Page 54 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 54

değerlendirildiğinde ise, 506 ve 1479 sayılı Kanunlar çerçe-
            vesinde erkek yetimlere yükseköğrenim görmeleri halinde 25
            yaşlarını doldurana kadar yetim aylığı ödenmeye devam edil-
            diği “ikinci bir yükseköğrenim” yapılması halinin sınırlandırı-
            cı bir sebep olarak sayılmadığı görülmektedir. Yine 5510 sayılı
            Kanun ile birlikte herhangi bir ayrım olmaksızın 4/1-a ve 4/1- b bent-
            leri kapsamında sigortalı sayılanların erkek yetimleri ile ilk defa 5510
            sayılı Kanunun yürürlüğe girmesinden sonra 4/1- c bendine tabi olan
            sigortalıların erkek yetimlerinin yükseköğrenim gördükleri takdirde
            25 yaşına kadar yetim aylığı almaya devam edebilecekleri, “ikinci bir
            yükseköğrenim” yapılması halinin yine sınırlandırıcı bir sebep ola-
            rak sayılmadığı anlaşılmaktadır.
               30) Somut dosya kapsamında ise bu sınırlandırma 2006 ta-
            rihli Yönetim Kurulu kararında bulunmaz iken, 2014 yılında
            alınan Yönetim Kurulu kararı ile karşımıza çıkmaktadır (Pa-
            ragraf 2223). Dolayısıyla hâlihazırda 5434 sayılı Kanunun il-
            gili maddesinde zaten ikinci bir yükseköğrenim yapılması hali,
            (506 ve 1479 sayılı Kanunlardan farklı olarak) sınırlandırıcı
            bir sebep olarak sayılmış iken bunun üzerine hak sahibi aleyhi-
            ne yasaya aykırı bir yorumla bir de anılan yönetim kurulu kara-
            rı ile ilave sınırlandırıcı nedenler getirilmesi, sosyal güvenliğe
            ilişkin bir hakkın kullanılmasının önünde bir engel oluştur-
            makta, getirilen bu kısıtlamalarla, öğrenim durumuna göre saptanan
            tavan yaşların dolmamış olmasına rağmen yetim aylığı bağlanması
            olanaksız hale gelmektedir.

               31) Yapılan bu sınırlandırma Emekli Sandığına tabi yetimlerin,
            SSK ve BağKur'a tabi yetimlerden daha az himaye görmesi sonucunu
            doğurur ki, daha az himaye görmelerine neden olacak bir hukuki daya-
            nak göstermek de olası değildir.
               32) Maddî olanakları olmayan başarılı öğrencilerin yükse-
            köğrenimden yararlanmalarının devletçe sağlanması, devlete
            bir ödev olarak verildiğine göre, aynı kuralın, bu durumda olan
            öğrencilerin yükseköğrenim yapmalarına engel olmamak ya da
            onu kısıtlamamak gibi ödevleri de devlete yüklediğini kabul
            etmek gerekmektedir. 5434 sayılı Kanun’un ilgili hükmünü, yetim
            erkek çocukların yükseköğrenimlerini belli ve makul koşullar içinde





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  53
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59