedenle mali
hakların yerine getirilmesinde aksaklıklarla karşılaşıldığı anlaşılmıştır. Örnek olarak,
TODAİE tarafından verilen eğitime hak kazanan başvuranın harcırah talebine ilişkin
bir başvuruda, başvuran tarafından, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde
memur olarak çalışmakta iken TODAİE giriş sınavlarında başarılı olarak bu kurumda
yüksek lisans yapmaya hak kazandığı, TODAİE’nin kuruluş Yasasında eğitim için
izin verilen personelin tüm özlük ve mali haklarından yararlanmaya devam edeceğinin
düzenlendiği, bu hükme istinaden bağlı bulunulan Kurumdan harcırah talebinde
bulunduğu ancak başvurusuna cevap verilmeyerek zımnen reddedildiği, kendisi ile
birlikte yüksek lisans yapan diğer kamu görevlilerine kurumlarınca harcırah ödemesi
yapıldığı belirtilerek tarafına harcırah ödemesi yapılması talep edilmiştir.
Yapılan inceleme sonucunda, TODAİE tarafından verilen eğitimlerin kamu
görevlilerinin kamu yönetimi ve yönetim bilimi alanında uzmanlaşmalarını sağlamayı
ve kamu yönetiminin orta ve üst düzey yönetici ihtiyacını karşılamaya katkıda
149
bulunmayı amaçladığı, bu kişilere harcırah verilmesi için bir hizmet içi eğitim
yönetmeliği ve bu yönetmelikte TODAİE eğitimlerine katılmaya imkân veren bir
hükmün bulunmasının gerekli olmadığı, kanun koyucunun hizmet içi eğitimlerin
yanında bahsi geçen amaçlara uygun düşen şekilde ayrı bir yol öngörmüş olduğu
ve idarelere izin verilmesini zorunlu tuttuğu, harcıraha ilişkin ilgili mevzuatta kendi
istekleriyle veya zorunlu olarak göndermeleri arasında bir ayrıma gidilmediği, bu
iki durum arasında kamu görevlilerinin eğitiminin amaçlanması açısından bir fark
olmadığı değerlendirilmiştir. TODAİE yüksek lisans eğitimlerine memuriyet mahalli
dışından katılan kamu görevlilerine 6245 sayılı Harcırah Kanununun “Yurtiçi ve
yurtdışında kurslara katılanlara verilecek gündelik” başlıklı 37 nci maddesinde yer
alan “Mesleki bilgilerini artırmak amacıyla memuriyet mahalli dışında açılan kurs
veya okullara gönderilenlere, bu Kanuna göre geçici görev gündeliği verilir.” hükmü
kapsamında harcırah ödenmesi gerektiği sonuç ve kanaatine varılmıştır.
Maliye Bakanlığı tarafından ise her ne kadar 14/08/1985 tarih ve 28 sayılı
Harcırah Kanunu Genel Tebliğinde Enstitüye katılan personele gündelik ve
YILLIK RAPOR 2016