Page 455 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 455

karşısında, yasada öngörülmeyen bir ödemenin yapılabilmesine im-
              kan olmadığından; davalı kurumca tesis edilen dava konusu işlemde
              hukuki isabet olduğu kuşkusuzdur. Öte yandan, yeri gelmişken işaret
              etmek gerekir ki, tüm Sosyal Güvenlik Kanunlarında yapılacak sosyal
              yardım ve ödemeler “tadadi” bir şekilde sayılmış olup; 205 sayılı Ka-
              nunun 20 nci maddesi de bu yasalarla uyum içindedir. SSK ve Emekli
              Sandığı gibi sosyal güvenlik kuruluşlarının da, esasta üyelerinin aidat-
              larının temel oluşturduğu gelirlerle zaman içinde edindikleri pek çok
              mal varlığı mevcuttur. Davacının benimsediği düşünce uyarınca, tüm
              SSK ve Emekli Sandığı emeklilerinin de, anılan Kurumların bu mal
              varlıklarından nem’a istemeleri gerektiği gibi; benzer düşünce, bir özel
              kuruluşta uzun yıllar çalışıp ayrılan kişilerin de, zaman içinde kendi
              emek ve çalışmalarının da etkisi olduğunu öne sürerek o şirket ya da
              ticari işletmenin büyüyüp zenginleşmesinden dolayı nem’a talepleri-
              ne hak verdirir mahiyettedir. Bu bakımdan, herkese ve muhtelif bakış
              açılarına göre farklı şekilde nitelendirilebilecek olan davacı iddiaları-
              nın bu aşamada ele alınıp irdelenmesine gerek görülmemiş; 205 sayılı
              Kanunda öngörülmeyen söz konusu ödemenin yapılması isteminin
              reddine dair idari işlemin iptaline yönelik davanın reddi yoluna gidil-
              miştir.” şeklindedir.

                 22.Uyuşmazlık Mahkemesi’nin 06/03/1978 tarih ve 1978/2
              Esas, 1978/8 Karar sayılı kararı; “…Ordu Yardımlaşma Kurumu,
              Anayasanın 48 inci maddesinde belirtilen devletin ödevi olarak, yasa
              ile kurulmuş bir sosyal yardım teşkilatıdır...” şeklinde olup; Mahke-
              menin 09/07/1998 tarih ve 1998/2 Esas, 1998/4 Karar sayılı kararı
              ise; “…Gerek teşkilat yapısı ve organlarının oluşumu ve gerekse Yasa
              ile verilen kamusal yetkiler, usul ve ayrıcalıklar göz önüne alındığında
              OYAK’ın bir “kamu kurumu” olduğunda; görevi ve hizmet verdiği ko-
              nuların “kamusal amaç” taşıdığında kuşkuya yer bulunmamaktadır…”
              şeklindedir.
                 C. Kamu Denetçisi Abdullah Cengiz MAKAS’ın Kamu Başde-
              netçisine Önerisi
                 23.Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma ne-
              ticesinde; idarenin işleminin hukuka uygun olduğu değerlendirilerek
              şikayetin reddi gerektiği yönündeki öneri Kamu Başdenetçisine sunul-
              muştur.





            454   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460