Page 60 - KDK
P. 60

Vakıflar Kanunu gereğince tüzel kişilik kazanmış, mensupları Türki-
            ye Cumhuriyeti vatandaşı olan Türkiye’deki gayrimüslim cemaatlere
            ait vakıflar “olarak tanımlanmıştır. Bu vakıfların, 5737 sayılı Vakıflar
            Kanununun 4 üncü maddesine göre özel hukuk tüzel kişiliğine sahip
            olduğu, aynı Kanunun 6 ncı maddesine göre de yöneticilerinin, men-
            suplarınca kendi aralarından seçileceği hüküm altına alınmıştır.
               11.12) Anayasa’nın 136 ncı maddesinde, Diyanet İşleri Baş-
            kanlığı, “laiklik ilkesi doğrultusunda “özel kanununda gösteri-
            len görevleri yerine getirmek üzere, genel idare içinde yer alan
            bir anayasal kurum olarak tanımlamıştır.
               11.13) 1965 tarihli 633 sayılı Kanun’un 1 nci maddesi uyarınca,
            Diyanet İşleri Başkanlığı’nın amacı, “İslam Dininin inançları,
            ibadet ve ahlak esasları ile ilgili işleri yürütmek, din konusun-
            da toplumu aydınlatmak ve ibadet yerlerini yönetmek “olarak
            belirlenmiştir.

               B. Şikâyet Konusuna İlişkin Uygulamalar
               12) AİHM’in 25 Mayıs 1993 tarihli Kokkinakis – Yunanistan,
            kararında; AİHS’nin 9 uncu maddesinde hüküm altına alınan, düşün-
            ce, vicdan ve din özgürlüğünün Sözleşme’nin anlamı dâhilinde “de-
            mokratik bir toplumun “temellerinden birini oluşturduğu bununla
            birlikte, demokratik bir toplumun olmazsa olmaz unsurlarından ve
            yüzyıllar içerisinde çok büyük bedeller ödenerek kazanılan bir değer
            olan çoğulculuğun da bu özgürlüğe dayandığı, ifade edilmiştir.
               12.1) AİHM, Avrupa Konseyi’ne üye olan bütün üye dev-
            letlerde geçerli olabilecek ortak bir din anlayışı belirlemenin
            mümkün olmadığını, bu konu üzerindeki görüşlerin büyük de-
            ğişkenlik gösterebileceğini, (AİHM’nin 20 Eylül 1994 tarihli, Ot-
            to-Preminger-Institut . /. Avusturya davasındaki kararı, Başvuru
            no. 13470/87, Seri A, 295-A, par. 50.) Bu nedenle din-devlet iliş-
            kilerine dair bir tartışmanın varlığı durumunda ulusal karar
            verme organlarının rolüne özel önem verilmesi gerektiğinin
            de altını çizmektedir. (AİHM’nin 10 Kasım 2005 tarihli, Leyla
            Şahin . /. Türkiye davasındaki kararı, Başvuru no. 44774/98, Hü-
            kümler ve Kararlar Raporları 2005-XI, par. 109.)







                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  55
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65