Page 720 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 720

bir nedene dayanmayan ayrım yapılmasını ve ayrıcalık tanın-
            masını önlemektir. Bu ilkeyle, aynı durumda bulunan kimi kişi ve
            topluluklara ayrı kurallar uygulanarak kanun karşısında eşitliğin ihlali
            yasaklanmıştır. Kanun önünde eşitlik, herkesin her yönden aynı ku-
            rallara bağlı tutulacağı anlamına gelmez. Durumlarındaki özellikler,
            kimi kişiler ya da topluluklar için değişik kuralları ve uygulamaları
            gerektirebilir. Aynı hukuksal durumlar aynı, ayrı hukuksal durumlar
            farklı kurallara bağlı tutulursa Anayasada öngörülen eşitlik ilkesi ze-
            delenmez. Başka bir anlatımla, kişisel nitelikleri ve durumları özdeş
            olanlar arasında, kanunlara konulan kurallarla değişik uygulamalar
            yapılamaz. Kanunlar, eşitlik ilkesine uygun bir şekilde, aynı veya ben-
            zer durumda bulunanlar için haklarda ve ödevlerde, yararlarda ve yü-
            kümlülüklerde, yetkilerde ve sorumluluklarda, fırsatlarda ve hizmet-
            lerde eşit davranılmasını sağlayacak kurallar içermelidir.

               Devletin desteğine bağlı olan sosyal hakların en önemlisi sosyal gü-
            venlik hakkıdır. Emekli ikramiyesi, emeklilik, yaşlılık ya da malullük
            aylığı almaya hak kazanan kamu çalışanlarına çalışma hayatında istik-
            rar ve devamlılığı sağlamak amacıyla ve sosyal devlet ilkesi gereğince
            yapılan bir ödeme türü olup Anayasanın 60 ıncı maddesinde öngörülen
            sosyal güvenlik hakkının kapsamı içerisindedir. Kanun koyucunun,
            emekli ikramiyesinin miktarını ve ödenme koşullarını belirle-
            me konusunda, anayasal ilkelere aykırı olmamak, hakkaniyet
            ve kamu yararı ölçütlerini gözetmek koşuluyla düzenleme yap-
            ma  yetkisi  bulunmaktadır.  Ancak  kanun  koyucu,  Anayasanın
            60 ıncı maddesi uyarınca sosyal güvenliği sağlama görevini ye-
            rine getirirken, anılan yetkiye dayanarak emekli ikramiyesi ile
            ilgili keyfi ya da bu haktan yararlananlar arasında eşitsizliğe
            neden olacak düzenlemeler yapamaz.
               İtiraz konusu ibare ile 5434 sayılı Kanunun 89 uncu maddesinin bi-
            rinci, ikinci ve üçüncü fıkralarına göre verilecek emekli ikramiyesinin
            hesaplanmasında 30 fiili hizmet yılından fazla sürelerin dikkate alın-
            mayacağı öngörülmüştür. İtiraz konusu ibareye tabi olan iştirakçilerin
            hukuki durum ve statüleri aynıdır. Aralarındaki yegane fark 30 yıldan
            fazla çalışıp çalışmama bakımındandır.  Durumlarındaki özdeşlik
            nedeniyle her iki grubun kanunun öngördüğü haklardan aynı
            esaslara göre yararlanmaları gerekmektedir. Buna rağmen,
            30 yıl ve daha az çalışanların emekli ikramiyesinin hesabında




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  719
   715   716   717   718   719   720   721   722   723   724   725