Page 63 - KDK
P. 63

özgürlüğü sınırları içerisinde serbesttir. Lâik bir toplumda bireyin
            istediği dine ve inanca sahip olması, yasa koyucunun her türlü
            etki ve el atmasının dışındadır. Devletin dinlerden birini tercih
            fikri, ayrı dinlere bağlı yurttaşların yasa önünde eşitliğine de
            aykırı düşer.”
               açıklamalarına yer verilmiştir.

               12.6) 657 sayılı Kanun’da din hizmetleri sınıfının yer al-
            masının  Anayasaya  aykırı olduğu  öne sürülerek  1327 sayılı
            Kanun’un din hizmetleri ile ilgili kısmın iptali istemi ile açı-
            lan davaya ilişkin Anayasa Mahkemesi’nin, 21.10.1971 tarihli
            E.1970/53, K.1971/76, sayılı Kararında;

                “Diyanet İşleri Başkanlığının Anayasa’da yer almasının ve mensup-
            larının memur niteliğinde sayılmasının, yukarıdaki bölümlerde açık-
            landığı üzere birçok tarihi nedenlerin, gerçeklerin ve ülke koşullariyle
            gereksinmelerinin doğurduğu bir zorunluk sonucu olduğundan kuşku
            yoktur. Anayasanın 154. maddesinin gerekçesinde (Dinî inanç ve ka-
            naat hürriyetini, temel hak ve hürriyetler arasında ilân eden, ibadet ve
            dinî törenlerin serbestisini teminat altına alan Anayasa’da sosyal bir
            müessese olarak dinin taşıdığı önem bakımından, Diyanet işleri Baş-
            kanlığının bugüne kadar olduğu gibi genel idare içinde yer alması tabiî
            ve zarurî görülmüştür. Bu sebeple tasarının ek 2. maddesinde sevke-
            dilen hüküm, Diyanet İşleri Başkanlığının özel kanunundaki görevleri
            yerine getireceği esasını muhafaza etmektedir) denilmektedir.
               Gerçekten, Diyanet İşleri Başkanlığının Anayasa’da yer almasının
            nedenleri Anayasamızda kabul edilen lâiklik düzen ve esaslarından ve
            bir Anayasa hükmü olan 154. maddedeki, Diyanet İşleri Başkanlığının
            özel kanununda gösterilen görevleri yerine getireceği yolundaki ibare-
            den de anlaşılmaktadır.”
               açıklamalarına yer verilmiş ve dava konusu hükümle din hiz-
            metleri sınıfının kurulmuş olmasının Anayasa’daki nitelikleri
            açıklanan laiklik ilkesine ve Anayasa’ya aykırı olmadığına ka-
            rar verilmiştir.12.7) Anayasa Mahkemesi’nin 04.11.1986 tarih
            ve E.1986/11, K. 1986/26 sayılı Kararında; “
               …Farklı dini inançlara sahip olanlar ya da herhangi bir inanca sahip
            olmayanlar laik devletin koruması altındadır. Nitekim Anayasa’nın 2.




            58   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68