Page 518 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 518
b) Kaza, hastalık veya engelliliğin de bir işle meşgul olmak imkânın-
dan kati surette mahrum kalma sonucunu doğurması gerektiği,
c) Engellilik halinin anılan Kanun ekindeki Maluliyet Tablosunda
yer alan şartlara uyması gerektiği,
d) OYAK tarafından tam ve daimi maluliyet yardımının ödenebil-
mesi için, Türk Silahlı Kuvvetlerinden ilişiğinin kesilmesine neden
olan hastalığının tedavi edilemezliği yanında, bu hastalığın aynı za-
manda bir işle meşgul olma olanağından kendisini kesin biçimde yok-
sun bıraktığının sağlık kurulu raporu ile ortaya konması gerektiği,
hususları birlikte ele alınıp değerlendirildiğinde; şikâyetçi hakkında
düzenlenen 07/03/2013 tarihli ve 3366 sayılı “TSK’da görev yapamaz”
şeklindeki TSK Sağlık Raporunda, tam ve daimi maluliyet yardımı ya-
pılabilmesi için gereken “bir işle meşgul olmak imkânından kat’i su-
rette mahrum kalma” ibaresinin veya aksi yönde bir ibarenin de söz
konusu olmadığı gözetildiğinde, şikayetçiye bu prosedür tamamlatıl-
maksızın (par.25/d), şikâyetçinin maluliyet yardımı ödenmesi talebi-
nin Oyak Genel Müdürlüğü’nün 24/2/2014 tarihli ve Genel Md. Yrd.
Üye Hiz.:37149 2014 (Hiz. Sun. Yas. Yrd.) sayılı yazısı ile reddi işlemi-
nin, hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu değerlendirilmiştir.
26. Şöyle ki, başvuran hakkında GATA’nın verdiği bir rapor bulun-
maktadır. GATA’nın kuruluşu yasasında belirtildiği üzere (bk. par. 17)
sivil bir sağlık kuruluşu olmadığı ve TSK ile organik bağı bulun-
duğu bilinmektedir. GATA’nın başvuran hakkında vermiş olduğu
rapor sadece “TSK’da görev yapamaz” ibaresiyle sınırlı olup başka
bir işte çalışır veya çalışamaz değerlendirmesine girmemiştir. Bu
aşamada eksik incelemenin tamamlanarak, sivil ve nesnel taraf-
sızlığı da ortaya koyacak şekilde yetkin bir sağlık kuruluşundan
ikinci bir sağlık kurulu raporu alınmadan veya GATA’ya ek bir ra-
por düzenletilmeksizin idarenin talebi ret işleminde hukuka ve
hakkaniyete uygunluk yoktur. Yukarıda alıntılanan AYİM karar-
larının da bu şekilde anlaşılması hukuka ve hakkaniyete uygun
olacaktır.
E. İnsan Haklarına Uygunluk Yönünden Değerlendirme
27. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, esas itibarıyla medeni ve si-
yasi hakları güvence altına almakta; ücretsiz sağlık hizmetleri ya da
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 517