Page 154 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 154
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
yapılması gerektiği değerlendirilerek, Maliye Bakanlığına tavsiyede bulunulmasına
karar verilmiştir. 23
Şikâyet başvurularında yer verilen Kamu İktisadi Teşebbüslerinde görev yapan avukat
ve hukuk müşavirlerinin mali hakları hususunda ise; Kamu İktisadi Teşebbüslerinde
görev yapan avukatların vekâlet ücreti ödemelerinin 659 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname hükümleri uyarınca yapılması nedeniyle bu hususta herhangi bir farklılık
bulunmadığı, ek göstergelerinin de memur statüsünde görev yapan avukatlarla aynı
olduğu; ücret farklılıkları hususunda ise kamu iktisadi teşebbüslerinin teşkilat yapıları
ile çalışma esasları farklı olduğundan, 657 sayılı Kanuna tabi memur statüsünde
bulunan avukat ile kamu iktisadi teşebbüslerinde sözleşmeli statüde çalışan avukatın
personel ve ücret rejimi açısından da ayrı sistemlere tabi olması ve bunların mali
haklarının farklı unsurlar üzerinden hesaplanması nedenleriyle eşitlik ilkesi ile hukuka
ve hakkaniyete aykırı bir durumun söz konusu olmadığı değerlendirilmektedir.
Söz konusu başvurularda yer verilen bir diğer husus ise; 1324 sayılı Genelkurmay
Başkanının Görev ve Yetkilerine Ait Kanun ile 1325 sayılı Milli Savunma Bakanlığının
Görev ve Yetkilerine Dair Kanun gereği, Türk Silahlı Kuvvetleri (TSK) personelinin
kadrolarının bir bütün olarak düzenlendiği, TSK’da görevli tüm devlet memurlarını
atamaya yetkili amirin Milli Savunma Bakanı olduğu, bu nedenle Genelkurmay
Başkanlığının ayrı bir teşkilat kanunu olmadığı, kurumlar arasında bu şekliyle istisnai
bir yapısının bulunduğu ve her iki kurumun birçok mevzuatta tek bir kurum olarak
kabul edildiği hususları göz önünde bulundurularak, Genelkurmay Başkanlığı Adli
Müşavirliğinde hukuk müşaviri olarak görev yapan, hukuki mütalaa veren ve temsil 153
yetkisi bulunan personelin de vekâlet ücretinden yararlandırılması talep edilmektedir.
Genelkurmay Başkanlığı ile Milli Savunma Bakanlığının 5018 sayılı Kanun
çerçevesinde bir bütünlük arz ettiği, bu açıdan anılan idarelerin 659 sayılı Kanun
Hükmünde Kararname çerçevesinde de bir bütün olarak değerlendirilmesi
gerektiği, Başkanlık Adli Müşavirlikte görev yapan avukatların temsil yetkisinin
bulunmamasının teşkilatın özelliğinden kaynaklandığı, Bakanlık açıklamalarında
da yer aldığı üzere Başkanlık Adli Müşavirlikte görev yapan avukatların fiilen
davalara katılma dışında Bakanlığın taraf olduğu davalarda muhakemat görevleri ile
Başkanlık görev alanına giren konularda da hukuk danışmanlığı görevlerine fiilen
katkı sağladığı, bu çalışmaların da yukarıda anılan mevzuat hükümleri gereği vekâlet
ücreti hesaplanmasında esas alındığı göz önünde bulundurulduğunda, Genelkurmay
Başkanlığı Adli Müşavirliğinde görev yapan avukatlara ve hukuk müşavirlerine Milli
23
2015/3399 şikâyet numaralı başvuru için verilen 18.06.2016 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Ka-
rarı.
YILLIK RAPOR 2016