Page 256 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 256
KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Bakanlığı ile Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı’na tavsiyede bulunulmasına karar
verilmiştir. 101
9) Eğitim-Öğretim Destekleri
Şikâyet sahibi, velisi olduğu 8. sınıf öğrencisinin okuduğu özel okula kaydı için 2014-
2015 ve 2015-2016 eğitim ve öğretim dönemlerinde, eğitim ve öğretim desteği
talebinde bulunduğunu, ancak iki yıldır bu destekten faydalanamadığını, eğitim ve
öğretim desteği verilebilecek öğrencilerin tespit formunda kızının toplam puanının
456,4871 olduğunu, Milli Eğitim Bakanlığına eğitim ve öğretim desteği talebinin
yeniden değerlendirilmesiyle ilgili olarak başvurduğunu fakat sorularına cevap
bulamadığını, eğitim ve öğretim desteği verilebilecek öğrencilerin tespit formunda
yer alan kriterlere verilen puanlama sisteminde aykırılıklar ve bazı eksikler olduğunu,
Milli Eğitim Bakanlığınca hakkaniyete uygun olmayan şekilde öğrencilere destek
verildiğini iddia ederek şikâyet konusu hususların incelenip bir karar verilmesini
talep etmektedir.
İdarenin şikâyete konu eğitim ve öğretim desteğine ilişkin uygulama usul ve
esaslarını belirleme konusunda ilgili mevzuat çerçevesinde takdir yetkisi bulunmakla
birlikte, uygulamanın sonuçlarını ve geri bildirimleri değerlendirmek suretiyle, T.C.
Anayasasının Eğitim ve Öğrenim Hakkı ve Ödevine ilişkin 42 nci maddesinin devlete
yüklediği sorumluluklar da gözetilerek, eşitlik ve adalet çerçevesinde uygulamayı
iyileştirmesi, kişiler lehinde daha adil ve dengeli bir dağılım gözetmesi gerekmektedir.
Nitekim Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin 11/05/1980 tarihinde kabul edilen
İdari Takdir Yetkisinin Kullanılmasına İlişkin R(80)2 Sayılı Tavsiye Kararına Ek
Takdir Yetkisinin Kullanılmasında Uygulanacak Temel İlkeler bölümünde, “Takdir
yetkisini kullanan bir idari makam;
(1) Yetkinin veriliş amacından başka amaç güdemez. 255
(2) Yalnızca olaya ilişkin öğeleri hesaba katarak nesnelliğe ve tarafsızlığa uyar.
(3) Hakkaniyete uymayan ayırımcılığı önleyerek yasa önünde eşitlik ilkesini
gözetir.
(4) İşlemin amacıyla, kişilerin hakları, özgürlükleri veya menfaatleri üzerindeki
olumsuz etkileri arasında uygun bir denge sağlar.” ifadelerine yer verilmiştir.
Bu bakımdan kanun yapıcının 5580 sayılı Kanunun madde gerekçesinde belirttiği
hususlar da dikkate alınmak suretiyle hakkaniyet açısından ilgili tebliğ, kılavuz ile
usul ve esasların gözden geçirilmesi, eğitim ve öğretim desteğine ilişkin yerleştirme
101 2015/5571 şikâyet numaralı başvuru için verilen 07/06/2016 tarihli Tavsiye Kararı.
YILLIK RAPOR 2016