Page 223 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 223
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
6.1.15.1. Kaçak Yapılar
Yerleşme yerleri ile bu yerlerdeki yapılaşmaların; plan, fen, sağlık ve çevre şartlarına
uygun teşekkülünü sağlamak amacıyla hazırlanan 3194 sayılı İmar Kanunu; belediye
ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde yapılacak planlar ile inşa
edilecek resmi ve özel bütün yapıları kapsamaktadır. İmar Kanununda yer verilen
istisnalar haricinde, tüm yapılar için ruhsat alınması zorunludur. Sağlıklı ve dengeli
bir çevrenin oluşturulması bakımından yürürlükte bulunan mevzuata ve plan
hükümlerine aykırı olan yapıların tespit edildikten sonra yıkılması gerekmekte
olup; imar mevzuatına aykırı yapıların yıkımına karar verme yetkisi mücavir alanlar
içerisinde belediye encümenine aittir. Belediye Encümeninin bu yetkisini hangi
durumlarda ve nasıl kullanacağı İmar Kanununun 32 ve 42 nci maddelerinde
düzenlenmiştir.
İmar mevzuatına aykırı yapı, 2981 sayılı İmar ve Gecekondu Mevzuatına Aykırı
Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 Sayılı İmar Kanununun Bir Maddesinin
Değiştirilmesi Hakkında Kanununun, 23/07/1986 tarih ve 19173 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan 3290 Sayılı Kanun ile Bazı Maddeleri Değiştirilen ve Bazı
Maddeler Eklenen 2981 Sayılı Kanunun Uygulanmasına Dair Yönetmelik; ruhsatsız
yapılar, ruhsat ve eklerine, fen ve sağlık kurallarına, kat nizamına, taban alanına, komşu
mesafelerine, imar yoluna, ön cephe hattına, bina derinliğine, imar planı bölgeleme
esaslarına aykırı olan, komşu parsele veya imar planlarında yol, yeşil alan, otopark gibi
222 kamu hizmet ve tesisleri için ayrılmış alanlara tecavüz eden, kesin inşaat yasağı olan
yerlere inşa edilen yapılar şeklinde tanımlanmıştır.
Yargıtay 15. Hukuk Dairesinin 03/12/2001 tarihli kararında; hükümleri kamu
düzeniyle ilgili olan, 3194 sayılı Kanun gereğince her türlü inşaatın yapımının yetkili
mercilerden ruhsat alımına bağlı olduğu, ruhsatsız yapılan ve ruhsata bağlanamayan
yapıların yıkılmasının zorunlu olduğu vurgulanarak, imara ve ruhsata aykırı bir
yapının ekonomik değerinden de söz edilemeyeceğine hükmedilmiştir.
Kurumumuza yapılan bir başvuruda şikâyetçi, idareye başvurusu üzerine, ilgili
Belediye tarafından işlem yapılarak, kaçak yapının yıkımı için 05/09/2017 tarihinin
belirlendiğini, belirlenen sürenin çok uzun olması nedeniyle, yıkım tarihinin öne
alınması talebiyle idareye başvurulduğunu, ancak yıkım işlerinin yoğun olduğu ve
yeterli araç-gereçleri olmadığı gerekçesiyle talebinin reddedildiğini, 2014 yılında
yapılan kaçak yapı için 2017 yılında yıkım tarihi belirlenmesinin bina ruhsat ve
eklerine aykırı olarak kaçak kat yapanlara üç yıl daha zaman tanınması ve bina
YILLIK RAPOR 2016