Page 106 - KDK
P. 106
başvurunun, idarenin 14/02/2014 tarih ve 400 sayılı işlemi ile ret edil-
mesinin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı sonuç ve kanaatine
varılmıştır.
61- ... Derneğinin 28/03/2013 tarih ve 35 sayılı yönetim kurulu ka-
rarı ve Dernekler mevzuatına göre, şikayetçinin sivil toplum kuruluşu
temsilciliği konusunda şüphe yoktur. Ayrıca dosya muhteviyatından
kurula üye olmak için başvuruda bulunan başka bir sivil toplum ku-
ruluşu olmadığı da anlaşılmaktadır. Yine yapılan araştırma neticesin-
de, Kurulda üye olan ve sivil toplum kuruluşu olan Nusaybin Esnaf ve
Sanatkârlar Kredi ve Kefalet Kooperatifinin temsilcisinin üyelik için
başvuruda bulunduğuna dair bir bilgi ve belgeye de rastlanmamıştır.
62- İdarenin, üyelik için başvuruda bulunduğu konusunda kesin-
lik dahi olmayan Nusaybin Esnaf ve Sanatkârlar Kredi ve Kefalet Ko-
operatifi temsilcisi ile meslek odası temsilcilerini aynı zamanda sivil
toplum kuruluşu temsilcisi olarak Kurula üye olarak seçmesi, buna
karşılık Kurula üye olmak için başvuran tek sivil toplum kuruluşu
temsilcisini yani şikâyetçiyi Kurula üye olarak seçmemesi, Anayasanın
10 uncu maddesinde, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesinin 7 inci
maddesinde, Medeni ve Siyasal Haklara İlişkin Uluslararası Sözleşme-
nin 26 ncı maddesinde düzenlenen herkesin hukuk ve kanun önünde
eşit olması ilkesine aykırıdır.
63- İl ve İlçe İnsan Hakları Kurullarının Kuruluş, Görev ve Çalışma
Esasları Hakkında Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının
(l) bendinde, sivil toplum kuruluşlarından başvuranlar arasından kay-
makamlık tarafından belirlenecek en az iki temsilcinin ilçe insan hak-
ları kurullarına üye olarak seçileceği düzenlenmiş olmasına rağmen;
idarenin, şikayetçinin üyelik başvurusunu ret etmesi, Anayasanın
70 inci maddesinde ve Medeni ve Siyasal Haklara İlişkin Uluslarara-
sı Sözleşmenin 25 inci maddesinde düzenlenen her vatandaşın kamu
hizmetlerine girme/katılma hakkının engellendiğini göstermektedir.
Çünkü Yönetmelik hükmü en az iki temsilcinin seçileceğini, yani iki-
den daha fazla sivil toplum kuruluşu temsilcisinin kurula üye olarak
seçilebileceğine cevaz vermektedir. Bu nedenle, iyi yönetişim ve de-
mokrasinin katılımcılığı gerekli kıldığı da göz önünde bulundurularak,
Yönetmelik hükmünün geniş yorumlanması gerekirken, dar bir yorum
yapılarak en az iki temsilci dahi seçilmemesi, başvuruda bulunan tek
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 101