Page 296 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 296
inci maddesine göre fazla çalışma ücreti aldığı, şikâyete konu olan
15/01/2015 – 14/02/2015 tarihleri arasındaki dönem için şikâyetçiye
78 saatlik fazla mesai üzerinden 1.721,07 Türk Lirası ödendiği belir-
tilmiştir.
Ara dinlenme uygulamasının sadece gemilerin istasyonda bağ-
lı olarak bekledikleri ve çalışmadıkları durumlarda uygulandığı,
aynı uygulamanın tüm personele yapıldığı açıklanmıştır.
Tahlisiye 1 Botunun, Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı-
nın 11/02/2015 tarihli ve 9951 sayılı oluru ile Kıbrıs Türk Kıyı Emni-
yeti ve Gemi Kurtarma Ltd. Şti.’ne devredildiği; çalışma çizelgeleri
ve gemi jurnalinin gemi kaptanlığınca düzenlendiği ve bu bel-
gelerin gemi ile birlikte devredilmesi gerekliliği sebebiyle bu
belgelerin Kurumumuza gönderilemeyeceği belirtilmiştir.
Yargıtay 9. Hukuk Dairesinin 13/06/1985 tarihli ve E.1985/3182,
K.1985/6516 sayılı kararında “…emre amadelikten söz edilerek
davacının çalışmadığı 1 saatlik ara dinlenmesi için fazla mesai
hesabı yapılması ve buna göre hüküm tesisi doğru değildir…”
ifadelerine yer verdiği ve bu içtihadının kökleştiği ifade edilmiştir.
01/01/2013 – 31/12/2014 tarihleri arasında geçerli olan 8. Dönem
Toplu İş Sözleşmesinin “Gemi adamlarının İş Süreleri” üst başlıklı 60
ıncı maddesinin (B) bendinde “12’şer saatlik iki vardiya halinde çalışan
(nöbet tutulan) gemi kurtarma istasyonlarındaki gemilerde bir sa-
atlik ara dinlenme süresi verilmediği takdirde ve bu çalışma dü-
zeni mer’i tatbikatta bu şekilde devam ettiği sürece 3 saatlik fazla me-
sai 4 saat olarak uygulanacaktır.” hükmüne yer verildiği belirtilmiştir.
Anılan düzenleme kapsamında gemilerde çalışan personelin yap-
mış olduğu tüm can, mal ve gemi kurtarma operasyonlarına yönelik
çalışmaların, hak edişlerin ve ara dinlenme yapmaksızın fiilen çalış-
tıkları sürelere ilişkin ücretlerinin 854 sayılı Deniz İş Kanununun 27
inci maddesi ve 8. Dönem Toplu İş Sözleşmesi uyarınca fazla çalışma
olarak değerlendirilerek işlem tesis edildiği ve ara dinlenme uygulama-
sının sadece gemilerin istasyonda bağlı olarak bekledikleri ve çalışma-
dıkları durumda uygulandığı ifade edilmiştir.
Tüm gemi ve bot kaptanlıklarına gönderilmek üzere hazırlanan
10/04/2007 ve 20/04/2012 tarihli uygulama yazıları cevabi yazıya
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 295