Page 256 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 256

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Bakanlığı ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na tavsiyede bulunulmasına karar
               verilmiştir. 101
               9) Eğitim-Öğretim Destekleri

               Şikâyet sahibi, velisi olduğu 8. sınıf öğrencisinin okuduğu özel okula kaydı için 2014-
               2015 ve 2015-2016 eğitim ve öğretim dönemlerinde, eğitim ve öğretim desteği
               talebinde bulunduğunu, ancak iki yıldır bu destekten faydalanamadığını, eğitim ve
               öğretim desteği verilebilecek öğrencilerin tespit formunda kızının toplam puanının
               456,4871 olduğunu, Milli Eğitim Bakanlığına eğitim ve öğretim desteği talebinin
               yeniden değerlendirilmesiyle ilgili olarak başvurduğunu fakat sorularına cevap
               bulamadığını, eğitim ve öğretim desteği verilebilecek öğrencilerin tespit formunda
               yer alan kriterlere verilen puanlama sisteminde aykırılıklar ve bazı eksikler olduğunu,
               Milli Eğitim Bakanlığınca hakkaniyete uygun olmayan şekilde öğrencilere destek
               verildiğini iddia ederek şikâyet konusu hususların incelenip bir karar verilmesini
               talep etmektedir.
               İdarenin şikâyete konu eğitim ve öğretim desteğine ilişkin uygulama usul ve
               esaslarını belirleme konusunda ilgili mevzuat çerçevesinde takdir yetkisi bulunmakla
               birlikte, uygulamanın sonuçlarını ve geri bildirimleri değerlendirmek suretiyle, T.C.
               Anayasasının Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevine ilişkin 42 nci maddesinin devlete
               yüklediği sorumluluklar da gözetilerek, eşitlik ve adalet çerçevesinde uygulamayı
               iyileştirmesi, kişiler lehinde daha adil ve dengeli bir dağılım gözetmesi gerekmektedir.
               Nitekim Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin 11/05/1980 tarihinde kabul edilen
               İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasına İlişkin R(80)2 Sayılı Tavsiye Kararına Ek
               Takdir Yetkisinin Kullanılmasında Uygulanacak Temel İlkeler bölümünde, “Takdir
               yetkisini kullanan bir idari makam;

                  (1) Yetkinin veriliş amacından başka amaç güdemez.                            255

                  (2) Yalnızca olaya ilişkin öğeleri hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar.
                  (3) Hakkaniyete uymayan ayırımcılığı önleyerek yasa önünde eşitlik ilkesini
                     gözetir.
                  (4) İşlemin amacıyla, kişilerin hakları, özgürlükleri veya menfaatleri üzerindeki
                     olumsuz etkileri arasında uygun bir denge sağlar.” ifadelerine yer verilmiştir.
               Bu bakımdan kanun yapıcının 5580 sayılı Kanunun madde gerekçesinde belirttiği
               hususlar da dikkate alınmak suretiyle hakkaniyet açısından ilgili tebliğ, kılavuz ile
               usul ve esasların gözden geçirilmesi, eğitim ve öğretim desteğine ilişkin yerleştirme

               101  2015/5571 şikâyet numaralı başvuru için verilen 07/06/2016 tarihli Tavsiye Kararı.



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   251   252   253   254   255   256   257   258   259   260   261