Page 546 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 546

sahiplerinin Sosyal Güvenlik Kurumuna devredilmeleri ile birlikte 5510
            sayılı Kanun kapsamına alınacakları ve mezkûr Kanunun 4 üncü madde-
            sinin birinci fıkrasının (a) bendi (SSK) kapsamında sigortalı sayılacakları
            hüküm altına alınmıştır.
               50. Bununla birlikte, Kararımızın 38 numaralı paragrafında değinilen
            ve somut dosya kapsamındaki uyuşmazlık ile benzer bir uyuşmazlıkta,
            Yargıtay tarafından 2013 yılında verilen bir kararda, borçlanma tarihin-
            de sosyal güvenlik statüsü 4/1 b (Bağ Kur) olan bir kadının, 4/1 a (SSK)’ya
            tabi çalışmasının ardından geçen doğuma ilişkin borçlanma ile kazanılan
            sürenin, mevcut yasal düzenlemeler gereği, doğumdan sonraki en fazla iki
            yıla ait olması, öncesinde aynı Kanunun 4/1 a kapsamında sigortalı olmak
            gerektiği şartları gözetildiğinde borçlanma ile kazanılan sürelerin, yine,
            5510 sayılı Kanunun 4/1 a (SSK) bendi kapsamında geçmiş sayılmasının,
            maddenin amacına ve kapsamına uygun olacağı hüküm altına alınmıştır.
               51. Diğer taraftan Kararımızın 39 numaralı paragrafında yer alan Yar-
            gıtay Hukuk Genel Kurulu’nun görüşünden de hareketle, kadınların fizik-
            sel yapısı, doğurganlık işlevi, aile hükümlülükleri ile çalışma yaşamındaki
            konumu yanında, doğum borçlanmasıyla amaçlanan sonucun tam olarak
            elde edilebilmesi için, bu tip borçlanmalarda, talep tarihindeki sosyal gü-
            venlik statüsüne göre ayrım yapılarak hareket edilmesinin ve kısıtlayıcı
            şartlar getirilmesinin, yasa koyucunun gözettiği amaca uygun olmadığı
            düşünülmektedir.
               52. Bu hakkın özü, doğum nedeniyle çalışma hayatından uzak
            kalınan sürelerin borçlanılarak sigortalılık süresine eklenmesi-
            dir. Ve bu hak, anayasal düzeyde ifade edilen “kadın erkek eşit-
            liğinin yaşama geçmesini sağlamak amacıyla alınacak tedbirlerin
            eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamayacağı” gerçeğinden
            hareketle, cinsiyeti sebebiyle sosyal güvenlik şemsiyesinde fark-
            lı muamele görmesi gereken ve başta yaşlılık aylığı olmak üzere
            çeşitli sosyal güvenlik hakları yönünden de bu şekilde değerlen-
            dirilen kadınlar için karşı cinsle eşitliği sağlayıcı bir adım olarak
            değerlendirilmektedir.
               53. Bu bağlamda, 5510 sayılı Kanunda değişiklik yapan 5754 sayılı Ka-
            nuna ilişkin TBMM alt komisyon raporunda yer alan, “Ücretsiz doğum
            ya da analık izin sürelerinin de borçlanılacak sürelerden sayıldığı, bu sürelerde
            kadın çalışanların doğum ve çocuk bakımı gibi özel bir durum nedeniyle izin
            kullandığı, bunun sonucunda doğum yapan kadının sosyal güvenlik alanındaki




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  545
   541   542   543   544   545   546   547   548   549   550   551